BMW introduceert vandaag een gloednieuwe zescilinder dieselmotor voor de 7 Reeks. Niet zomaar één, maar wel de krachtigste zescilinder dieselmotor ter wereld en bijgestaan door maar liefst vier turbo’s.
Waar de
M760Li xDrive het absolute topmodel is bij de benzinemotoren, vervullen de nieuwe 750d xDrive en 750Ld xDrive die rol bij de dieselmotoren. De nieuw ontwikkelde 3.0 liter zes-in-lijn ontwikkelt een maximaal vermogen van 400 pk en maximaal koppel van 760 Nm. Belangrijk is de aanwezigheid van vier turbo’s die voor een vroege afgifte van de trekkracht zorgen. De 7 Reeks accelereert dan ook vlot van 0 naar 100 km/h, namelijk in 4,6 seconden om precies te zijn. De topsnelheid wordt zoals gewoonlijk elektronisch begrensd op 250 km/h. Schakelen gebeurt steeds via een 8-traps automaat. Volgens BMW ligt het gecombineerde brandstofverbruik tussen 5,7 en 5,9 l/100 km.
Vanaf juli kunnen de 750d xDrive en 750Ld xDrive besteld worden. Het bijhorende prijskaartje blijft wel nog even een goedbewaard geheim.
En er is nog meer nieuws over de 7 Reeks. BMW meldt in het persbericht dat ook de 7 Reeks iPerformance versies leverbaar zijn vanaf deze zomer. Er komen drie plug-in hybride versies, namelijk de 740e iPerformance, de 740Le iPerformance (lange wielbasis) en de vierwielaangedreven 740Le xDrive iPerformance. De aanwezige verbrandingsmotor en elektromotor zorgen voor een totaal vermogen van 326 pk. Elektrisch rijden is mogelijk over een afstand van maximaal 48 kilometer (45 km voor de 740Le xDrive). De sprint van 0 naar 100 km/h lukt voor de drie versies binnen de 5,5 seconden. Dankzij de aanwezige elektromotor blijft het gecombineerde brandstofverbruik tussen 2,0 en 2,2 l/100 km (2,1-2,5 l/100 km voor de 740Le xDrive).