Renault heeft meer details en foto’s vrijgegeven van de nieuwe Megane Grandtour. Die heeft de zware taak om het succes van zijn voorganger voort te zetten.
De nieuwe Megane Grandtour is precies 4,626 meter lang, 1,449 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,712 meter. Daarmee is de nieuwe stationversie 4,5 centimeter langer dan zijn voorganger, maar ook 5,8 centimeter lager. Het ontwerp is geen verrassing meer. Vooraan springt de C-vormige lichtsignatuur met 3D-effect in het oog, aan de zijkant is dat de chromen strip die illusie van een zwevende dak opwekt, een nogal
populair designelement de laatste tijd.
Binnenin heeft Renault naar eigen zeggen de zitpositie van de bestuurder verbeterd. Verder leent het interieur veel elementen van de eerder geïntroduceerde Espace en
Talisman. Achterin de Megane Grandtour kan je 580 liter aan bagage kwijt. De kofferruimte kan ook opgedeeld worden in twee compartimenten zoals alle bagage mooi op zijn plaats blijft liggen tijdens het rijden. Met de achterbank en voorste passagiersstoel plat kan je items tot een lengte van 2,7 meter vervoeren, een unicum in het C-segment.
Uiteraard zit de nieuwe Megane boordevol rijhulp- en veiligheidssystemen. We noteren Adaptive Cruise Control, Active Emergency Braking System, Lane Departure Warning, Safe Distance Warning en Blind Spot Warning. Een snelheidsovertreding begaan wordt vermeden via de Overspeed Prevention met Traffic Sign Recognition. Tenslotte is handenvrij parkeren mogelijk door de Easy Park Assist.
Klanten kunnen voorlopig kiezen uit vijf diesels en drie benzineversies. De instapdiesel is de Energy dCi 90, gevolgd door de Energy dCi 110 en de Energy dCi 130. Alle diesels worden geleverd met manuele zesbak, enkel de Energy dCi 110 is ook leverbaar met 6-traps automaat. Onder de naam dCi 110 Hybrid Assist brengt Renault ook een dieselhybride op de markt waarbij een elektromotor de vrijgekomen energie tijdens het remmen opslaat en bij het accelereren weer vrijgeeft.
Bij de benzineversies begint het gamma bij de Energy TCe 100. Een trede hoger vinden we de Energy TCe 130. Die eerste wordt steeds gecombineerd met een manuele zesbak, de laatste is ook beschikbaar met een 7-traps automaat.