De eerste helft van 2016 is nog maar net gepasseerd, maar bij Lotus weten ze nu al dat de champagnekurken eind december zullen knallen. Niet zozeer omdat 2017 dan begint, maar wel omdat het bedrijf voor het eerst in twintig jaar winst gaat maken.
Het lijkt ietwat voorbarig om in augustus al van de daken te schreeuwen dat je het jaar zal afsluiten met groene cijfers, maar Lotus lijkt zeker van haar zaak. De Engelse sportwagenbouwer is onder leiding van CEO Jean-Marc Gales dan ook al enkele jaren bezig met een grote reorganisatie waarbij de focus verschoof naar het verbeteren van het huidige modelgamma in plaats van gloednieuwe modellen te lanceren. Ook de ontwikkeling van enkele gelimiteerde edities stond centraal aangezien deze met een ruimere winstmarge kunnen verkocht worden. Gales koos dus voor een geheel andere strategie dan zijn voorganger, Dany Bahar, die in 2010 nog de wereld verbaasde met de onthulling van maar liefst vijf concepts op het autosalon van Parijs. Niet lang daarna werd Bahar de deur gewezen bij Lotus en geen van de concepts haalde uiteindelijk het productiestadium.
Vorig jaar werd al duidelijk dat de aanpak van Gales zijn vruchten afwierp en dit jaar gaat Lotus gewoon verder op dat elan (
pun intended). Naast de succesvolle lancering van enkele extreme edities zoals de
Evora Sport 410 en de
Elise Cup 250 profiteert het merk ook van een succesvolle intrede in Amerika. Lotus meldt dat het er sinds mei al 250 Evora’s heeft verkocht waarmee de doelstelling van 400 verkochte wagens in de VS dit jaar ruimschoots overtroffen lijkt te worden.
Lotus kan dus met vertrouwen vooruitkijken naar 2017 en ook op de lange termijn lijkt de toekomst verzekerd. Zo mogen we de komende jaren nog updates voor zowel de Evora als de Elise verwachten. De architectuur van dat laatste model draait al twintig jaar mee, maar zit volgens Gales dankzij de talloze updates nog niet aan zijn limiet. Een opvolger voor de Elise moeten we dan ook niet voor 2020 verwachten.