MINI heeft deze ochtend het doek gehaald van de nieuwe Countryman. De eerste generatie van MINI’s SUV was al het grootste model in het gamma en de nieuweling doet daar nog een serieuze schep bovenop. Voor het eerst verschijnt er ook een plug-in hybride van de Countryman.
Terwijl de drie generaties van de gewone MINI onder BMW duidelijk nauw op elkaar aansluiten en qua ontwerp eerder als facelifts kunnen bestempeld worden, kiest de designafdeling bij de Countryman duidelijk voor een andere aanpak. Zo is de lengte met maar liefst 20 centimeter toegenomen terwijl dat in de breedte slechts 3 centimeter is. Het gevoel dat er een compleet nieuwe wagen voor je staat, wordt nog versterkt door de nieuwe designtaal. Vooraan springen vooral de plattere koplampen in het oog dankzij de led-ring en chromen omlijsting. Op de flanken worden de wielkasten voortaan duidelijker geaccentueerd terwijl achteraan de lichtunits nog een tikkeltje groter uitvallen en de nummerplaat van de bumper naar de achterklep verhuist.
De Countryman pakt uit met een 7,5 cm langere wielbasis wat betekent dat alle passagiers over meer ruimte beschikken. Verder belooft MINI meer opbergmogelijkheden en een achterbank die tot 13 centimeter in de lengte kan verschoven worden. De kofferruimte blijft met 450 liter onveranderd. Klap je de achterbank echter neer dan komt er nu wel 1.309 liter aan bagageruimte vrij, een maximale toename van 220 liter ten opzichte van zijn voorganger. Een nieuwe optie is de "Picnic Bench" die uit de koffer klapt waardoor en plaats biedt voor twee personen.
De voorlopige instapversie van de Countryman is de Cooper met een 136 pk en 220 Nm sterke driecilinder motor. Een trede hoger staat de Cooper S met een viercilinder van 192 pk en 280 Nm. Dieselrijders kunnen dan weer kiezen tussen de Cooper D met 150 pk en 330 Nm of de Cooper SD met 190 pk en 400 Nm. Het belangrijkste nieuws is echter de komst van de Cooper S E Countryman ALL4. Een hele boterham, maar dit is dus de eerste plug-in hybride van MINI. De aandrijflijn kennen we al uit de
BMW 225xe waarbij een 1.5 driecilinder benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor wat het totale vermogen op 224 pk brengt. Zoals het laatste deel van de naam al aangeeft wordt het vermogen verdeeld over de vier wielen. Puur elektrisch rijden is mogelijk over een afstand van maximaal 40 kilometer en met een topsnelheid van 125 km/h. Het gemiddeld verbruik van deze versie bedraagt slechts 2,1 l/100 km en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 49 g/km.
MINI brengt de Countryman volgende maand mee naar het autosalon van Los Angeles. In februari 2017 volgt de officiële lancering in Europa. Tot slot is er nog goed nieuws voor onze Noorderburen, want de fabriek in Born zal de bouw van de nieuwe MINI Countryman voor zijn rekening nemen. Dit levert hen zo’n 1.200 extra jobs op.