Citroën C5 Aircross legt nadruk op Frans rijcomfort

Auteur: Stijn
19-04-2017
Goed nieuws voor de fans van de Aircross Concept die Citroën vorig jaar op de wereld losliet. Het Franse merk neemt de SUV namelijk vrijwel ongewijzigd in productie en blijft zo zijn eigenzinnige zelve.
Terwijl PSA de afgelopen jaren hun best deed om zo Duits mogelijk over te komen bij het brede publiek, geeft de autogroep nu opnieuw meer vrijheid aan Citroën om terug te keren naar hun roots. Gesterkt door het succes van de met Airbumps beklede C4 Cactus brengt Citroën steeds meer wagens op de markt die zich weten te onderscheiden van de concurrentie. Een volgende stap in het modellenoffensief is de C5 Aircross die momenteel zijn wereldpremière op de autoshow van Shanghai beleeft en ook eerst in China op de markt komt. Europa volgt pas eind volgend jaar.

De C5 Aircross is 4,50 meter lang, 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog en staat op het EMP2-platform. Citroën trekt het moderne uiterlijk door in het interieur waar een 12,3-inch TFT scherm achter het stuur dienst doet als digitaal instrumentarium. Het infotainmentsysteem wordt bediend via een 8-inch HD touchscreen op de middenconsole. In de koffer kan je 482 liter aan bagage kwijt. Een heuse wereldprimeur bij de SUV is de "Progressive Hydraulic Cushions" vering die het rijcomfort opnieuw op Frans niveau moet brengen.

In China zal Citroën de C5 Aircross aanbieden met twee benzinemotoren van 165 en 200 pk. Daarnaast komt er een plug-in hybride waarbij twee elektromotoren de 200 pk sterke benzinemotor bijstaan waardoor het totale vermogen een nette 300 pk bedraagt.

Recent Citroën nieuws

Citroën toont Europese versie van C5 Aircross

Citroën toont Europese versie van C5 Aircross

Meer dan een jaar geleden presenteerde Citroën in China de C5 Aircross. Het merk bevestigde toen dat de SUV ook zijn weg naar de Europese markten zou vinden en maakt die belofte nu ...
Nieuwe Citroën Berlingo is hipper dan ooit

Nieuwe Citroën Berlingo is hipper dan ooit

De echte gloriejaren van de Berlingo liggen dankzij de komst van crossovers al een tijd achter ons, maar dat weerhoudt Citroën er niet van om in Genève de derde generatie van de ludospace voor te ...
Vernieuwde Citroën C4 Cactus: minder eigenzinnig, meer comfort

Vernieuwde Citroën C4 Cactus: minder eigenzinnig, meer comfort

De C4 Cactus stond bij zijn introductie in 2014 symbool voor een heropleving van de Franse eigenzinnigheid bij Citroën. Helaas lijkt het merk daar nu plots zelf niet meer zo van overtuigd en ...
Citroën C3 Aircross is officieel

Citroën C3 Aircross is officieel

De laatste jaren ruimen MPV’s massaal het veld voor crossovers en SUV’s. Ook de C3 Picasso ontsnapt niet aan de huidige trend en wordt na één generatie omgedoopt tot C3 ...
Citroën C-Aircross Concept blikt vooruit naar compacte SUV

Citroën C-Aircross Concept blikt vooruit naar compacte SUV

Citroën haalt in de aanloop naar het autosalon van Genève het doek van de C-Aircross, een concept die de wereld moet warm maken voor een compacte SUV van het ...
Citroën CXperience bewijst: nieuw vlaggenschip zonder DS-label kan

Citroën CXperience bewijst: nieuw vlaggenschip zonder DS-label kan

De zomervakantie loopt nu echt op zijn einde en dat betekent dat we eindelijk weer eens echt autonieuws voorgeschoteld krijgen op maandag. Citroën bijt de spits af met de CXperience ...