Nieuwe Karoq volgt eigenzinnige Yeti op

Dat het gamma van Volkswagen, Seat en Skoda grotendeels overeenkomt is algemeen geweten, maar in het segment van de compacte SUV’s waren tot gisteren enkel Volkswagen en Seat actief. Met de komst van de Skoda Karoq komt daar verandering in.
Auteur: Stijn | 19-05-2017
Eigenlijk had Skoda met de Yeti wel een aanbieding in het segment van compacte SUV’s, maar potten breken deed de eigenzinnige Tsjech nooit. Zijn opvolger zal ongetwijfeld beter aanslaan bij het grote publiek. De Karoq is 4,38 meter lang, 1,84 meter breed en 1,60 meter hoog en staat net als de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca op het MQB-platform. Het ontwerp is een mix van elementen die we al kennen van de Kodiaq en Superb met tweedelige koplampunits en de typische C-vormige lichtsignatuur achteraan.

De grootste nieuwigheid in het interieur is de komst van een digitaal instrumentarium in navolging van Audi en Volkswagen. Ook het infotainmentsysteem is nieuw. In de koffer is plaats voor 521 liter aan bagage. De drie achterstoelen neerklappen kan uiteraard ook en dat resulteert in een kofferinhoud van 1.630 liter. Wie zover gaat om de zetels te verwijderen kan 1.810 liter aan bagage kwijt in de Karoq. Is dat nog steeds niet voldoende, dan kijk je maar beter uit naar de grotere Kodiaq.

De instapversie van de Karoq doet beroep op de 1.0 TSI driecilinder met 115 pk en 200 Nm. De enige andere optie voor benzinerijders wordt de 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI met cilinderuitschakeling. Dieselrijders hebben de keuze uit drie motoren, namelijk een 1.6 TDI met 115 pk en 250 Nm, een 2.0 TDI met 150 pk en 340 Nm en diezelfde 2.0 TDI met 190 pk en 400 Nm. Met uitzondering van de meest krachtige dieselversie kunnen alle motoren gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak of een 7-traps DSG. Wie de sterkste diesel kiest, krijgt standaard de 7-traps DSG en kan rekenen op vierwielaandrijving.

Beschikbare veiligheidssystemen zijn Adaptive Cruise Control, Emergency Assist, Front Assist, Lane Assist en Blind Spot Assist. Verder zijn zowel de 1.5 TSI als 2.0 TDI leverbaar met Dynamic Chassis Control. Dit geeft de bestuurder de mogelijkheid om het onderstel in te stellen in de modi Normal, Sport, Eco en Individual. Bij de 190 pk versie van de 2.0 TDI is de extra modus Snow inbegrepen.

Recent Skoda nieuws

Facelift en plug-in hybride variant voor Skoda Superb

Facelift en plug-in hybride variant voor Skoda Superb

Skoda heeft de Superb een opfrisbeurt gegeven. Bovendien maken de Tsjechen van de gelegenheid gebruik om het aanbod uit te breiden met de Superb iV, de eerste plug-in hybride van het ...
Skoda stelt elektrische Citigo e iV voor

Skoda stelt elektrische Citigo e iV voor

Skoda presenteert zijn eerste elektrische wagen ooit en neemt daarvoor de Citigo 5-deurs als basis. Het resultaat is de nieuwe Citigo e ...
Officieel: elektrische Skoda Vision iV concept

Officieel: elektrische Skoda Vision iV concept

Skoda heeft nog geen productierijpe elektrische wagen meegebracht naar het autosalon van Genève, maar toont er wel al de Vision iV concept. In 2020 moet de eerste elektrische wagen van het merk op ...
Skoda Kamiq is nieuwe stads-SUV

Skoda Kamiq is nieuwe stads-SUV

Na de lancering van de Kodiaq en de Karoq was het enkel nog wachten op een compacte cross-over om het SUV-gamma van Skoda te vervolledigen. Vandaag is het zover en stellen de Tsjechen de Kamiq ...
Skoda Scala moet Rapid Spaceback doen vergeten

Skoda Scala moet Rapid Spaceback doen vergeten

Skoda maakte een uitstap naar Tel Aviv om de nieuwe Scala voor te stellen. Met deze opvolger van de Rapid Spaceback keert het merk met volle overtuiging terug naar het ...
Nieuwe Skoda Kodiaq GT gaat aan onze neus voorbij

Nieuwe Skoda Kodiaq GT gaat aan onze neus voorbij

China wordt voor heel wat Europese autofabrikanten stilaan de belangrijkste afzetmarkt. Klanten kunnen er dan ook steeds vaker genieten van exclusieve modellen. Skoda lanceert op het autosalon van ...