Vorig jaar besliste Volvo om de volledige productie van de S90 te verhuizen van Zweden naar China. Van daaruit gebeurt de export naar de rest van de wereld. Exemplaren die voor Europese klanten bestemd zijn, worden verrassend genoeg niet in zeeschepen geladen, maar komen via een nieuwe Chinees-Europese treinroute in een verdeelcentrum in Zeebrugge terecht.
Met de opening van een nieuwe treinroute tussen China en Europa wil China de gouden tijden van wereldwijde handel over de zijderoute laten herleven. De verbinding maakt het mogelijk om wagens zo’n 67 procent sneller naar Europa te transporteren dan via de traditionele route over zee. Bovendien ligt de ecologische voetafdruk van een trein een stuk lager, een effect dat nog vergroot wordt door de kortere reisafstand.
Volvo is alvast overtuigd van het initiatief en plaatst als eerste autobouwer één van hun wagens, meer bepaald de
S90, op de trein naar Europa. Elke trein zal zo’n 225 Volvo’s vervoeren verdeeld over 75 speciaal ontworpen containers. Voorlopig zal er wekelijks één trein vertrekken vanuit Daqing, maar het plan is om de frequentie nadien stelselmatig te verhogen. De eerste trein is overigens al onderweg en zal morgen het verdeelcentrum in Zeebrugge binnenrijden, niet toevallig op het moment dat de Chinese eerste minister Li Keqiang een bezoek brengt aan ons land.