Langverwachte Hyundai i30 N is officieel

Sinds Hyundai drie jaar geleden zijn opwachting maakte in het WRC weten we dat het merk sportieve ambities heeft. Dat vertaalde zich ondertussen al in de oprichting van een N-divisie waarvan deze i30 N het eerste echte wapenfeit is.
Auteur: Stijn | 14-07-2017
Een eerste blik op de i30 N maakt meteen duidelijk dat met deze wagen niet te spotten valt. We zien sportiever bumperwerk, rode remklauwen, een achtervleugel met geïntegreerd derde remlicht en dubbele uitlaatpijpen. Verder ligt de hatchback vier tot acht millimeter lager tegen het asfalt dan de standaard i30 en kunnen klanten kiezen uit 18- en 19-inch wielen. Het exemplaar op de foto’s is uitgevoerd in Performance Blue, een kleur geïnspireerd op de i20 WRC van Hyundai Motorsport. Andere beschikbare koetswerkkleuren zijn Clean Slate, Engine Red, Polar White, Micron Grey en Phantom Black.

Vergis je niet, de Hyundai i30 N oogt niet alleen afgetraind, maar is dat ook effectief. Als aandrijflijn kiest Hyundai voor een 250 pk en 353 Nm sterke 2.0 T-GDI die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak. De voorwielaangedreven hot hatch werkt een sprint van 0 naar 100 km/h af in 6,4 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/h. Echte liefhebbers vinken echter beter het optionele Performance Package aan. Zoals de naam al aangeeft krikt Hyundai het vermogen dan verder op tot 275 pk. Een hogere topsnelheid levert het niet op, maar een sprint van 0 naar 100 km/h lukt zo wel in 6,1 seconden.

De ingenieurs van Hyundai hebben de i30 N de voorbije maanden talloze keren in camouflagepak over de Nürburgring gejaagd. De hatchback is dan ook op heel wat vlakken aangepakt. Zo is er een elektronisch sperdifferentieel aanwezig, net zoals een elektronisch instelbare ophanging, launch control, een lap timer en speciale banden. Bovendien geeft de motor via "Rev Matching" automatisch tussengas bij het schakelen naar een lagere versnelling. Via twee knoppen op het stuur kan de bestuurder uit vijf rijmodi kiezen: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Zowel de besturing, de ESC, het elektronisch sperdifferentieel als het motorgeluid worden hierdoor beïnvloed.

Dit najaar is de i30 N live te bewonderen op het autosalon van Frankfurt. Nog voor het einde van dit jaar volgt de marktintroductie.

Recent Hyundai nieuws

Nieuwe Hyundai i10 officieel voorgesteld

Nieuwe Hyundai i10 officieel voorgesteld

Heel wat autofabrikanten laten het A-segment tegenwoordig links liggen wegens te lage winstmarges, maar Hyundai ziet wel nog brood in dit segment. Dit is de gloednieuwe ...
Hyundai Tucson N-Line: populaire SUV in sportieve jas

Hyundai Tucson N-Line: populaire SUV in sportieve jas

De huidige Hyundai Tucson draait al even mee, maar dat belet de Koreanen niet om het gamma van hun SUV nog verder uit te breiden met een sportief aangeklede N-Line ...
Hyundai stelt i30 Fastback N voor

Hyundai stelt i30 Fastback N voor

De eerste helft van dit jaar heeft Hyundai al meer dan 3.000 exemplaren van de i30 N hatchback verkocht in Europa. De Koreanen hebben hun start in het segment van hot hatches dus zeker niet gemist. ...
Hyundai i30 N Line: dynamischer maar geen hot hatch

Hyundai i30 N Line: dynamischer maar geen hot hatch

Precies een jaar geleden lanceerde Hyundai de langverwachte i30 N, een regelrechte hot hatch die gevestigde waarden zoals de Renault Megane R.S. het vuur aan de schenen moet leggen. Wie dat toch te ...
Uitgebreide facelift voor Hyundai i20

Uitgebreide facelift voor Hyundai i20

De huidige generatie i20 is nu bijna vier jaar op de markt, dus is het tijd voor een opfrisbeurt. Hyundai kiest voor een stevige ...
Bescheiden facelift voor succesvolle Hyundai Tucson

Bescheiden facelift voor succesvolle Hyundai Tucson

Hyundai heeft het autosalon van New York uitgekozen om het publiek te laten kennismaken met de opgefriste Tucson. De SUV oogt na drie jaar nog steeds fris, maar enkele bescheiden aanpassingen brengen ...