Het Amerikaanse milieuagentschap EPA maakte afgelopen vrijdag bekend dat Volkswagen geknoeid heeft met de software van zijn dieselmodellen, om zo te voldoen aan de emissienormen. Wat volgde is een wereldwijd schandaal, ook wel bekend als de dieselgate, met alle gevolgen van dien. Wijkopenautos.be, een website waar u uw
auto verkopen kunt, geeft inzicht in wat er precies gebeurd is en wat het schandaal heeft aangericht.
EPA komt tot schokkende ontdekking
Op vrijdag 18 september laat EPA (Environmental Protection Agency) via een persbericht weten dat Volkswagen opzettelijk geknoeid heeft met de software van zijn dieselmotoren. Hierdoor wordt verzekerd dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests binnen de gestelde Amerikaanse normen valt. Het omzeilen van de tests betekent dat bij de auto’s 10 tot 40 keer minder NOx-uitstoot wordt gedetecteerd. Het gaat hier om verscheidene modellen van Volkswagen die van 2009 tot 2015 in de Verenigde Staten verkocht werden. De Duitse autofabrikant heeft de fraude toegegeven en EPA heeft laten weten dat Volkswagen vervolgd zal worden. CEO Martin Winterkorn excuseert zich voor de overtreding en vermeldt dat er een extern onderzoek zal komen. Hiermee probeert hij de indruk te wekken dat het bedrijf niet op de hoogte was van de praktijken, hetgeen zeer onwaarschijnlijk is.
Mondiale gevolgen
Als gevolg van het schandaal kijkt Volkswagen op tegen een boete van 18 miljard dollar en de aandelenkoers heeft het flink te verduren. CEO Martin Winterkorn is opgestapt en laat in een verklaring weten dat het hem spijt dat het concern het vertrouwen van hun klanten en het publiek geschaad heeft.Ondanks dat in Europa minder strenge regels gelden voor diesels, waait het schandaal ook over naar ons: niet alleen bondskanselier Angela Merkel dringt aan op een grondig onderzoek om de kwestie op te helderen, ook Europese ministers in Brussel leggen nadruk op het belang van zo’n onderzoek. Wat voor hen vooral belangrijk is, is dat het publiek kan vertrouwen op milieutests. Als deze tests door het werk van capable ingenieurs gemanipuleerd kunnen worden, gebeurt dit dan ook bij andere bedrijven? U zult begrijpen: de dieselgate heeft niet alleen financiële schade aangericht, ook ethische vraagstukken steken de kop op. Het beschadigde imago van Volkswagen zal ook op landelijk niveau door Nederlandse toeleveranciers voelbaar zijn. Zij verdienen immers miljoenen aan de Duitse auto-industrie.
Zoals bij iedere schande, zal de commotie na verloop van tijd wel weer overwaaien, maar voor nu moet Volkswagen nog even met de billen bloot.