Audi is ook present op de NAIAS in Detroit. De Duitsers tonen er de h-tron Quattro Concept, een voorbode van de Audi Q6 die blijkbaar met een brandstofcel op de markt zou kunnen verschijnen.
Als deze h-tron Quattro Concept je bekend voorkomt, dan is dat niet zo vreemd. Dit is gewoon de
e-tron Quattro Concept, maar dan met een andere aandrijflijn. Waar e-tron bij Audi geldt als verzamelnaam voor elektrische wagens, worden de auto’s op waterstof met h-tron aangeduid. Terwijl de halve wereld dus bezig is met elektrische aandrijflijnen, lijken steeds meer merken ook een toekomst te zien voor waterstof.
De h-tron Quattro Concept beschikt over twee elektromotoren die van stroom worden voorzien door een brandstofcel. De elektromotor op de vooras is goed voor 122 pk, het exemplaar op de achteras levert 190 pk op. De SUV gaat zo in minder dan zeven seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een actieradius van zo’n 600 kilometer.
Audi heeft het daar niet bij gelaten. De aanwezige technologie maakt autonoom rijden en parkeren mogelijk. Hopelijk krijgt Audi Brussel nu nog definitief groen licht om de Q6 te bouwen en zo de toekomst van de fabriek veilig te stellen.