Rijtest: Range Rover Evoque 2.0 TD4 4WD SE

Rijtest: Range Rover Evoque 2.0 TD4 4WD SE
Auteur: Arno Lommers
15-06-2016




Precies vijf jaar geleden bracht Land Rover met de Range Rover Evoque zijn eerste compact premium SUV op de markt. Eind vorig jaar onderging de Brit een kleine opfrisbeurt waardoor de wagen klaar is voor het tweede deel van zijn succesvolle carrière. Bijna gelijktijdig werd het gamma uitgebreid met een heuse Evoque Convertible. Welke versie je ook kiest, de Evoque blijft een outsider naast zijn concurrenten, zeker designtechnisch gezien. De meeste exemplaren worden als diesel verkocht en ook onze testauto heeft een zelfontbrander in het vooronder.

De Evoque is meteen herkenbaar als lid van de Land Rover familie. Geen dertien in een dozijn ontwerpfratsen die je in het ongewis laten met welk merk auto je te maken hebt, wel een typisch hoekig design dat onmiskenbaar bij Land Rover vandaan komt. De motorkap die op de zijschermen ligt, het dak dat boven de carrosserie lijkt te zweven en de stevige wielkasten met daarin forse lichtmetalen wielen maken de 4,37 meter lange Evoque extra stoer. Minder fijn is de matige overzichtelijkheid van de koets. De ramen zijn klein en de stijlen breed. Aan de hand van het uiterlijk verwacht je dat moeilijk begaanbaar terrein geen probleem is voor deze SUV. Ondanks dat er ook versies met voorwielaandrijving leverbaar zijn, heeft Land Rover de 4x4-uitvoeringen traditiegetrouw voorzien van allerhande systemen om een flinke modderpoel te slechten.

Ook het interieur heeft zijn eigen karakter. De uit de middenconsole rijzende knop waarmee je de automatische versnellingsbak bedient blijft een leuke gadget en de vele verchroomde randjes geven het geheel een chique uitstraling. Qua afwerking en materiaalgebruik doet de Evoque weinig onder voor andere premium merken. Bij de facelift van vorig jaar is er een nieuw infotainment- en navigatiesysteem met touchscreen gemonteerd dat prima werkt. De zitpositie is uiteraard hoger dan in een stationwagon, maar desondanks kun je toch een lekker diepe zit creëren in de fijne stoelen. Op de achterbank vinden twee volwassenen redelijk wat ruimte, voor personen tot 1,85 meter is ondanks het panoramadak zelfs de hoofdruimte voldoende. Met 575 liter bagageruimte kun je in ieder geval flink wat koffers inladen, desnoods staat er met neergeklapte achterbank 1.445 liter ter beschikking.

Onder de motorkap ligt Land Rovers eigen Ingenium-dieselmotor, in dit geval met 150 pk en een turbocompressor met variabele geometrie. Het blok is lekker stil en in combinatie met de nauwelijks voelbaar schakelende automaat met maar liefst negen versnellingen komt de Evoque in het dagelijkse Nederlandse verkeer goed vooruit. Dat is voornamelijk te danken aan de flinke trekkracht bij lage toeren. Als je wegsprint bij het stoplicht is het goed te merken dat er bijna 1.700 kilo in beweging gezet moet worden. Desondanks blijft de motor ook bij dat soort exercities rustig brommend op de achtergrond zijn werk doen. Land Rover geeft een trekgewicht van 2.000 kilo op, maar met een iets sterkere motor trekt de Evoque een trailer ongetwijfeld met wat meer gemak.

Het weggedrag van de Britse SUV is een goede combinatie van comfort en sportiviteit. In combinatie met 18-inch wielen is de Evoque stevig geveerd en gedempt, maar korte richels en sporen in de weg worden nooit vervelend hard doorgegeven aan de passagiers. Direct, niet nerveus en met voldoende gevoel zijn de juiste woorden om de besturing te omschrijven. Bochten neemt de vierwielaandrijver met plezier onder het genot van een klein beetje overhellen als het er wat sneller aan toegaat. In dat soort situaties komt ook het forse wagengewicht weer naar de voorgrond.

Al met al is de Evoque vijf jaar na zijn komst nog steeds een aantrekkelijke auto. De ruimte aan boord is in orde, het weggedrag is een mooie mix van comfort en sportiviteit en de nieuwe dieselmotor en automaat vormen een prima aandrijflijn. Iets meer vermogen is echter welkom. Verder staan er nog een heleboel fijne opties voor je klaar die het leven aan boord alleen maar draaglijker maken.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Land Rover-dealer RAC in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 380 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,0 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: 9-traps automaat
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km (1:18,9)
Gewicht: 1.675 kg

Geslaagde vormgeving
Stille motor/soepele versnellingsbak
Uitgebalanceerd weggedrag
Matig overzichtelijke carrosserie
Prijzig genoegen
Niet meer dan voldoende prestaties

Gerelateerd nieuws

Nieuwe Range Rover Velar vult ruimte op tussen Evoque en Sport
05-03-2017
Land Rover onthult nieuwe Discovery
29-09-2016
Land Rover Discovery gelekt aan vooravond autosalon van Parijs
28-09-2016
Einde productie Land Rover Defender is een feit
29-01-2016
Nieuwe Land Rover Defender gepositioneerd tussen Discovery en Range Rover
07-12-2015
Range Rover Evoque Convertible is officieel
09-11-2015