Rijtest: Ford Mustang 2.3 Ecoboost

Rijtest: Ford Mustang 2.3 Ecoboost
Auteur: Arno Lommers
23-06-2016




De strategie van Ford om echte wereldmodellen te bouwen, levert ons in Europa niet enkel de Edge of recent nog de Ka+ op, het zorgt er ook voor dat we na vijftig jaar eindelijk de Mustang via de plaatselijke Ford dealers kunnen bestellen. Een droom voor de ware Mustang-fan want het ingewikkelde proces van importeren uit Amerika behoord daardoor tot het verleden. Uiteraard is er zoals het de sportwagen uit de Flat Rock Assembly Plant betaamt een dikke 5.0 V8 leverbaar, maar voor ons land is de 2.3 EcoBoost viercilinder belangrijk. Wij keken of de Mustang ook met die aandrijflijn zijn status als icoon behoudt.

De belangrijkste designelementen van de klassieke Mustang zijn bij deze 4,78 meter lange zesde generatie behouden gebleven. Kijk maar naar de lange motorkap en de korte achterkant, de lage dakhoogte (1,38 meter) en de 1,92 meter brede carrosserie. Ook in de schuine voor- en achterruit en de zogenaamde driedimensionale tri-bar-achterlichten zijn de voorgaande generaties van de Pony-car te herkennen, net zoals in de voorover hellende, trapeziumvormige grille. De breedte van de auto en de nieuwe achterwielophanging zorgen voor meer zitruimte voor de passagiers achteraan, al moet je ook geen wonderen verwachten. De Mustang blijft nog altijd een 2+2 met een forse bagageruimte van 408 liter waarin volgens Ford twee golftassen passen. Voor de Europese markt is de Mustang voorzien van dagrijverlichting en andere buitenspiegels. De optionele sportstoelen van Recaro zijn bovendien een aanbeveling waardig, maar de goedkope plastic delen van het dashboard detoneren nogal.

De grootste verrassing bij de nieuwe Mustang vinden we misschien wel onder de motorkap. Voor het eerst ligt daar namelijk een 2.3 liter EcoBoost viercilinder met een (twin-scroll) turbo. Bovendien is het er eentje met een heerlijke soundtrack. Stationair valt er dan wel weinig lol te beleven aan het geluid, maar eenmaal het gaspedaal beroerd wordt, komt er een flinke brom uit de uitlaten. Onder andere directe brandstofinjectie, een dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk zorgen voor een vorstelijk vermogen van 317 pk en een maximale trekkracht van 434 Nm. Opdat de in lengterichting geplaatste motor de hoge belasting zou doorstaan, is de Mustang voorzien van onder andere een smeedstalen krukas, koelsproeiers voor de zuigers, zuigerveren met stalen dragers en een diep oliecarter van gegoten aluminium. Getrag heeft zorg gedragen voor een zeer strakke zesbak met korte schakelwegen die een stevige handdruk vraagt, de bediening van de koppeling is zoals het een sportwagen betaamt een stuk zwaarder en directer dan in een gemiddelde Focus.

Ook de wielophanging is door Ford onderhanden genomen. Door de nieuwe MacPherson-veerpoten aan de voorkant met dubbele kogelgewrichten kunnen grote remmen worden gebruikt zonder het heerlijke stuurgedrag te beïnvloeden. Aan de achterkant is een onafhankelijke, integrale multilink-ophanging gemonteerd. De geometrie, de veren, de schokdempers en de rubbers zijn allemaal specifiek afgestemd op Europese wegen en hoge snelheden. Dat betekent dat de achterwielaangedreven Mustang erg stevig geveerd is en als een blok op de weg ligt. De structuur van de carrosserie is 28 procent stijver dan die van de vorige Mustang en een gewichtsverdeling 53% voor en 47% achter draagt bij aan een precieze handling met snelle reacties. Op rotondes zet de achterkant al gauw een stapje naar buiten als je met het gaspedaal speelt.

Via de Selectable Drive Modes kan de AdvanceTrac-stabiliteitscontrole, de respons van het gaspedaal en het stuurgedrag in de standen Normaal, Sport+, Circuit of Sneeuw/Nat Wegdek worden ingesteld. Bovendien kent de stuurbekrachtiging drie instellingen: normaal, comfortabel of sportief. De verschillen zijn zeer goed voelbaar en in de dagelijkse praktijk is de Normaal-modus in combinatie met een sportieve stuurinstelling ideaal. De brede 255/40 R19-banden laten graag een paar zwarte strepen achter op het wegdek. De overzichtelijkheid van de koets is een minpunt, net als de grote draaicirkel van 12,2 meter.

Aangezien onze rijtest in Nederland plaatsvond hebben we om af te ronden nog wat info voor onze Nederlandse lezers. Sinds de introductie werden in Nederland zo’n 70 Mustangs verkocht, allemaal viercilinders. Het enige exemplaar met een 5.0 liter V8 rijdt op CD-kenteken. Volgens Sebastiaan van de Pol, Pr-manager van Ford Nederland kiest 60% van de kopers (liefhebbers die iets bijzonders voor de deur willen hebben staan) voor de Mustang Fastback, de rest is gecharmeerd van de Convertible. Er worden heel diverse auto’s ingeruild, denk hierbij aan de BMW 3 Serie Coupé, maar ook aan de Focus CC. Op de vraag of de nieuwe Mustang de verwachtingen waarmaakt die voorafgaand aan zijn komst gesteld zijn is het antwoord van Van de Pol: “De afzetcijfers overtreffen de verwachting. In Nederland is ruim 70 stuks voor een zo’n speciale auto al heel goed, maar in Europa zijn er inmiddels al meer dan 17.000 verkocht.

Het mag duidelijk zijn: het feit dat de iconische Mustang nu via de normale wegen in Europa leverbaar is heeft Ford geen windeieren gelegd. Het is dan ook een begerenswaardige coupé/cabriolet die in combinatie met de viercilinder EcoBoost-motor relatief vriendelijk geprijsd is. Qua prestaties en sensaties hoef je niet bang te zijn een ‘instappertje’ te kopen. Trap het gas in en de Mustang trakteert je op een flinke acceleratie en een heerlijk speels bochtgedrag.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.253 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 317 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 434 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,8 sec.
Topsnelheid: 234 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 8,0 l/100 km (1:12,5)
Gewicht: 1.595 kg

Iconisch ontwerp
Viercilinder voldoet uitstekend
Speels weggedrag
Onoverzichtelijke koets
Zitruimte achterin
Erg stug op korte oneffenheden

Gerelateerd nieuws

Opgefriste Ford Tourneo Custom is officieel
05-07-2017
Gelimiteerde Ford GT Competition Series is gericht op circuit-fanaten
02-03-2017
Nieuwe Ford Fiesta ST haalt 200 pk uit driecilinder
26-02-2017
Na twee jaar officieel: de nieuwe Ford GT in cijfers
25-01-2017
Ford toont eerste foto’s van vernieuwde Mustang Cabrio
21-01-2017
Herkenbaar en toch anders: de vernieuwde Ford Mustang
17-01-2017