Rijtest: Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

Rijtest: Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
Auteur: Arno Lommers
01-07-2016




Voor Peugeot begon het GTi-tijdperk met de legendarische 205 GTi, tot op vandaag een zeer tot de verbeelding sprekende youngtimer. De daaropvolgende 309 GTi en de 306 GTi uit de jaren negentig konden het succes van de eerste GTi nooit evenaren. Toch kan vooral die laatste anno 2016 nog op een grote schare fans rekenen. Nadien is het bij de Franse autofabrikant wat hot hatches betreft een hele poos stil gebleven. De 307 en 308 Féline waren immers meer een snelle reisauto dan een pure straatracer. De ommekeer kwam er in 2011 toen Peugeot de 200 pk sterke 308 GTi lanceerde. Ondertussen zijn we opnieuw vijf jaar verder en herleeft de GTi-badge als nooit tevoren dankzij de tweede generatie van de 308 GTi met 250 of zelfs 270 pk. Uiteraard mag de toevoeging ‘by Peugeot Sport’ niet ontbreken. De sportafdeling van de ooit met pepermolens begonnen Franse fabrikant heeft een behoorlijke vinger in de pap gehad bij de ontwikkeling.

Uiteraard moet een echte GTi als zodanig herkenbaar zijn. Peugeot heeft de snelste 308 daarom een strak smoelende voorbumper met grote luchtinlaat gegeven. Achteraan zien we een diffuser en priemt er zowel links als rechts een uitlaatpijp naar buiten. Ook de speciale grille en diverse GTi-badges laten niets aan het toeval over. Krachtig ogende LED-koplampen en prachtige 18-inch lichtmetalen wielen zijn standaard, de geteste 270 pk-versie heeft zelfs lichter 19-inch schoeisel met Michelin Super Sport-rubber. Je kunt de 308 GTi bestellen in zeven kleuren, waarvan de befaamde “Coupe Franche” (rood met zwart) het meest in het oog springt. Dat kost je overigens wel 1.800 euro meer dan het “Rouge Ultimate” van onze testwagen die voor 790 euro in de prijslijst staat.

In het interieur gaan de Fransen vrolijk verder met de GTi-aankleding. Het sportstuur heeft een rode centrering aan de bovenkant en zowel op de dorpels als de vloermatten prijkt de aanduiding GTi. Fraaie sportstoelen met Alcantara bekleding zijn onmisbaar in zo’n snelle hot hatch, de 308 GTi met 270 pk heeft nog beter zittende kuipen met meer zijdelingse steun. Bovendien beschikken deze stoelen over verwarming en een massagestand. Peugeot heeft de 308 een overzichtelijk en zeer netjes afgewerkt dashboard gegeven. Ook hier is gekozen voor de i-Cockpit met een klein, laaggeplaatst stuur en een hoog gepositioneerde klokkenwinkel. Je kunt de bestuurdersstoel goed laag tegen de bodem positioneren en na korte tijd went de lage stand van het stuur. Bijna alle functies bedien je met het touchscreen in de middenconsole, ook de airco. Dit geeft een lekker opgeruimde indruk, maar even snel de temperatuur een graadje aanpassen kost te veel tijd. Ook een bestemming invoeren in het navigatiesysteem is omslachtig. Dat de 4,26 meter lange 308 een prima gezinsauto is, wordt duidelijk op de achterbank. Daar is voldoende ruimte voor in ieder geval twee volwassenen of twee kinderzitjes.

In het vooronder van de 308 GTi huist de bekende viercilinder 1.6 e-THP turbomotor. Uiteraard is dit blok door Peugeot Sport flink aangepast. Gesmede lichtmetalen zuigers, versterkte zuigerveren en drijfstangen, drijfstanglagers met polymeercoating, versterkte drijfstanglagerkapbouten, te veel om op te noemen. Bovendien worden de zuigers van onderaf gekoeld door een dubbele oliesproeier en is er een stalen uitlaatspruitstuk toegepast dat bestand is tegen hoge temperaturen. De testauto beschikt over 270 pk en heeft een maximale trekkracht van maar liefst 330 Nm die tussen de 1.900 en 6.000 toeren paraat staat. Om dat te kunnen incasseren is de goed hanteerbare handgeschakelde zesversnellingsbak (met alleen veel te lange schakelwegen) versterkt en heb je de beschikking over grotere remschijven met rode remklauwen op de vooras. Bij lage toeren en weinig vraag naar prestaties laat de 308 GTi niets los over zijn ambities. De auto komt comfortabel over en de motor laat van enige hitsigheid nog niets merken. Pas bij een progressief toenemend toerental komt de turbo na een kort moment van ademhalen in actie en vliegt de naald van de toerenteller naar hogere waarden. Peugeot heeft de zes versnellingen hiervoor goed op elkaar afgestemd zodat je na het opschakelen weer in het juiste toerengebied terecht komt waar de trekkracht optimaal is. Helaas mist het motorgeluid een sportieve inborst, de 308 GTi klinkt nu meer als een opgevoerde stofzuiger.

Ook het onderstel is niet vergeten. De vering is stijver, de voorwielaangedreven 308 GTi heeft aangepaste schokdempers en de stabilisatorstang is soepeler uitgevoerd. Achteraan werd de torsieas verstevigd. Het resultaat mag er zijn want de 1.180 kilo wegende 308 GTi is nog steeds comfortabel genoeg om te dienen als gezinsauto, maar is ook bij een bochtige weg helemaal in zijn element. Exclusief voor de 308 GTi 270 voorziet Peugeot een Torsen-differentieel met beperkte slip waarbij het koppel naar het wiel met de meeste grip gaat. Zo kan je bij het uitkomen van de bocht eerder op het gas en kan het ESP volledig uitgeschakeld worden. Aandrijfkrachten in het stuur zijn regelmatig voelbaar en voor schaatsende voorwielen hoeft de bestuurder niet eens zijn best te doen. Midden in een bocht rustig aan op het gas dus.

Aangezien de extra’s bij de 308 GTi 270 het prijsverschil met de 250 ruimschoots compenseren, luidt het advies om steeds voor die eerste te kiezen. De wagen mag dan wel een hele investering zijn, de 308 GTi is het waard. Hij combineert comfort met sportiviteit, is rijk uitgerust en heeft een ruim interieur. Het weggedrag is niet hardcore, maar als je je laat gaan biedt de auto flink wat rijplezier. Goed gedaan, Peugeot!

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 270 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 330 Nm bij 1.900 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,0 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km
Gewicht: 1.180 kg

Fraaie vormgeving
Fijne stoelen
Strak weggedrag
Ongeïnspireerd motorgeluid
Bediening infotainmentsysteem
Aandrijfkrachten in het stuur

Gerelateerd nieuws

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi
17-05-2017
Bescheiden facelift voor Peugeot 308
05-05-2017
Autonome Peugeot Instinct concept kent je door en door
27-02-2017
Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV
12-09-2016
Nieuwe Peugeot 3008 nu ook als GT
16-06-2016
Peugeot verrast met L500 R HYbrid concept
28-05-2016

Gerelateerde fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet
07-06-2017