Rijtest: Honda HR-V 1.5 i-VTEC Executive CVT

Rijtest: Honda HR-V 1.5 i-VTEC Executive CVT
Auteur: Arno Lommers
04-07-2016




Net als Mazda met de CX-3 en Suzuki met de Vitara is Honda vertraagd toegetreden tot het segment van de compacte crossovers. Heel wat Europese automerken hebben ondertussen een groot aantal klanten voor zich gewonnen. De vraag is dan ook of Honda met de HR-V een mooi marktaandeel gaat behalen. Nochtans is dit niet de eerste poging van de Japanners in het segment. Al in 1999 presenteerde Honda de eerste HR-V. Dat model was zijn tijd eigenlijk ver vooruit. Een test met de HR-V 1.5 i-VTEC Executive CVT moet uitwijzen of de nieuwe lichting aansluiting vindt bij zijn tegenstrevers.

De HR-V is een typisch oosters vormgegeven auto. Scherpe lijnen worden gecombineerd met zachte rondingen. Door de bolle, coupé-achtige daklijn, de kenmerkende Honda-neus en de in de C-stijl verborgen achterste deurgrepen zorgt de 4,29 meter lange cross-over voor het nodige onderscheid met zijn concurrenten. Ook de achterlichtunits die ver in de flanken doorlopen zorgen voor een aparte look. Zoals in veel Honda’s voel je je in de HR-V meteen thuis. Een fijn beetpakkend stuur en het hoog op de middentunnel geplaatste, korte versnellingspookje zorgen ervoor dat de bestuurder bij het rijden betrokken wordt. Qua materiaalgebruik en afwerking hoeft de HR-V zich nergens voor te schamen en de vormgeving en plaatsing van alle knoppen is goed voor elkaar.

Net als in de Jazz vinden we hier het Honda Connect-infotainmentsysteem met touchscreen en de aanraakgevoelige display van de airco. Voorin de HR-V heeft Honda stevige stoelen geplaatst die het lichaam goed ondersteunen. Ook de ruimte rondom de bestuurder en voorpassagier is prima voor elkaar. Op de achterbank is de beenruimte voor een cross-over in dit segment vorstelijk, de hoofdruimte wordt wat beperkt door het panoramadak maar is voor iemand van 1,80 meter nog voldoende. De 303 liter grote bagageruimte kan uitgebreid worden tot 1.533 liter en Honda’s Magic Seats zijn ook in de HR-V van de partij. Ideaal om onhandelbare zaken te vervoeren.

Sommige concurrenten leveren ook vierwielaangedreven versies van hun crossover, Honda houdt het bij 2WD. Ik heb gereden met een CVT die keurig zijn werk doet, maar persoonlijk zou ik opteren voor een handbak. Als je eenmaal doorhebt wanneer het toerental zakt is een CVT een prima versnellingsbak, maar het is altijd even wennen. De 1.5 i-VTEC motor met 130 pk wordt tijdens het accelereren luidruchtig als het toerental constant op 4.000 tpm wordt gehouden. Pas wanneer je het gaspedaal weer laat vieren, keert de rust terug. Sturen doet de HR-V als een echte Honda, er zit best wat gevoel in de installatie. In snelle bochten blijft de auto prima stabiel en voelt zelfs licht sportief aan. Met de schakelflippers kun je eventueel op de motor afremmen, maar dit is alleen nuttig in bergachtig gebied. Vering en demping zijn goed op elkaar afgestemd, drempels en andere oneffenheden worden goed opgevangen en niet hinderlijk doorgegeven aan de inzittenden.

Ik heb de meest luxueuze HR-V Executive meegekregen die (in Nederland) in combinatie met de CVT het flinke bedrag van 30.580 euro moet opbrengen. De meest voordelige HR-V 1.5 i-VTEC Comfort kost 25.190 euro en dat is ten opzichte van de concurrentie geen koopje. Voor de 1.6 i-DTEC diesel (120 pk) mag je nog eens 3.200 euro extra aftikken. Honda geeft alle uitvoeringen echter wel standaard automatische airco, cruise control, een lichtsensor en 16-inch lichtmetalen velgen mee. Als Elegance heeft de auto een klimaatregeling met twee zones, parkeersensoren en een rijstrookassistent. Voor de meest veeleisende klanten is er de Executive met sleutelloos instappen en wegrijden, een achteruitrijcamera, een panoramadak en LED-koplampen.

Of de late komst van de HR-V ervoor gaat zorgen dat het publiek massaal op de Honda afkomt is nog even afwachten. Feit is wel deze cross-over een mooie toevoeging aan het steeds groter wordende segment is. Het design is niet inwisselbaar, in het interieur is de afwerking prima en de auto betrekt je echt bij het rijden. Of je een CVT-automaat wilt is een kwestie van smaak en voor terreinrijders ontbreekt vierwielaandrijving. Ook is de HR-V flink aan de prijs, maar daar krijg je wel een ruimhartige standaarduitrusting voor terug.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Honda-dealer Van Putten in Breda.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.498 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 130 pk bij 6.600 tpm
Max. koppel: 145 Nm bij 4.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 187 km/h
Transmissie: traploze CVT-automaat
Gem. verbruik: 5,2 l/100 km (1:19,2)
Gewicht: 1.220 kg

Strak, maar comfortabel weggedrag
Ruim interieur
Uitgebreide uitrusting
CVT vraagt gewenning
Flink prijskaartje
Geen 4WD leverbaar

Gerelateerd nieuws

Elektrische Honda Neu-V combineert kunstmatige intelligentie en autodelen
06-01-2017
Honda haalt doek van nieuwe CR-V
14-10-2016
Honda verrast in Parijs met Civic Type-R Concept
29-09-2016
Honda stelt Europese versie van Civic hatchback voor
16-09-2016
Gelekt: de nieuwe Honda Civic Hatchback
14-08-2016
Productieversie van Honda Civic bekend dankzij patentschetsen
15-03-2016

Gerelateerde fotospecials

Bewonder de Honda NSX vanuit elke hoek dankzij 40 nieuwe foto's
04-07-2016