Rijtest: Renault Clio R.S. 200 EDC

Rijtest: Renault Clio R.S. 200 EDC
Auteur: Arno Lommers
06-07-2016




Met de 200 pk sterke Clio R.S. speelt Renault volop mee in de hot hatch-klasse van het B-segment. De mensen van Renault Sport Technologies uit het Franse Dieppe hebben de standaard Clio flink aangepakt en al hun expertise ingezet om er een lekker bommetje van te maken. Niemand minder dan Max Verstappen rijdt in deze auto, dus dan moet het wel goed zitten. Concurrenten heeft de Clio R.S. genoeg, in een test mag hij bewijzen of de tegenstrevers bang van hem moeten worden.

De Clio R.S. ziet er met zijn dikke bumpers en skirts lekker sportief uit, maar niet agressief. De testauto is gespoten in de kleur Rouge Flamme en dat staat hem opperbest. De zwarte 18-inch wielen vullen de wielkasten goed op en dragen hun steentje bij aan het strakke uiterlijk. Standaard is het lichtmetaal wel een duim kleiner. Renault levert de Clio alleen als vijfdeurs, terwijl liefhebbers van een hot hatch de voorkeur geven aan een driedeurs. In dit geval ziet de koets er echter met twee deuren extra niet minder sportief uit, vooral dankzij de achterste deurgrepen die geïntegreerd zijn in de C-stijl. Een zilverkleurige diffuser met twee uitlaten en een dakspoiler laten niets aan het toeval over voor de mensen die je het nakijken geeft.

Vanbinnen herken je de Clio R.S. aan de erg fijne sportstoelen met veel zijdelingse steun, rode gordels, aluminium pedalen en een speciaal instrumentarium. Navigatie van Navtech, automatische airco, cruise control en elektrisch inklapbare spiegels zijn steeds aan boord. Via de optionele R.S. Monitor 2.0 kun je een heleboel informatie over de auto en rijgegevens te voorschijn toveren. Je kunt in de snelle Renault zowel hoog als laag zitten, het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Het overzicht is goed en alles laat zich intuïtief bedienen. Over het algemeen staat het met de afwerking wel goed, maar op details laten de gebruikte kunststoffen ruimte voor verbetering. Vooral de keuzehendel van de automaat voelt erg speelgoedachtig. Praktisch is de 4,09 meter lange Clio R.S. met zijn vijf deuren ook. Twee kinderzitjes kun je kwijt op de achterbank en volwassenen zitten er voor niet al te lange tijd eveneens zeer aardig. Met 300 liter bagageruimte kunnen de wekelijkse boodschappen gewoon mee.

Rijden, daar gaat het om in de Clio R.S. want zo’n sportuitvoering koop je niet voor niets. De direct ingespoten 1.6 turbomotor met dubbele variabele nokkenas (200 pk, 260 Nm) is gekoppeld aan een voldoende snel schakelende zestraps EDC-automaat (Efficiënt Dual Clutch) met dubbele koppeling en mooie metalen schakelflippers achter het stuur. Het liefst heeft de echte R.S.-fanaat een handbak om zelf de versnellingen te kiezen, maar deze automaat valt allerminst tegen. Via het R.S. Drive-systeem kun je kiezen voor de rijstanden Normal, Sport en Race en het ESP kan volledig buitenspel worden gezet. Het verschil in de standen merk je goed, zeker in combinatie met het optionele Cup-chassis dat 5 millimeter lager en 15% straffer is dan het standaard onderstel. Gewoonlijk is de Clio R.S. prima geschikt om elke dag comfortabel van A naar B te rijden, schakelt de automaat zonder schokken snel op en is de besturing niet nerveus.

Gebruik je de Clio R.S. waarvoor hij bedoeld is, dan verandert de auto in een snel rij-ijzer, al blijft de vering nog steeds acceptabel. Het zijn vooral de reactie op het gaspedaal, de versnellingsbak die giftiger reageert en het motorgeluid dat aanzwelt. De stevige brom komt kunstmatig over, wat de auto een Playmobil-karakter geeft. Aan de andere kant is het wel vermakelijk en stuur je plezierig met beide handen aan het stuur over bochtige weggetjes. Van aandrijfkrachten in het stuur is weinig sprake, de Clio voelt erg volwassen en veilig aan.

Met de Clio R.S. kies je voor een snelle, compacte Renault die genoeg comfort voor dagelijks gebruik biedt en sportieve ambities heeft voor als het een keer wat vlotter mag. Zo scherp als een Ford Fiesta ST of Peugeot 208 GTi is de auto niet, maar qua prestaties doet hij niets voor deze twee onder. De afwerking staat op een lager plan dan bij een Volkswagen Polo GTi. Daarentegen is de uitrusting compleet en hoef je alleen nog een kruisje te zetten bij het Cup-onderstel en de 18-inch wielen.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Renault-dealer Van Kerkhof en Visscher in Rotterdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.618 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 200 pk bij 6.050 tpm
Max. koppel: 260 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: zestraps automaat met dubbele koppeling
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.179 kg

Praktische hot hatch
Nooit nerveus motor-/weggedrag
Veercomfort altijd aanwezig
Geen handbak leverbaar
Kunstmatig motorgeluid
Nooit echt heel scherp weggedrag

Gerelateerd nieuws

Renault onthult luxueuze Scenic en Grand Scenic Initiale Paris
01-06-2017
Gelekt: nieuwe Renault Megane R.S. voor het eerst in beeld
07-05-2017
Succesvolle Renault Captur krijgt opfrisbeurt
19-03-2017
Renault steelt de show in Parijs met TreZor concept
29-09-2016
Nieuwe Megane Sedan: eindelijk fraai, maar niet naar België
12-07-2016
Nieuwe Renault Megane Grandtour: alle details
07-07-2016