Rijtest: Volvo V70 T4 Polar

Rijtest: Volvo V70 T4 Polar
Auteur: Arno Lommers
15-07-2016




Met de Volvo V70 is Volvo al jaren het toonaangevende merk in stationcars. Het is een optelsom van uitstraling, ruimte, rijcomfort en natuurlijk veiligheid. Maar zoals aan al het goede, komt er nu ook een eind aan de V70. De laatste exemplaren zijn op 25 april in Zweden van de band gerold en staan nu als ruim uitgeruste Polar-uitvoering tegen een aantrekkelijke prijs bij de dealer.

Eind 1996 bracht Volvo met de V70 een nieuwe stationwagon op de markt. Het concept van de in 1993 geïntroduceerde 850 Estate diende als basis voor de ontwikkeling van de V70. Het exterieur van de nieuwe Volvo was minder hoekig, maar had nog steeds de typische, bijna verticale achterkant met langgerekte lichtunits. Binnenin bevond zich een moderner dashboard en ook de rest van het interieur was grotendeels nieuw. Volvo wist de drie generaties V70 lang tijd up-to-date te houden met nieuwe motoren en extra veiligheidssystemen. De afgelopen 20 jaar was het in Zweden de bestverkochte auto en werden in totaal 1,25 miljoen exemplaren gebouwd. De allerlaatste V70 is een rood exemplaar en heeft meteen een plek gekregen in het Volvo-museum in Arendal.

Onlangs is in de vorm van de V90 de opvolger van de vertrouwde V70 geïntroduceerd. Een geheel nieuw model dat zijn voorganger én concurrenten op veel gebieden overtreft. Wie echter nog geïnteresseerd is in een V70 moet snel zijn want de voorraad slinkt snel.

De testauto is de 'instapversie', een V70 T4 met 190 pk sterke tweeliter viercilinder turbomotor onder de motorkap. Met een topsnelheid van 210 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden krijg je echter prestaties waar meer dan prima mee te leven valt. Veel belangrijker dan het maximale vermogen dat al bij een relatief lage 4.700 toeren paraat staat, is de trekkracht. Tussen de 1.300 en 4.000 omwentelingen per minuut levert de altijd stille machine 300 Nm, en dat voel je. Op een golf van koppel zeilt de V70 over het asfalt, ondersteund door de perfecte verhoudingen van de soepeltjes schakelende zesbak. In deze klasse kom je vaker een automaat tegen, maar een handbak is in dit geval geenszins een straf. Kortom: een uitstekende aandrijflijn.

Qua weggedrag zijn er concurrenten die de 4,81 meter lange en 1.556 kilo wegende V70 de loef afsteken. Daarentegen zijn mensen die specifiek in de markt zijn voor een Volvo vaak minder onder de indruk van een scherp bochtgedrag. Zij zoeken comfort, wellness en een hoge praktische bruikbaarheid. Deze drie zaken zijn zeker aanwezig in de V70. Heerlijke stoelen, een comfortabel onderstel en een rustgevende besturing maken deze Volvo tot een aangename reisauto. Overigens zit er best nog een spoortje gevoel in de besturing, Volvo’s van nu veranderen allang niet meer zo indirect en vaag van richting als de bakstenen uit de jaren ’80. Ook de 17-inch wielen leveren hun bijdrage, groter en breder rubber zullen oneffenheden eerder doorgeven aan de inzittenden.

Alle passagiers hebben voldoende ruimte tot hun beschikking, zoals het een Zweedse stationwagon betaamt. Desondanks lijkt het wel alsof Volvo hun bagage een nog warmer hart toedraagt. Het laadruim meet een vorstelijke 575 liter en als de achterbank wordt omgeklapt groeit dit tot maximaal 1.600 liter. Bovendien kun je de vloer in compartimenten verdelen en staat er ook nog een praktisch souterrain tot je beschikking. Het zijn vaak de details die het verschil maken.

Op het gebied van ergonomie hoeft niemand Volvo wat uit te leggen, al zie je aan de hoeveelheid kleine knopjes op de middenconsole wel dat de V70 niet meer van de jongste is. Gelukkig zit alles op de plek waar het hoort en na verloop van tijd wijst het zich vanzelf uit. In zijn totaliteit blijft de V70 nog steeds een zeer fijne auto met een berg ruimte om u tegen te zeggen en zeker als Polar-uitvoering gezegend met een ruime standaarduitrusting. Als de nieuwe V90 je te duur is kan een van de laatste V70’s een goed alternatief zijn als nieuwe familie- en/of zakenauto.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Volvo-dealer Harrie Arendsen in Doetinchem.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 190 pk bij 4.700 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 1.300 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,6 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
Gewicht: 1.556 kg

Degelijke bouwkwaliteit
Fijne combinatie motor/versnellingsbak
Veel ruimte
Veel kleine bedieningstoetsen
Weinig gevoelig weggedrag
Besmettelijk beige interieur

Gerelateerd nieuws

Nieuwe Volvo XC60 aangepakt door Polestar
10-07-2017
Elke nieuwe Volvo heeft elektrische motor vanaf 2019
05-07-2017
In China gebouwde Volvo S90 voortaan per trein naar Zeebrugge
30-05-2017
Nieuwe Volvo XC60 is officieel
13-03-2017
Polestar neemt straks ook elektrische Volvo's onder handen
23-11-2016
Volvo V90 Cross Country is officieel
16-09-2016

Gerelateerde fotospecials

Schitterende fotoshoot met Volvo 850 T-5R en V60 Polestar
09-11-2014