Rijtest: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive Business

Rijtest: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive Business
Auteur: Arno Lommers
15-08-2016




In 1989 liet Toyota de wereld kennismaken met de Recreational Active Vehicle. Vandaag kennen we de auto onder de naam RAV4. Met de komst van de gefacelifte vierde generatie bieden de Japanners voor het eerst een hybride aandrijflijn aan voor de SUV. Een zinvolle toevoeging aan het bestaande gamma of niet, dat zochten we uit in de meest complete Business Executive uitvoering.

Net als de tweeliter benzine- en dieseluitvoering profiteert de hybride van de opknapbeurt die Toyota de RAV4 gegeven heeft. In de achteruitkijkspiegel zullen voorliggers de auto herkennen aan het nieuwe front met scherp getekende LED-koplampen en de gewijzigde bumperpartij. Het siert de ontwerpers dat er niet gekozen is voor een enorm gapend gat als grille, iets waar de concurrentie nog wel eens een handje van heeft. De behoudend vormgegeven zijkant is gebleven zoals hij was, al zijn er wel nieuwe wielen leverbaar. Achteraan springen vooral de andere lichtunits in het oog en in het geval van onze testwagen uiteraard ook het hybride-logo op de achterklep.

Binnenin is Toyota behoudend te werk gegaan. Aan de vormgeving en gebruikte materialen merk je wel dat de basis van de RAV4 alweer een tijdje meegaat. Er is veel hard plastic gebruikt, de mooie stiksels rondom de middenconsole verbloemen dat niet. Het is een allegaartje van vormen. Rondingen en rechthoeken lijken niet consistent met elkaar gecombineerd te zijn. Daarentegen zitten de stoelen erg fijn en vind je alle bedieningsknoppen waar je ze verwacht. Op de achterbank is de 4,60 meter lange RAV4 enorm ruim. Hoofd- en beenruimte zijn in overvloed aanwezig, ook wanneer de inzittenden vooraan hun zetel helemaal naar achteren verplaatsen. In de 577 liter grote bagageruimte zit een merkwaardige drempel waaronder de accu van het hybridesysteem schuil gaat. Daaraan kun je zien dat de RAV4 niet van meet af aan als hybride is ontwikkeld.

De RAV4 is de enige Full Hybrid in zijn klasse, aldus Toyota. Daar is niets aan gelogen, want een concurrent als de Mitsubishi Outlander PHEV kan (lees: moet) aan het stopcontact gehangen worden. De midsize SUV heeft een systeemvermogen van 197 pk en een traploze CVT-automaat. De 2,5-liter grote viercilinder benzinemotor van 155 pk wordt bijgestaan door een 143 pk sterke elektromotor. Op de achteras zit bij de vierwielaangedreven versie een tweede die in geval van gripverlies de achterwielen aandrijft. Er loopt dus geen plaats en energie verspillende cardanas van voor naar achter. Energie verspillen is sowieso geen hobby van Toyota. Met een CO2-uitstoot van 118 gram per kilometer is de testauto een van de meest schone en zuinige keuzes in dit segment.

In vergelijking met de nieuwe Prius slaat de benzinemotor van de RAV4 Hybrid sneller, maar vooral met meer ophef aan. Het obligate CVT-karakter is hier nog duidelijk aanwezig, al zakt het geluidsniveau zodra je het gaspedaal weer laat vieren. De auto kan in theorie volledig elektrisch rijden, maar meer dan drie kilometer op lage snelheid zit er niet in. Over de prestaties geen klachten, de SUV komt prima mee in het verkeer en in 8,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h is niets om je voor te schamen. Ook het weggedrag geeft vertrouwen, zeker in combinatie met vierwielaandrijving. Sportief is de RAV4 zeker niet, eerder lekker comfortabel. De besturing voelt in eerste instantie niet verkeerd aan, maar na een tijdje kan het kunstmatig opgebouwde gewicht in het stuur niet echt bekoren.

Het Toyota Safety Sense is een pakket actieve veiligheidssystemen bestaande uit Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA). Ook Adaptive Cruise Control (ACC) en een camera waarmee je rondom de auto kan kijken is leverbaar. Wanneer de dealer een trekhaak heeft gemonteerd, weet dan dat je een caravan van 1.650 kilo mag trekken. Het zuinige karakter van de comfortabele RAV4 help je dan wel om zeep. Respecteer de hybride aandrijflijn, laat hem lekker zijn werk doen en trap het gaspedaal met beleid in. Dan zul je het meeste plezier beleven aan deze erg ruime en van alle moderne (veiligheids)systemen voorziene Toyota.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door de Toyota-dealer Schouten in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.494 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 155 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel: 210 Nm bij 4.200 tpm
Elektromotor voor: 143 pk/270 Nm
Elektromotor achter: 68 pk/139 Nm (gecombineerd 197 pk)
Acceleratie 0-100 km/h: 8,3 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,1 l/100 km (1:19,6)
Gewicht: 1.675 kg

Ruim interieur
Hoog uitrustingsniveau
Simpel te bedienen infotainmentsysteem
Volledig elektrische actieradius verwaarloosbaar
Ouderwetse vormgeving dashboard
Benzinemotor maakt snel veel toeren

Gerelateerd nieuws

Exclusieve Toyota Yaris GRMN heeft 212 pk
18-07-2017
Vernieuwde Toyota Yaris is officieel
09-02-2017
Toyota Yaris WRC is hot hatch om rekening mee te houden
17-01-2017
Tweede opfrisbeurt voor Toyota Yaris
16-01-2017
Toyota Concept-i wordt je beste vriend dankzij kunstmatige intelligentie
06-01-2017
Toyota haalt doek van 86 Shooting Brake Concept
06-05-2016

Gerelateerde fotospecials

Toyota geeft nieuwe lading foto's van vernieuwde Auris vrij
02-06-2015