Rijtest: Ford Focus 1.5 TDCi Titanium Edition Powershift

Rijtest: Ford Focus 1.5 TDCi Titanium Edition Powershift
Auteur: Arno Lommers
07-09-2016




Een vernieuwd uiterlijk, een opgewaardeerd interieur, nieuwe motoren en meer veiligheidssystemen. Ford heeft de Focus eerder dit jaar van een flinke update voorzien. Dat was niet alleen nodig om tegen aartsrivalen als de Opel Astra en Volkswagen Golf op te kunnen boksen, ook andere merken hebben dit jaar het doek gehaald van nieuwe of gefacelifte modellen in het C-segment. Een test met de befaamde 1.0 EcoBoost-motor zou voor de hand liggen, maar de PR-afdeling van Ford Nederland schoof een alternatief naar voren. De testauto wordt aangedreven door de nieuwe 1.5 TDCi-dieselmotor en is gekoppeld aan een zestraps Powershift-automaat met dubbele koppeling.

Ford heeft de Focus voorzien van het nieuwe familiegezicht dat de wereldwijde 'One Ford'-filosofie uitdraagt. De wagens van het merk zijn dus niet meer specifiek ontworpen voor een bepaald werelddeel, maar rijden over de hele aardbol in dezelfde gedaante rond. Ten opzichte van de vorige Focus valt vooral de Aston Martin-achtige grille met omgekeerde trapeziumvorm op. Deze geeft de auto een lagere en bredere uitstraling. De motorkap heeft een meer dynamische vorm gekregen en strekt zich uit van de voorste dakstijl tot de hoeken van het bovenste gedeelte van de grille. Ranke koplampen en langwerpige mistlampen zorgen voor nog meer onderscheid met zijn voorganger. Langs de zijruiten loopt een subtiele verchroomde lijst en de achterkant van de Focus is gestroomlijnder door de hertekende achterklep en lichtunits.

Bij het ontwerpen van het interieur van de vernieuwde Focus heeft Ford goed geluisterd naar de klanten. Het resultaat is een meer intuïtieve indeling met minder knoppen en schakelaars op het stuur en dashboard. De nieuwe zwarte en verchroomde details dragen bij tot een rustige en moderne uitstraling. De nieuwe middenconsole met verschuifbare armsteun is gezegend met meer opbergruimte. Ford claimt dat de Focus significant stiller is geworden vanwege de dikkere vloerbekleding, het dikkere glas in de zijruiten en een betere isolatie van het motorcompartiment. Qua afwerking is de compacte middenklasser er zeker op vooruit gegaan. De benchmark in dit segment, de Volkswagen Golf, staat op een nog hoger plan, maar daar betaal je dan ook voor. Voorin zitten de bestuurder en de passagier op stevige, goed gevormde stoelen en de positie ten opzichte van de pedalen en het stuur is erg goed. Mooi verlichte meters zorgen ervoor dat belangrijke rijgegevens niet aan je voorbij gaan, al valt het display van de boordcomputer nog steeds klein uit. Het touchscreen van het infotainmentsysteem in de middenconsole is wel groter dan voorheen. Achterin is het prima uit te houden, zowel hoofd- als beenruimte zijn voldoende in de 4,36 meter lange hatchback.

Zoals eerder vermeld ligt onder de kap van de testauto een nieuwe 1.5 TDCi-dieselmotor. Deze stille viercilinder zorgt voor een vermogen van 120 pk en een maximum koppel van 220 Nm bij 1.750 toeren per minuut. De topsnelheid ligt op 195 km/h.

De combinatie van de soepele dieselmotor en automatische versnellingsbak is best geslaagd. Alleen bij een koude start is er vanuit stilstand een lichte schok voelbaar, verder zijn de schakelmomenten nauwelijks merkbaar. Al vanaf lage toerentallen heeft de motor een flinke portie trekkracht paraat en de behoefte om zelf de schakelmomenten te bepalen is tijdens de testrit niet bij mij opgekomen. Bochtige wegen neemt de Focus met plezier en dan is de S-stand ideaal waarin de Powershift-bak pas later op- en terugschakelt. Het degelijke onderstel en de optionele 18-inch wielen onder de testauto maken de Focus tot een heerlijke stuurauto. Wie meer comfort wil kan uiteraard beter 17-inch lichtmetalen wielen bestellen.

De Focus 1.5 TDCi Powershift is een gouden combinatie. Op het gebied van rijplezier en comfort weet Fords C-segmenter nog altijd te overtuigen met een heerlijke besturing en voldoende absorptievermogen van oneffenheden. Met 120 pk is de dieselmotor niet overdreven sterk, maar zijn soepele karakter en de prima afgestelde automaat met dubbele koppeling maken het een plezierige aandrijflijn. Bovendien is de ergonomie van het dashboard flink aangepakt en is het aanbod veiligheidssystemen uitgebreid. Kortom: de Focus blijft nog steeds een topper in de compacte middenklasse.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.499 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 120 pk bij 3.600 tpm
Max. koppel: 220 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 sec.
Topsnelheid: 195 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 1.264 kg

Soepele dieselmotor
Goed afgestelde automaat
Combinatie rijplezier/comfort
Verbeterde afwerking, nog niet de benchmark
Verbeterde bediening, nog niet de benchmark
Display boordcomputer te klein

Gerelateerd nieuws

Gelimiteerde Ford GT Competition Series is gericht op circuit-fanaten
02-03-2017
Nieuwe Ford Fiesta ST haalt 200 pk uit driecilinder
26-02-2017
Na twee jaar officieel: de nieuwe Ford GT in cijfers
25-01-2017
Ford toont eerste foto’s van vernieuwde Mustang Cabrio
21-01-2017
Herkenbaar en toch anders: de vernieuwde Ford Mustang
17-01-2017
Officieel: Ford F-150 pick-up krijgt opfrisbeurt en dieselversie
08-01-2017