Rijtest: Renault Mégane 1.2 TCe 130 GT-Line

Rijtest: Renault Mégane 1.2 TCe 130 GT-Line
Auteur: Arno Lommers
04-11-2016




Vorig jaar oktober maakte de nieuwe Renault Mégane op de IAA in Frankfurt de tongen los. Hier en daar zijn nog wel wat stijlkenmerken van zijn voorganger te herkennen, maar Laurens van den Acker heeft duidelijk zijn best gedaan om de nieuweling er fraai uit te laten zien. Ook op het gebied van motoren, onderstel en multimedia zet de Franse autofabrikant een grote stap voorwaarts. De Mégane 1.2 TCe 130 GT-Line mag in een rijtest laten zien hoe dat uitpakt in de dagelijkse praktijk.

De proporties van de vierde generatie Mégane zijn beter uitgebalanceerd dan die van de vorige generatie. Het resultaat is een vijfdeurs hatchback met een dynamische en zelfverzekerde uitstraling. Met lengte van 4,36 meter is hij ruim zes centimeter gegroeid, de hoogte is voor een dynamische look net met tweeënhalve centimeter verkleind. Het sportieve uiterlijk komt ook voor rekening van de grotere spoorbreedtes waardoor de C-segmenter van Renault nu breder oogt. Bovendien is de overhang achteraan ingekort. Samen met de stoere schouderlijn en de kenmerkende lichtunits staat er een zeer geslaagde auto voor je, zeker in deze sportieve GT-Line-uitvoering.

In het interieur wordt de dynamische lijn doorgezet. Er heerst onmiskenbaar een cockpit-achtige sfeer en een gevoel van thuiskomen. De forse sportstoelen omarmen je als een handschoen en zijn, net als het stuur, over een grote afstand verstelbaar. Typisch voor Renault is de combinatie van digitale en analoge tellers. Qua afwerking is er een forse stap vooruitgezet. Er is veel zacht en degelijk aanvoelend materiaal gebruikt. Alleen de omlijsting van het multimediascherm oogt wat simpel. Veel knoppen kom je niet tegen omdat de radio, het navigatiesysteem en alle veiligheidssystemen bediend worden via de touchscreen van het R-Link 2-systeem. Na een korte gewenningsperiode is het vlot reagerende scherm redelijk eenvoudig te doorgronden. Op de achterbank is de Mégane niet een van de ruimste auto’s in zijn klasse. De dikke voorstoelen nemen beenruimte in, maar de afstand tot het dak is in orde. Qua bagageruimte voldoet de nieuwe Renault met 384 liter prima aan de verwachtingen.

De in het Spaanse Palencia gebouwde Mégane is gebaseerd op Renaults modulaire CMF C/D-platform (Common Module Family). Er is veel aandacht besteed aan het onderstel en dat is voelbaar. Het is een strak sturende auto geworden zonder concessies te doen aan het comfort. Ook voor de GT-Line blijft Renault vasthouden aan een soepel onderstel. Verkeersdrempels komen dan ook niet vervelend stug door. Ten opzichte van de Talisman stuurt de Mégane net zo direct, maar wel met wat meer gevoel in het afgeplatte stuurwiel. Lange reizen worden simpelweg een plezier in deze auto, al hoef je een bochtig dijkweggetje ook niet te schuwen. Met Multi-Sense zijn de reacties van de motor op het gaspedaal aan te passen, net als het gevoel van de besturing en de sfeerverlichting. Er zijn vijf vooraf geprogrammeerde instellingen (Neutral, Sport, Comfort, Perso en Eco). Bovendien is het motorgeluid aan te passen, al klinkt dat erg geknutseld.

Onder de motorkap van de testauto ligt de direct ingespoten 1.2 turbomotor met 130 pk. Vooral zijn stille loop is een sterke eigenschap, nooit eist het motorgeluid overmatig de aandacht op. Onder de 2.000 toeren is het een kwestie van terugschakelen, maar eenmaal op gang wil de Mégane TCe 130 flink vooruit. Zelfs boven de 4.000 toeren zit er nog kracht in de motor, iets dat niet over alle kleine turbomotoren gezegd kan worden. Voor een sportief gevoel zouden de schakelwegen korter mogen zijn, maar de zesbak schakelt voor de rest wel erg fijn.

Als GT-Line is de Mégane rijkelijk uitgerust met extra’s zoals LED-koplampen, een grootlichtassistent en een handsfree-systeem voor het ont- en vergrendelen van de auto. Elke Mégane heeft overigens cruise control en digitale radio (DAB+) met Bluetooth aan boord. Samen met een strak uiterlijk en een hoog comfortniveau heeft de nieuwe Mégane het ongetwijfeld in zich om veel kopers te overtuigen. Zeker als binnenkort de stationwagon het programma komt versterken.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Renault-dealer Dorzo in Vlaardingen.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.198 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 205 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 198 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km (1:18,9)
Gewicht: 1.180 kg

Strak design
Fijne sportstoelen
Combinatie sportiviteit/comfort
Trekkracht < 2.000 toeren
Sportstoelen beperken beenruimte achterin
Materiaalgebruik rond touchscreen

Gerelateerd nieuws

Gelekt: nieuwe Renault Megane R.S. oogt lekker dik
09-08-2017
Renault onthult luxueuze Scenic en Grand Scenic Initiale Paris
01-06-2017
Gelekt: nieuwe Renault Megane R.S. voor het eerst in beeld
07-05-2017
Succesvolle Renault Captur krijgt opfrisbeurt
19-03-2017
Renault steelt de show in Parijs met TreZor concept
29-09-2016
Nieuwe Megane Sedan: eindelijk fraai, maar niet naar België
12-07-2016