Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine
Auteur: Arno Lommers
24-11-2016




Aan het design van de Kia Niro is niet te zien dat het om een hybride gaat. Het sterk groeiende Koreaanse automerk heeft zeer bewust gekozen voor een ontwerp dat niet polariseert. Niemand zal vermoeden dat dit model zowel een benzine- als elektromotor aan boord heeft. Kia plaatst de Niro tussen de, in ons land nauwelijks te spotten, Soul EV en de succesvolle Sportage. Benieuwd hoe deze crossover rijdt.

Kia’s designcentra in Californië en Namyang (Zuid-Korea) hebben samen een tijdloos en modern ogende combinatie van een stationwagon en een SUV ontworpen. Uiteraard zien we de bekende "tiger nose" grille en de ver naar achteren doorgetrokken koplampen. Forse wielkasten en de welvingen in het koetswerk kenmerken de zijkant. Achter zijn het de bodemplaatbescherming en de grote lichtunits die de Niro een onverzettelijke look geven. De luchtweerstand van 0,29 Cw is mooi laag voor een crossover.

Typische Kia-kenmerken kom je ook in het fraai afgewerkte interieur tegen. Het driespaaks stuur, de versnellingspook en diverse bedieningsknoppen deelt de Niro met andere modellen uit het gamma. Het dashboard is opgetrokken uit kwalitatief goed aanvoelende materialen en de afwerking is erg netjes. Ergonomisch klopt de indeling van alle bedieningselementen, al is het soms even nadenken waar welke functie in het infotainmentsysteem verstopt zit. Voor de bediening van de airco is gelukkig een aparte knoppencluster aanwezig. Via het intuïtief afleesbare instrumentarium zijn alle rijgegevens in een oogopslag te doorgronden. Voorin zit je op ruime, maar niet overdreven veel steun biedende stoelen. Volwassenen hebben op de achterbank opvallend veel zitruimte. Bovendien heeft Kia met 427 liter aan bagageruimte voldoende plek voor koffers vrijgehouden.

Kia heeft voor de 4,36 meter lange Niro een nieuw chassis ontworpen waarin het 1,56 kWh grote lithium-ion polymeer accupakket is geïntegreerd. Dit levert een laag zwaartepunt op wat het weggedrag ten goede komt. Stabiel op de weg ligt de crossover zeker, maar de Niro voelt minder dynamisch aan dan de Hyundai Ioniq die over dezelfde aandrijflijn beschikt. Niet vreemd natuurlijk, de Niro is een stuk hoger en helt wat meer over in de bocht. Ook de besturing is minder scherp, maar nog altijd ruim voldoende consistent en niet nerveus. De in Platinum Graphite gespoten testauto staat op forse 225/45 R18-banden en het lijkt alsof dat in combinatie met het soepel geveerde en gedempte onderstel iets te veel van het goede is. De Niro is er echter ook op comfortabeler 205/60 R16-rubber.

Direct bij het wegrijden (in de rijstand Eco) geeft de hybride aandrijflijn de indruk voldoende in zijn mars te hebben. De 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor is gekoppeld aan een bijna onmerkbaar schakelende 6-traps automaat met dubbele koppeling waarin de elektromotor (44 pk) is geïntegreerd. Hoge toerentallen zijn in de sport-stand geen probleem. Gezamenlijk leveren beide motoren een vermogen van 141 pk en 265 Nm aan trekkracht. De Niro is ook leverbaar met een trekgewicht-extensiepakket met een grotere radiatorfan en grotere remschijven zodat er maximaal 1.300 kilo aan de trekhaak gehangen mag worden. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control om te bepalen wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden.

De Kia Niro is een prima rijdende, maar geen heel spannende auto die simpelweg doet wat hij moet doen en daarvoor weinig benzine vraagt. Uiteraard zal de uitgebreide garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer meehelpen aan het succes.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Kia-dealer Autohaag Zeeuw in Leiderdorp.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.580 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 105 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel: 147 Nm bij 4.000 tpm
Elektromotor: 43,5 pk/170 Nm (gecombineerd 141 pk/265 Nm)
Acceleratie 0-100 km/h: 11,5 sec.
Topsnelheid: 162 km/h
Transmissie: zestraps automaat met dubbele koppeling
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 1.400 kg

Zuinige aandrijflijn
Ruim interieur
Goede standaarduitrusting
18-inch wielen minder comfortabel
Infotainmentsysteem kan simpeler
Geen koopje

Gerelateerd nieuws

Nieuwe Kia Stonic moet zorgen voor doorbraak in B-SUV segment
21-06-2017
Kia geeft alle details over nieuwe Picanto vrij
16-02-2017
Nieuwe Stinger GT is snelste en meest luxueuze Kia ooit
08-01-2017
Kia Picanto onthuld als sportieve GT-Line
04-01-2017
Kia toont eerste schetsen van nieuwe Picanto
22-12-2016
Kia haalt doek van nieuwe Rio
01-09-2016