Rijtest: Renault Megane Estate 1.5 dCi 110 Bose

Rijtest: Renault Megane Estate 1.5 dCi 110 Bose
Auteur: Arno Lommers
29-11-2016




De nieuwe Renault Megane duikt ondertussen steeds vaker in het straatbeeld op. Dat zal de komende maanden alleen maar toenemen met de komst van de Megane Estate. Die stationwagon zal ongetwijfeld weer het grootste gedeelte van de verkopen voor zijn rekening nemen, al hebben de dealers over het aantal orders voor de vijfdeurs hatchback ook niet te klagen.

De proporties van de nieuwe Megane Estate zijn beter uitgebalanceerd ten opzichte van zijn voorganger. Het resultaat is een stationwagon met een dynamische en zelfverzekerde uitstraling. Met 4,63 meter van voor- tot achterbumper is hij 4,5 centimeter gegroeid terwijl de afstand van het dak tot het asfalt dan weer met bijna zes centimeter is afgenomen voor een dynamische look. De grotere spoorbreedte draagt bij tot een sportiever uiterlijk. Bovendien is de overhang achteraan ingekort. Samen met de stoere schouderlijn en de kenmerkende koplampen en brede achterlichtunits met 3D-effect staat er een zeer geslaagde auto voor je.

In het interieur is de dynamische lijn verdergezet. Er heerst onmiskenbaar een cockpit-achtige sfeer. De stoelen geven voldoende zijdelingse steun en zijn, net als het stuur, over een grote afstand verstelbaar. Typisch Renault is de combinatie van digitale en analoge tellers. Qua afwerking is er een forse stap vooruitgezet. Er is veel zacht en degelijk aanvoelend materiaal gebruikt. Alleen de omlijsting van het multimediascherm oogt wat simpel. Veel knoppen kom je niet tegen omdat de radio, het navigatiesysteem en alle veiligheidssystemen worden bediend via touchscreen van het R-Link 2-systeem. Na enige gewenning is het redelijk vlot reagerende scherm te doorgronden. Voor de ruimte op de achterbank scoort de Megane voldoende, al doen enkele concurrenten het nog een stuk beter. Qua bagageruimte voldoet de nieuwe Renault met 580 liter prima aan de verwachtingen. De rechtervoorstoel is neerklapbaar, zodat voorwerpen met een lengte tot 2,77 meter te vervoeren zijn.

De Megane Estate is gebaseerd op Renaults modulaire CMFC/D-platform (Common Module Family). Er is veel aandacht besteed aan het onderstel en dat voel je. Het is een strak sturende auto geworden zonder concessies te doen op vlak van comfort. Verkeersdrempels komen niet vervelend stug door en ten opzichte van de Talisman stuurt de Megane net zo direct, maar met wat meer gevoel in het stuurwiel. Lange reizen worden simpelweg een plezier in deze auto, al hoef je een bochtig dijkweggetje ook niet te schuwen. Met Multi-Sense zijn de reacties van de motor op het gaspedaal aan te passen, net als het gevoel van de besturing en de sfeerverlichting. Er zijn vijf vooraf geprogrammeerde instellingen (Neutral, Sport, Comfort, Perso en Eco). Bovendien is het motorgeluid aan te passen, al klinkt dat erg geknutseld. De testauto staat op 17-inch wielen en dat lijkt de juiste maat. Niet te groot (lees: te stug) en niet te klein voor de juiste looks.

Onder de motorkap van de testauto ligt de direct ingespoten 1.5 turbodieselmotor met 110 pk. Vooral zijn stille loop is een sterke eigenschap, nooit eist het motorgeluid overmatig de aandacht op. Onder de 2.000 toeren is het een kwestie van terugschakelen, maar eenmaal op gang wil de Megane dCi 110 prima vooruit. Zelfs boven de 3.500 toeren zit er nog kracht in de motor, iets dat niet over alle turbodiesels gezegd kan worden. Voor een sportief gevoel zouden de schakelwegen korter mogen zijn, maar de zesbak schakelt voor de rest wel erg fijn. Voor mensen die een trekhaak gebruiken: er mag een forse 1.700 kilo achter de auto.

Als Bose-uitvoering is de Megane rijkelijk voorzien van extra’s zoals een automatisch dimmende binnenspiegel, grootlichtassistent en handsfree-systeem voor het ont- en vergrendelen van de auto. Elke Megane heeft bovendien cruise control en digitale radio (DAB+) met Bluetooth aan boord. Samen met een strak uiterlijk en een hoog comfortniveau heeft de nieuwe Megane Estate heel wat in zijn mars om potentiële kopers te overtuigen.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Renault-dealer Van Kerkhof en Visscher in Rotterdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.461 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 110 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 260 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,3 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 3,7 l/100 km (1:27,0)
Gewicht: 1.287 kg

Strak design
Fijne stoelen
Vlotte en stille dieselmotor
Trekkracht < 2.000 toeren
Ingewikkeld infotainmentsysteem
Materiaalgebruik rond touchscreen

Gerelateerd nieuws

Gelekt: nieuwe Renault Megane R.S. oogt lekker dik
09-08-2017
Renault onthult luxueuze Scenic en Grand Scenic Initiale Paris
01-06-2017
Gelekt: nieuwe Renault Megane R.S. voor het eerst in beeld
07-05-2017
Succesvolle Renault Captur krijgt opfrisbeurt
19-03-2017
Renault steelt de show in Parijs met TreZor concept
29-09-2016
Nieuwe Megane Sedan: eindelijk fraai, maar niet naar België
12-07-2016