Rijtest: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Aspiration

Rijtest: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Aspiration
Auteur: Arno Lommers
03-06-2017


Met een jeugdige uitstraling en meer technologie aan boord betreedt de vernieuwde Toyota Yaris het strijdtoneel. In maart van dit jaar stond het publiek op de Autosalon van Genève voor het eerst oog in oog met de nieuwe B-segmenter, die eigenlijk een opwaardering van de derde generatie Yaris is. Met meer dan 900 nieuwe onderdelen en een flink aangepast uiterlijk kun je echter bijna spreken van een geheel nieuw model. Traditioneel is de opvolger van de aloude Starlet geliefd bij de oudere medemens, maar dat imago mag de prullenbak in. Toyota wil voortaan een jonger koperspubliek aantrekken.

Toyota’s designstudio ED2 in Zuid-Frankrijk heeft de Yaris duidelijk een meer onderscheidende vormgeving gegund. De hatchback oogt breder, terwijl hij dat ten opzichte van zijn voorganger niet is. Het meer uitgesproken design wordt onderstreept door de combinatie van voorbumper, koplampen en een bredere, trapeziumvormige grille. De nieuwe achterlichtunits zijn geïntegreerd in de achterklep en ook vanuit deze hoek toont de Yaris zelfverzekerd. Het kleurenpalet bestaat uit tien frisse tinten, waarvan er vier met een contrasterend zwart dak geleverd kunnen worden. Kortom, aan het uiterlijk zal het niet liggen.

In het interieur ligt de focus eveneens op een modernere look. De gebruikte materialen zijn iets hoogwaardiger dan voorheen, maar nog steeds kunnen we concluderen dat het in deze klasse verfijnder kan. Vooral de deurbekleding en de onderkant van het dashboard bestaan uit keihard kunststof. Makkelijk schoon te houden, maar een luxe uitstraling geeft het niet. Ook de motorkap wordt staande gehouden met een dun stalen staafje dat in een kwetsbaar plastic houdertje klikt. Qua ergonomie geen klachten, als je eenmaal weet waar alle knoppen zich bevinden. Een nieuwe, duidelijk afleesbare klokkenwinkel en het eenvoudige, maar doeltreffende Touch 2-multimediasysteem geven informatie over de auto, het eventuele navigatiesysteem en een gekoppelde smartphone. De menu-opbouw is logisch, maar de reacties op het aanraakscherm kunnen vlotter. Opvallend zijn de ventilatieopeningen links en rechts met propeller-design.

Vooraan in de Yaris zit je rechtop en de brede, stevige stoelen geven voldoende steun. Een perfecte zitpositie vinden wordt beperkt door het stuur dat niet ver genoeg in de diepte verstelbaar is. Met het goede zicht rondom scoort de Japanse compact wel, net als met de bagageruimte van 347 liter of precies 61 liter meer dan voorheen. Op de achterbank gaat het er in de nu 3,95 meter lange Toyota (+ 6 centimeter) eveneens ruim aan toe. Vooral benen en voeten van personen tot 1,85 meter hebben genoeg bewegingsvrijheid en ook de hoofdruimte is in orde.

Voor deze test rijden we met de nieuwe viercilinder 1.5 VVT-iE-motor met 111 pk en een handgeschakelde zesbak. Dit blok vervangt de vorige 1.3-liter met 99 pk die eveneens gekoppeld was aan een versnellingsbak met zes verzetten. Om de atmosferische machine zowel zuinig als pittig aan te laten voelen wordt er gebruik gemaakt van zowel de Otto- en een Atkinson-cyclus en variabele kleptiming. Allemaal mooie woorden van Toyota, maar naar de 111 pk is het goed zoeken. Bij lage toeren pakt de motor prima op, maar vlot gaat het allemaal niet. Vanuit stilstand overtuigt de acceleratie nog wel, maar tussensprintjes duren lang, ondanks de korte overbrengingsverhoudingen van de zesbak. De extra pk’s zouden het 75 kilo hogere gewicht ten opzichte van de vorige Yaris toch moeten kunnen maskeren. Voor 2.000 euro minder de basismotor kiezen, een 1.0 driecilinder met 69 pk, is waarschijnlijk geen slimme zet. Traditiegetrouw schakelt de Japanse zesbak licht, soepel en met korte slagen.

Overtuigen doet de vernieuwde Yaris op het gebied van rijcomfort. Dynamiek is de auto vreemd, maar alle soorten oneffenheden worden door het onderstel keurig verwerkt. Korte hobbels, hoge verkeersdrempels, gerieflijk vangen de veren en dempers dit soort onhebbelijkheden zoveel mogelijk op. Bochten neemt de Yaris ook vol vertrouwen en van overmatig overhellen is geen sprake. Onderstuur steekt wel vlot de kop op, maar van extremiteiten kunnen we niet spreken. De besturing voelt in eerste instantie erg licht aan, maar daar eenmaal aan gewend begin je de comfortabele inslag te waarderen. Bij de zoektocht naar een fijn sturende en strak op de weg liggende hatchback komt de Yaris echter niet op ons lijstje voor.

Toyota levert de Yaris in 7 uitrustingsniveaus, waarvan er vijf mogelijk zijn in combinatie met de nieuwe 1.5-motor. De testauto is een Aspiration, uitvoering nummer drie met simpele raamslingers achterin. Gelukkig zijn elektrische spiegels, automatische airco, cruise control en een achteruitrijcamera wel aan boord. Toyota geeft alle modellen het Safety Sense-pakket mee met Pre Crash Safety System met Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning. Er is ook een driedeurs Yaris leverbaar, zij het in een beperkt aantal uitvoeringen. De 500 euro duurdere vijfdeurs is praktischer en daardoor ook het bestverkocht.

Toyota zal met het opgefriste ontwerp van de Yaris ongetwijfeld een paar jongere kopers naar de showroom trekken. Ook het ruime interieur en de uitgebreide (veiligheids)uitrusting laten weinig te wensen over. Helaas presteert de nieuwe benzinemotor niet zoals we vooraf verwachtten en mag er nog een keer naar de simpele afwerking gekeken worden. Hoogstwaarschijnlijk zal het voor veel kopers het vertrouwde Toyota-gevoel en de bekende betrouwbaarheid zijn die zorgen voor een handtekening. Als je op zoek bent naar een strak sturende en pittig gemotoriseerde compact ben je hier aan het verkeerde adres… tenzij je kan wachten op de Yaris GRMN (GAZOO Racing Masters of the Nürburgring) met een potente 1,8-liter motor met compressor en 210 pk.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Toyota-dealer Schouten in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.496 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 111 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 136 Nm bij 4.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,6 l/100 km (1:21,7)
Gewicht: 1.020 kg

Jeugdiger design
Comfortabel weggedrag
Uitgebreide (veiligheids)uitrusting
Geen sprankelende prestaties
Stuur niet ver genoeg verstelbaar
Eenvoudige afwerkingsmaterialen

Gerelateerd nieuws

Exclusieve Toyota Yaris GRMN heeft 212 pk
18-07-2017
Vernieuwde Toyota Yaris is officieel
09-02-2017
Toyota Yaris WRC is hot hatch om rekening mee te houden
17-01-2017
Tweede opfrisbeurt voor Toyota Yaris
16-01-2017
Toyota Concept-i wordt je beste vriend dankzij kunstmatige intelligentie
06-01-2017
Toyota haalt doek van 86 Shooting Brake Concept
06-05-2016

Gerelateerde fotospecials

Toyota geeft nieuwe lading foto's van vernieuwde Auris vrij
02-06-2015