Rijtest: Hyundai i10 1.0i Comfort

Rijtest: Hyundai i10 1.0i Comfort
Auteur: Arno Lommers
08-06-2017


Sinds 1999 is Hyundai succesvol in het A-segment. De Koreanen gooiden destijds de Atos in de strijd, een naam die in 2008 van het toneel verdween met de komst van de i10. Tegenwoordig hoef je je ook met een kleine stadsauto niet bekocht te voelen, deze vierwielers voldoen prima als eerste of zelfs enige auto in een huishouden. Met de tweede generatie i10 zette Hyundai eind 2013 weer een stap voorwaarts, niet alleen technisch maar ook op het gebied van design en uitrusting. Sinds begin dit jaar staat de opgefriste versie in de showrooms.

De i10 is ontworpen en ontwikkeld in het Hyundai Motor Europe Technical Centre in het Duitse Rüsselsheim. Het productiecentrum in het Turkse Ízmit is verantwoordelijk voor de bouw. Thomas Bürkle (ex-BMW) staat aan de wieg van het ontwerp van de i10, dat is geïnspireerd op de Fluidic Sculpture-designtaal. Samen met Peter Schreyer (eerder werkzaam bij Audi en Volkswagen) geeft Bürkle de komende modellen van Hyundai vorm. Hyundai heeft er bij de i10 duidelijk voor gekozen om de auto een niet al te speels en frivool uiterlijk mee te geven, maar juist een design dat eenvoud en functionaliteit uitstraalt. Ten opzichte van zijn voorganger staat de i10 op een nieuw platform en is langer (+ 8 cm), breder (+ 6,5 cm) en lager (- 4 cm). Dat de nieuwe modellen van Hyundai bij klanten in goede aarde vallen blijkt wel, want 31 procent van de Hyundai-klanten geeft aan dat het design de doorslaggevende factor is geweest voor de aanschaf van de auto (over alle merken gezien is dat 29 procent).

Het interieur oogt eveneens eigentijds. Niet te uitbundig, maar strak, degelijk en modern. Het materiaalgebruik is voor deze klasse prima. Bij veel auto’s aan de onderkant van de markt is de binnenkant van de portieren niet bekleed en zijn er her en der schroeven zichtbaar. Niets van dat alles bij de i10, bovendien heeft de auto achterin volwaardige zijruiten in plaats van uitstelbare exemplaren. Met een bagageruimte van 252 liter met de achterbankleuning rechtop loopt de 3,67 meter lange i10 voorop in het A-segment. Maximaal staat er 1.046 liter ter beschikking. Voorin zit je op stevig gevulde stoelen met een lange rugleuning. Qua zijdelingse steun voldoen ze prima, personen langer dan 1,80 meter zullen echter steun aan de bovenbenen missen. Hyundai heeft het dashboard zo overzichtelijk mogelijk vormgegeven, elke knop zit daar waar hij hoort.

Opvallend is de relatieve stilte aan boord tijdens het rijden. De 1,0-liter driecilinder houdt zich koest en in derde versnelling door de stad rijden is een fluitje van een cent. Ook bij lage toerentallen reageert het motortje prima op het gaspedaal. Om vlotter vooruit te komen is het zaak om toeren te maken, zeker als de snelweg wordt opgezocht. Gelukkig schakelt de hooggeplaatste versnellingspook als een mes door de boter. In het A-segment is de i10 een van de best rijdende auto’s. Zeker vergeleken met een vrolijke spring in het veld als de Toyota Aygo voelt het onderstel van de Hyundai een stuk volwassener aan. Drempels en kuilen worden erg geraffineerd verwerkt voor zo’n kleine auto en op lange afstanden zal je je niet snel gaan irriteren aan rammeltjes of ander ongerief.

Of de marketingmensen het willen of niet, ouderen bestormen vandaag de dag de showroom. Veel van deze klanten gaan graag op pad met de fietsen achterop de auto en Hyundai speelt daarop in met een speciale, optionele fietsendrager voor de i10. Met een laadgewicht van maximaal 46 kilo kun je twee elektrische fietsen vervoeren en de montage van een trekhaak is niet nodig. Het rek zit via een frame gekoppeld aan de auto. Bovendien is de met 1.199 euro overigens prijzige drager, inclusief fietsen kantelbaar zodat de achterklep open kan. De testauto is een i10 Comfort met onder andere vier elektrische ramen, airco, cruise control en een zeer vlot en logisch werkend navigatiesysteem.

Een guitig ogende stadsauto is leuk, maar er is ook een groep klanten die gewoon al gek genoeg vinden. Voor hen is de onopvallende i10 een goede keuze. Er valt simpelweg weinig af te dingen op de in Turkije gebouwde Koreaan. Bovendien is de prijsstelling in overeenstemming met wat de auto biedt. Motorisch zou de i10 wat meer pit mogen hebben, maar qua weggedrag en interieurruimte heeft de auto een voorsprong op zijn tegenstrevers.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Hyundai Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 998 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 67 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 95 Nm bij 3.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 15,0 sec.
Topsnelheid: 155 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,0 l/100 km (1:25,0)
Gewicht: 908 kg

Goed weggedrag
Prima verhouding prijs-/uitrusting
Grote bagageruimte t.o.v. concurrentie
Anoniem design
Ondersteuning bovenbenen voorstoelen

Gerelateerd nieuws

Hyundai Kona is hippe crossover uit Zuid-Korea
13-06-2017
Hyundai toont nieuwe i30 Wagon in Genève
23-02-2017
Hyundai RN30 Concept is voorbode van i30 N
29-09-2016
Hyundai haalt doek van nieuwe i30
13-09-2016
Hyundai i10 krijgt opfrisbeurt
31-08-2016
Hyundai haalt doek van RM16 N Concept
02-06-2016