Rijtest: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line

Rijtest: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line
Auteur: Arno Lommers
18-06-2017


Veertig jaar succesvol zijn is zelfs voor popartiesten geen vanzelfsprekendheid. Ford is het met de Fiesta wel gelukt. Sinds zijn introductie in 1976 scoort de auto vooral in Europa. Zijn naam heeft de Fiesta aan Henry Ford II te danken. In zijn ogen was dit een mooie verwijzing naar de naam Ford en het land Spanje, waar destijds een nieuwe fabriek uit de grond werd gestampt. De opvolger van het huidige model verwachten we elk moment bij de dealer, maar de verkopers hoeven geen enkele moeite te doen om van de oude voorraad af te komen. Een terugblik op de zevende generatie leert waarom.

De laatste jaren behoort de Fiesta continu tot de bestverkochte wagens in Europa. Op de vijf grootste automarkten van Europa (Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje) betreedt de B-segmenter het ereschavot. In Engeland krijgt hij zelfs de gouden medaille omgehangen. Ook in België en Nederland is het publiek gek op de Fiesta. Helemaal als een verrassing komt dat niet, want Ford-ontwerpers Stefan Lamm en Todd Willing hebben de zevende generatie Fiesta (liefhebbers spreken over de JA8) smakelijk vormgegeven. In augustus 2008 begon de productie in Fords thuisbasis Keulen, vanaf het jaar daarop werd de Fiesta ook in het Spaanse Valencia in elkaar geschroefd. Overigens is deze generatie na het allereerste model pas de tweede Fiesta die ook in Noord-Amerika aan de man wordt gebracht.

In 2009 greep de Fiesta met een verschil van één punt naast de titel "Auto van het Jaar". Concurrent Opel bleef zijn landgenoot met de grote Insignia net voor. Na drie jaar kreeg de Fiesta een nieuwe neus en introduceerde Ford de vooruitstrevende 1.0 EcoBoost-motor. Nog eens drie jaar later volgde de laatste upgrade met kleine veranderingen op het gebied van styling, uitrusting en comfort. Na een reeks actiemodellen levert Ford sinds een jaar de sportieve ST-Line, in Nederland inmiddels de meest gekozen uitvoering. Als driedeurs is hij er met 125 pk en de vijfdeurs heeft 100 pk.

Eind 2011 ging in Keulen de productie van Fords eerste driecilinder turbomotor van start en kort daarop ook in Craiova (Roemenië). Rechtop staand past het 98 kilo wegende blokje op een vel A4-papier, zo compact is de in Ford's Britse Dunton Technical Centre ontwikkelde machinerie. Dat dit een prachtig stuk techniek is bewijst het feit dat de motor al vijf keer achter elkaar door de "International Engine of the Year" jury is uitgeroepen tot beste motor in zijn klasse. Bovendien is het de eerste motor die drie keer op rij werd uitgeroepen tot algemeen winnaar "International Engine of the Year" en na zijn komst kreeg Ford direct de titel "Best New Engine" toegeschoven.

Bijzonderheden van de downsize-motor (motorcode SFJA/B/C/D) uit de Fox-familie zijn de variabele timing van de twee bovenliggende nokkenassen (Ti-VCT) en een kleine, snel reagerende turbo. De distributieriem en andere aandrijfriemen lopen door een oliebad wat minder wrijvingsverliezen oplevert en de levensduur verlengt (10 jaar of 240.000 km). Bosch heeft garant gestaan voor het MED17-motormanagement en Ford schroeft zijn eigen iB5 Durashift vijfbak aan de variant met 100 pk.

De achtste generatie Fiesta mag dan staan te trappelen om de weg op te gaan, zijn voorganger is nog altijd een prima auto. Een strakke wegligging, goede prijs-/uitrustingsverhouding, leuk uiterlijk en fraaie techniek hebben de auto gemaakt tot wat hij is. Maar zoals iedereen is ook de Fiesta niet perfect. De zitruimte op de achterbank is wat krap en de bediening van het infotainmentsysteem is niet bepaald eenvoudig. Binnenkort gaan we onderzoeken of dit bij het nieuwe model opgelost is.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 999 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 100 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 170 Nm bij 1.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,3 l/100 km (1:23,3)
Gewicht: 954 kg

Innovatieve motortechniek
Goede prijs-/uitrustingsverhouding
Scherp rij-/stuurgedrag
Weinig ruimte op achterbank
Laaggeplaatste klimaatbediening
Bediening infotainmentsysteem

Gerelateerd nieuws

Opgefriste Ford Tourneo Custom is officieel
05-07-2017
Gelimiteerde Ford GT Competition Series is gericht op circuit-fanaten
02-03-2017
Nieuwe Ford Fiesta ST haalt 200 pk uit driecilinder
26-02-2017
Na twee jaar officieel: de nieuwe Ford GT in cijfers
25-01-2017
Ford toont eerste foto’s van vernieuwde Mustang Cabrio
21-01-2017
Herkenbaar en toch anders: de vernieuwde Ford Mustang
17-01-2017