Nissan neemt belang van 34 procent in Mitsubishi Motors
De tijden dat Mitsubishi in Europa kon scoren met de Colt, Lancer, Galant en Pajero liggen al even achter ons. De nogal vreemde modellenstrategie van de laatste jaren eiste zijn tol en enkel via de dankzij overheidssubsidies gunstig geprijsde plug-in hybrides leefde het merk voort. Vorige maand leek het echter definitief over en uit voor Mitsubishi toen bleek dat het al bijna 25 jaar sjoemelde met de verbruikcijfers van enkele modellen. Een verrassende overname door Nissan brengt nu echter redding.
Auteur: Stijn | 12-05-2016
We keren even terug naar april toen plots aan het licht kwam dat Mitsubishi Motors al jarenlang verkeerde verbruikcijfers opgeeft voor de vele Kei-cars die het merk in Japan verkoopt. Het schandaal zorgde net als bij Volkswagen voor een instorting van de aandelenkoers. Het merk zal echter niet meteen verdwijnen want Nissan heeft besloten om een aandeel van 34 procent te nemen in Mitsubishi. Met de deal is een bedrag van 1,9 miljard euro gemoeid. Op termijn wil Nissan zijn aandeel nog uitbreiden tot meer dan 40 procent.
Beide Japanse merken gingen vijf jaar geleden al een samenwerkingsverband aan en kennen elkaar dus goed. Na de overname zal de focus nog meer liggen op het samen ontwikkelen van nieuwe voertuigplatforms en het delen van fabrieken en technologieën.
Pittig detail, het was net via Nissan dat het gesjoemel met verbruikcijfers bij Mitsubishi vorige maand aan het licht kwam. Na de bekendmaking nam de aandelenkoers van Mitsubishi een duik van zo’n 50 procent en werd het merk een koopje. Well played Nissan, well played. Officieel stelt Nissan dat het via de overname meer invloed wil krijgen op het marktsegment van de mateloos populaire Kei-cars in Japan.