Naar jaarlijkse gewoonte vindt begin januari de NAIAS beurs in Detroit plaats. Infiniti hoopt er de show te stelen met de QX50 Concept, hun visie op een toekomstige middelgrote premium SUV. Maar hebben we deze concept niet eerder gezien?
Min of meer wel, want in april van dit jaar toonde Infiniti op het autosalon van Peking al de
QX Sport Inspiration Concept. Deze nieuwe QX50 Concept is niets meer dan een doorontwikkeling die een stuk dichter aanleunt tegen de uiteindelijke productieversie.
De naam van de nieuwe concept maakt duidelijk dat Infiniti de huidige QX50 (
vroeger EX genoemd) binnenkort op pensioen zal sturen. Dat mag ook wel na een carrière van bijna tien jaar. Het ontwerp van de SUV bouwt met de prominent aanwezige grille en smalle koplampunits duidelijk verder op de Q30 en Q60.
Onder de kap van de QX50 Concept ligt een 2.0 liter VC-Turbomotor, ’s werelds eerste krachtbron met variabele compressieverhoudingen. Deze combineert het vermogen van een 2.0 liter benzinemotor met het koppel en de efficiëntie van een geavanceerde dieselmotor. De compressieverhouding schommelt tussen 8:1 voor hoge prestaties en 14:1 voor een hoge efficiëntie. Het vermogen van de 2.0 liter viercilinder bedraagt 272 pk en het maximaal koppel ligt op 390 Nm.
Een ander hoogtepunt van de QX50 Concept is ProPILOT, een reeks semi-autonome technologieën die door Infiniti worden voorgesteld als een soort van co-piloot voor de bestuurder. Het merk wil chauffeurs in de toekomst zo goed mogelijk bijstaan in plaats van ze te vervangen, dit in tegenstelling tot sommige concurrenten die volop de kaart trekken van geheel autonome wagens zonder chauffeur. Infiniti zal de ProPILOT in de nabije toekomst als technologiepakket aanbieden op diverse productiemodellen.