Gespot: Qvale Mangusta in San Francisco

Stel, je wandelt in San Francisco en plots zie je een zeldzame, Italiaanse schone geparkeerd staan langs de kant van de weg. Wat doe je dan? Juist, snel even op de gevoelige plaat vastleggen. Hier volgt het verhaal van de Qvale Mangusta.
Auteur: Stijn | 20-01-2018
Het verhaal van de Qvale Mangusta is redelijk complex. De sportwagen begint zijn leven als een project van De Tomaso, een ultieme poging van de Italiaanse sportwagenfabrikant om een faillissement af te wenden. In 1996 maakte een prototype met de naam Biguà zijn opwachting op de autoshow van Genève, maar de wagen was nog lang niet productierijp. Helaas was de financiële situatie van De Tomaso er ondertussen niet op verbeterd. Het bedrijf moest dus op zoek naar een geldschieter. Uiteindelijk brengt de familie Qvale, op dat moment importeur van Maserati voor Noord-Amerika, redding door de verdere ontwikkeling van de sportwagen te financieren. Beide bedrijven gaan akkoord om de wagen als De Tomaso Mangusta op de markt te brengen.

In 1999 start Qvale met de productie van de De Tomaso Mangusta in het Italiaanse Modena. Onder de kap ligt een 320 pk sterke 4.6 liter V8 uit de Ford Mustang SVT Cobra. Ook diens manuele vijfbak wordt geleend, al behoort een 4-traps automaat ook tot de mogelijkheden. In theorie beschikt de Mangusta over vier zitplaatsen, maar in praktijk raak je achterin zelfs geen klein kind kwijt.

In 2000 is de herlancering van De Tomaso in Noord-Amerika een feit. Niet lang daarna komt er door een ruzie echter een abrupt einde aan de samenwerking tussen Qvale en De Tomaso. Qvale blijft de Mangusta vervolgens onder eigen naam produceren. De eerste exemplaren die als De Tomaso werden verkocht, krijgen later de nieuwe logo’s opgeplakt.

Ondanks alle moeite van Qvale blijkt de Mangusta geen verkoopsucces. In 2002 komt er na 284 exemplaren een definitief einde aan de productie. Amper 18 exemplaren zijn in Europa te vinden. Uiteindelijk koopt de MG Rover Group de rechten op de wagen over van Qvale wat in 2003 zal leiden tot de knotsgekke MG XPower SV. En neen, ook dat werd geen succes.

Zelf een leuke wagen gespot? Stuur dan snel even je foto’s door via contact@autotijd.be en wie weet zie je ze terug in een volgend artikel.


Recent Qvale nieuws