In 1999 start Qvale met de productie van de De Tomaso Mangusta in het Italiaanse Modena. Onder de kap ligt een 320 pk sterke 4.6 liter V8 uit de Ford Mustang SVT Cobra. Ook diens manuele vijfbak wordt geleend, al behoort een 4-traps automaat ook tot de mogelijkheden. In theorie beschikt de Mangusta over vier zitplaatsen, maar in praktijk raak je achterin zelfs geen klein kind kwijt.
In 2000 is de herlancering van De Tomaso in Noord-Amerika een feit. Niet lang daarna komt er door een ruzie echter een abrupt einde aan de samenwerking tussen Qvale en De Tomaso. Qvale blijft de Mangusta vervolgens onder eigen naam produceren. De eerste exemplaren die als De Tomaso werden verkocht, krijgen later de nieuwe logo’s opgeplakt.
Ondanks alle moeite van Qvale blijkt de Mangusta geen verkoopsucces. In 2002 komt er na 284 exemplaren een definitief einde aan de productie. Amper 18 exemplaren zijn in Europa te vinden. Uiteindelijk koopt de MG Rover Group de rechten op de wagen over van Qvale wat in 2003 zal leiden tot de knotsgekke MG XPower SV. En neen, ook dat werd geen succes.
Zelf een leuke wagen gespot? Stuur dan snel even je foto’s door via contact@autotijd.be en wie weet zie je ze terug in een volgend artikel.