Onder het RS-label brengt Skoda al heel wat jaren sportieve modellen op de markt zoals de vroegere Fabia RS en de huidige Octavia RS. Bij de SUV’s van het merk bleef het aanbod voorlopig beperkt tot Sportline modellen, maar daar komt nu verandering in met de Kodiaq RS.
De Kodiaq RS oogt een stuk sportiever dankzij nieuwe bumpers, zwarte accenten die het chroom vervangen, 20-inch lichtmetalen velgen, rode remklauwen en de nodige RS-logo’s. Zowel led-koplampen, een digitaal instrumentenpaneel, Alcantara sportzetels met rode stiksels als led-sfeerverlichting behoren tot de standaarduitrusting. Dynamic Chassis Control is eveneens inbegrepen. Interessant om weten is dat de keuze van de rijmodus (Eco, Comfort en Sport) ook een invloed heeft op het motorgeluid dankzij de aanwezigheid van "Dynamic Sound Boost".
Wanneer we het hebben over die motor, dan spreken we meer specifiek over een 2.0 TDI met twee turbo’s die zorgt voor 240 pk en 500 Nm koppel. Via een 7-traps DSG wordt het vermogen over de vier wielen verdeeld. De Kodiaq RS sprint in precies 7 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 220 km/h. Geen wereldschokkende prestaties dus, maar het heeft Skoda ondertussen wel al de titel van snelste zevenzits SUV op de Nürburgring-Nordschleife opgeleverd. Die zeven zitplaatsen zijn overigens geen verplichting, Skoda levert de RS namelijk ook als vijfzitter.