Klanten kunnen kiezen uit drie motoren. Het aanbod start bij een 6.4 liter HEMI V8 benzinemotor met 410 pk en 581 Nm. Dat zijn geen verkeerde cijfers, maar het maximumkoppel verbleekt bij de waarden die RAM meegeeft voor de 6.7 liter Cummins zes-in-lijn dieselmotor. Dat blok verschijnt in twee varianten, namelijk met 375 pk en 1.152 Nm of 405 pk en 1.356 Nm. En neen, dat maximumkoppel is geen typfout.
Het maximale trekgewicht bedraagt bijgevolg bijna 15 ton en het laadvermogen ligt op net geen 3.500 kilogram. De Heavy Duty pick-ups van RAM zijn dus tot veel in staat, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van het nodige comfort. Zo is de cabine verkrijgbaar in verschillende lengtes en uitrustingsniveaus. Verder beschikken de pick-ups over een nieuw frame dat voor 98,5 procent bestaat uit hoogwaardig staal. Tegelijk weet RAM het totaalgewicht met 65 kilogram te verlagen dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen voor de aandrijflijn en een aluminium motorkap.
Update: door de grote hoeveelheid foto's die RAM gedeeld heeft is er nu een apart artikel met alle foto's van het interieur van de nieuwe RAM 2500 en 3500.