Weg met die korrelige foto’s van gisteren, hier is de Giulia nu in volle glorie, compleet met haarscherpe fotogalerij en klaar om BMW, Mercedes en Audi met huid en haar te verslinden.
Althans, dat is toch de bedoeling van grote baas Sergio Marchionne. Daarom wordt bij de officiële presentatie meteen het topmodel onthuld: de Giulia QV. Onder de motorkap bevindt zich een 3.0 liter V6 Biturbo die samen met een team van Ferrari-ingenieurs ontwikkeld werd. Het vermogen komt uit op een geweldige 510 pk, net evenveel als de Mercedes C 63 AMG S. De sprintcijfers zijn dan ook navenant: van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden. Jammer genoeg wordt de topsnelheid nog niet vermeld.
Dat is nog niet alles: omdat de focus bij het nieuwe Alfa Romeo ligt bij het ultieme rijplezier, beschikt de Giulia, in tegenstelling tot de oude 159, standaard over achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving kan eventueel ook. De gewichtsverdeling is optimaal, namelijk 50 voor en 50 achter. Het gewicht wordt daarbij zo laag mogelijk gehouden door het gebruik van koolstofvezel en aluminium.
Naast deze QV staan uiteraard ook meer betaalbare versies van de Giulia op het programma. Die zullen beschikken over een vier- of zescilinder. De Giulia maakt zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt. Aan het eind van dit jaar staat de wagen bij de plaatselijke dealer. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.
Tot slot nog wat algemene info. Als symbool voor de nieuwe start van Alfa Romeo is het logo ietwat aangepast. Naast deze Giulia staan nog heel wat andere modellen in de startblokken. Het eerstvolgende model wordt een middelgrote SUV, gevolgd door een opvolger voor de 166. In 2017 is het de beurt aan een grotere SUV en een Giulia Coupé. De opvolgers voor de MiTo en de Giulietta krijgen we tot slot in 2018 te zien.