Volgende week start het autosalon van Los Angeles en dus mogen we de komende dagen weer kennismaken met heel wat nieuwe modellen. Cadillac stelt er de XT5 crossover voor, de opvolger van de SRX.
De SRX mag bij ons dan wel een nobele onbekende zijn, in de VS vormt het een belangrijk model voor Cadillac. Zeker nu de vraag naar crossovers wereldwijd in de lift zit, moet de opvolger het nodige geld in het laatje brengen. Cadillac pakt alvast uit met een geheel nieuwe naam, namelijk XT5. XT staat daarbij voor "Crossover Touring" terwijl het cijfer de grootte van de wagen weergeeft.
De XT5 staat op een geheel nieuw platform waardoor het gewicht met 126 kg daalt ten opzichte van zijn voorganger. Cadillac wijst er fijntjes op dat de kleinere
Audi Q5 zo’n 45 kg meer weegt en de
Mercedes GLE zelfs 295 kg. Ondanks de trend van steeds groeiende buitenmaten blijft de XT5 met een lengte van 4,815 meter, breedte van 1,903 meter en hoogte van 1,675 meter trouw aan de afmetingen van de SRX. Wel neemt de wielbasis toe met 5 centimeter wat de toegenomen interieurruimte verklaart.
Aan de buitenkant zie je meteen dat het om een rasechte Cadillac gaat, al oogt het geheel wel een stuk moderner dankzij de nieuwe koplampunits en grille. Het interieur gaat er ook een stuk op vooruit. Het doel van Cadillac was om een overzichtelijk geheel te creëren en dus hebben de vele knoppen plaatsgemaakt voor een centrale touchscreen. Verder introduceert het merk een nieuw infotainment systeem en een achteruitrijcamera en zijn zowel Apple Carplay als Android Auto inbegrepen.
In Noord-Amerika biedt Cadillac de XT5 aan met een 310 pk sterke 3.6 liter V6, een motor die op dit moment al in de
ATS en
CTS verkrijgbaar is. Voorwielaandrijving is standaard, maar vierwielaandrijving behoort eveneens tot de mogelijkheden. Speciaal voor de Chinese markt verschijnt er een versie met 2.0 liter viercilinder turbomotor onder de kap.
Begin volgend jaar starten de verkopen van de XT5 in de VS en China. Europa is enkele maanden later aan de beurt.