Rijtest: Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 Connect Edition

Rijtest: Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 Connect Edition
Auteur: Arno Lommers
19-06-2016
Na de Almera had Nissan in Europa jarenlang geen echte hatchback in het segment van de compacte middenklassers. De Qashqai moest dit gat opvullen en heeft dat met verve gedaan. Desalniettemin heeft het Japanse automerk besloten om met de Pulsar een nieuw model in het C-segment te introduceren. Een auto specifiek ontworpen voor Europa en gebouwd in Barcelona. Bovendien stopt Nissan een hele reeks veiligheidssystemen in de Pulsar en beweert het de ruimste auto in zijn klasse in de markt gezet te hebben. Alvast een tipje van de sluier: de Pulsar is op diverse punten een verademing.

Vooruitstrevend op het gebied van design kun je de Pulsar niet noemen. Het is een no-nonsense auto die keurig voor de dag komt zonder op te vallen. Duidelijk zichtbaar is het Nissan-DNA dat ook de Qashqai in zich heeft. Kijk maar naar de V-vorm van de grille, de boemerang-vormige lichtunits en de vloeiende lijnen op de flanken. Door de wielkasten te accentueren, gaf het designteam de Pulsar wat meer body en de diepe uitsnede in de achterbumper zorgt voor een lage tildrempel. De testauto is voorzien van lichtmetalen wielen, wat chromen glimmertjes en donkergetinte achterruiten wat het geheel een sportiever aanzien geeft.

De uitspraak van Nissan dat de 4,39 meter lange Pulsar het meest ruime aanbod in zijn klasse is, klopt simpelweg. Op de achterbank is er been- en hoofdruimte in overvloed, zelfs wanneer voorin grote personen zitten. Bij de ontwikkeling stond praktische bruikbaarheid hoger genoteerd dan klasse, wat voorin goed te merken is. Het dashboard is gemaakt van hard plastic, gelukkig heeft het stuur nog wel een laagje leer gekregen. Desondanks komt het geheel modern over en ook op de ergonomie valt weinig af te dingen. Zelfs het touchscreen van het navigatiesysteem in de middenconsole is heel intuïtief te bedienen. Hier geen overbodige menu’s of onbegrijpelijke teksten. De stoelen van de Pulsar zijn niet de best steun biedende exemplaren die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, maar door de stevige zit is het hier best even uit te houden. Vergeleken bij veel concurrenten komt het interieur van de Pulsar wellicht wat simplistisch over, aan de andere kant is dat juist een verademing. Even geen onnodige instellingen doorgronden voordat alles naar wens is.

Trots zijn de Japanners op hun Safety Shield met diverse veiligheidssystemen. Afhankelijk van de uitvoering is de Pulsar voorzien van Moving Object Detection, Lane Departure Warning en Blind Spot Warning. Ook handig is de Around View Monitor die werkt met kleine camera's op de grille, de achterklep en beide buitenspiegels. Het systeem projecteert een volledig beeld van de situatie rond de auto op het navigatiescherm en is erg handig bij parkeren in krappe straten. De bagageruimte meet 385 liter en is zeer toegankelijk dankzij de brede kofferopening. Wie nog meer laadruimte nodig heeft, kan de achterbank neerklappen, waardoor 1.395 liter beschikbaar is. Genoeg voor een gezin om twee weken op vakantie te gaan.

Mocht je tijdens die vakantie de bergen in gaan, weet dan dat je aan de Pulsar 1.2 DIG-T met 115 pk een goeie auto hebt. Zo stil als een muis is het blok niet, je hoort zelfs de turbo afblazen als het gas wordt losgelaten. Zeker bij hogere toerentallen, waarbij de trekkracht niet afneemt, is de motor goed hoorbaar. Met een rustige rijstijl neemt de Pulsar meer genoegen en dan valt het vriendelijke karakter van de aandrijflijn op. Na het overwinnen van een klein turbogat is er voldoende kracht paraat en schakel je met de af en toe licht hakerige versnellingspook vlot door de zes verzetten. Net als het uiterlijk is het rijgedrag van Nissans nieuwe hatchback onopvallend. Op alle vlakken steekt de auto nergens boven het maaiveld uit. Hij stuurt prima, spoort goed rechtuit, het veercomfort is goed, kortom: geen tienen, maar ook geen zesjes.

Nissan heeft met de Pulsar goed gegokt. Bij veel concurrenten is mooi zijn tot kunst verheven, de Pulsar blinkt uit in praktische zin. Met veel interieurruimte, een goede uitrusting en een nette prijs zetten de Japanners een prima auto in de markt. Dat er hier en daar wat meer isolatie en zachter aanvoelende materialen gebruikt hadden mogen worden, het zij zo. Als je daar niet om maalt en simpel weg een gezinsauto zoekt die je niet in de steek zal laten, dan is de Pulsar een goede keuze.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Nissan-dealer Dorzo in Vlaardingen.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.197 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 115 pk bij 4,500 tpm
Max. koppel: 190 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,7 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,0 l/100 km (1:20,0)
Gewicht: 1.165 kg

Veel binnenruimte
Prima prestaties
Goed uitgerust
Isolatie rijgeluiden
Harde materialen dashboard
Niet spannend

Gerelateerd nieuws

Officieel: Nissan Leaf Nismo Concept
Tweede generatie Nissan Leaf maakt grote sprong voorwaarts
Facelift en autonome technologie voor Nissan X-Trail
Nissan GT-R oogt sportief als nieuwe Track Edition
Semi-autonoom rijden mogelijk in opgefriste Nissan Qashqai
Nissan blikt vooruit met Vmotion 2.0 concept
+