Rijtest: Land Rover Discovery Sport 2.0 eD4 2WD Pure

Rijtest: Land Rover Discovery Sport 2.0 eD4 2WD Pure
Auteur: Arno Lommers
28-06-2016
In 1998 kwam Land Rover met de Freelander. Het Engelse merk, dat sinds mensenheugenis misschien wel de meest terreinwaardige auto’s ter wereld bouwt, was met dit model een van de eerste toetreders tot de markt van compacte SUV’s. Vooral op maneges is de Freelander in al zijn gedaantes nog altijd een veel gebruikt werkpaard om edele viervoeters in hun rijdende huisje te vervoeren. Voor de nieuwste generatie is de naam Freelander geschrapt en vervangen door Discovery Sport.

Land Rover heeft het nog altijd over een compacte SUV, maar met een lengte van 4,60 meter is de nieuweling niet bepaald een klein ‘Jeepje’ geworden. Je kunt de auto het best vergelijken met een Audi Q5 of BMW X3. Het design van de Discovery Sport is typisch Land Rover en heeft ook duidelijke familietrekken van de hoger gepositioneerde Range Rover-modellen. Karakteristieke kenmerken zijn de motorkap die in de voorspatborden doorloopt en de subtiel aflopende daklijn. Gelukkig heeft de premium Brit genoeg eigen smoel gekregen om hem direct te kunnen plaatsen in het gamma, wat bij andere automerken nogal eens misgaat. Land Rover biedt een hele reeks uitvoeringen aan waardoor je het exterieur een sportief of juist chique tintje kunt geven.

Binnenin gaat Land Rover op dezelfde weg verder. Her en der komen elementen uit de Range Rover Evoque terug, maar ook hier gaat de Discovery Sport duidelijk zijn eigen weg. Waar je in de Evoque vrij laag en ingekapseld tussen het portier en de middenconsole zit, toren je op de vlakker vormgegeven zetels van de Discovery Sport een stuk hoger boven de weg uit. Duidelijk afleesbare tellers en een goede ergonomie geven de bestuurder al snel een vertrouwd gevoel. Gelukkig is de verwarming met aparte knoppen te regelen, de rest van alle systemen wordt via het touchscreen bediend. De zit- en bagageruimte zijn door de wat vierkantere koets een flink stuk groter dan de Evoque. Een ander verschil is dat de gebruikte interieurmaterialen robuuster overkomen, maar het geheel steekt wel netjes in elkaar.

Een robuust werkpaard, zo kun je de Discovery Sport het beste noemen. Ook al heeft de testauto geen vierwielaandrijving, er mag toch 1.800 kilo aan de trekhaak. In het vooronder ronkt de soepele en op constante snelheid zeer stille viercilinder Ingenium-dieselmotor met in dit geval 150 pk. Schakelen gebeurt via een prettige, handgeschakelde zesbak. Vanbuiten ratelt de machine als een trekker, maar eenmaal op gang is daar weinig meer van te merken. Presteren doet het blok ook erg goed, vanaf 2.000 toeren wil de ruim 1.700 kilo zware SUV best vooruit. In vergelijking met een vierwielaangedreven Evoque met dezelfde motor en een automaat voelt de Discovery Sport vlotter aan. Een topsnelheid van 180 km/h en in bijna 11 seconden van 0 naar 100 km/h zijn geen wereldschokkende cijfers, maar met deze motor kom je prima uit de voeten.

Het karakter van een werkpaard komt ook naar voren in het weggedrag. Een bochtenridder is de Discovery Sport niet en ongerief als drempels, dwarsrichels en andere oneffenheden worden met dank aan de lange veerwegen en relatief hoge bandenwang (235/60 R18) bij de passagiers weggehouden. De besturing voelt vertrouwenwekkend en enigszins wollig aan, wat best past bij het karakter van de auto. Qua uitrustingsniveau is de testauto de minst luxueuze uitvoering die er te krijgen is. De Discovery Sport Pure heeft altijd lichtmetalen wielen, elektrisch bedienbare ramen en spiegels en airco aan boord. Ook een audiosysteem met USB- en AUX-aansluiting, Bluetooth en een touchscreen horen er altijd bij. Naar wens kunnen er twee extra stoeltjes in de bagageruimte worden ingebouwd en kun je het zo gek niet bedenken of het is leverbaar. Van een verwarmd stuur tot een elektrisch uitklapbare trekhaak aan toe, waarmee het bedrag onder de streep verdubbeld kan worden.

Zo’n basisuitvoering is wellicht niet eens zo’n verkeerde overweging. Je houdt veel geld in je zak en de Discovery Sport rijdt er niets minder om. Dit is echt het werkpaard van de nieuwe Land Rover-familie met heel veel ruimte aan boord, een comfortabel weggedrag en een prima presterende motor. Met deze auto voor de deur maal je niet om een spatje modder meer of minder op de carrosserie en wordt de rit naar de manege met plezier afgelegd.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Land Rover-dealer RAC in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 380 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,7 l/100 km (1:21,3)
Gewicht: 1.702 kg
Vanafprijs: € 44.200
Vanafprijs testauto: € 44.200

Geslaagd concept
Basismotor voldoet prima
Ruim en comfortabel
Geen cruise control standaard
4WD vergt forse meerprijs
Vlakke voorstoelen

Gerelateerd nieuws

Opgefriste Range Rover is officieel
Range Rover Sport facelift en nieuwe P400e plug-in hybride zijn officieel
Nieuwe Range Rover Velar vult ruimte op tussen Evoque en Sport
Land Rover onthult nieuwe Discovery
Land Rover Discovery gelekt aan vooravond autosalon van Parijs
Einde productie Land Rover Defender is een feit
+

Gerelateerde fotospecials

Gelekt: opgefriste Range Rover Sport SVR
03-10-2017