Rijtest: Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Lounge

Rijtest: Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Lounge
Auteur: Arno Lommers
21-07-2016
Bij zijn komst in 1994 sloeg de Fiat Punto in als een bom. De opvolger van de Uno kon rekenen op veel belangstelling. Zelfs de titel Auto van het Jaar 1995 viel hem ten deel en succesvolle jaren volgden. Naarmate de concurrentie in het B-segment steeds heviger werd was het juist Fiat die de wind van voren kreeg. Nieuwe generaties van de Punto brachten niet waarop werd gehoopt. Anno 2016 staat de compacte Italiaan nog steeds in de showrooms, maar het publiek is de wagen stilaan uit het oog verloren. Verrassend is dat niet want de basis van de huidige generatie dateert alweer van 2005. Eens kijken wat de Punto mist ten opzichte van zijn tegenstrevers of waarom het net een goede aanbieding is.

De hoge leeftijd van de huidige Punto hoeft op zich geen afbreuk te doen aan de geboden kwaliteiten, zolang het model maar up-to-date wordt gehouden. Zoiets wordt steeds lastiger naarmate de jaren vorderen. Waar andere merken voor hun B-segmenter technieken paraat hebben waar tien jaar geleden de koper van een middenklasser nog over droomde, daar holt Fiat met de Punto vandaag achter de feiten aan. Na diverse facelifts zijn er sinds 2012 nauwelijks wijzigingen meer doorgevoerd.

Verschillende bronnen melden dat Fiat de Punto eind dit jaar uit productie zal nemen. Een opvolger is echter nog niet in zicht. Wellicht wordt de volgende Punto enkel in groeilanden zoals Brazilië op de markt gebracht en krijgen wij in Europa een 500-afgeleide met een hogere instapprijs. Fiat wil hier namelijk een hogere winstmarge per verkochte wagen behalen, terwijl de lage prijs net altijd één van de belangrijkste verkoopsargumenten is geweest voor de Punto. Maar terug naar onze testwagen. De royaal uitgeruste Punto Lounge is voorzien van automatische airco, een regensensor, cruise control en 16-inch lichtmetalen wielen. Veel opties zijn vriendelijk geprijsd, maar er is slechts één motorvariant leverbaar.

Aan het interieur van de 4,07 meter lange Punto vallen weinig woorden vuil te maken. Alles zit prima in elkaar, maar ten opzichte van de nieuwe garde in deze klasse oogt het wellicht wat eenvoudig. Geeft niets, want de bediening is heerlijk simpel en alles spreekt voor zich. Fiat monteert fijne stoelen met aardig wat zijdelingse steun en op de achterbank is het voor personen tot 1,85 meter ruim genoeg. Zware kratten in de 275 liter metende bagageruimte zetten kan lastig zijn, de tildrempel is nogal hoog. Waar de Punto zich ook niet voor hoeft te schamen is zijn weggedrag. Het is een hele toegankelijke auto waarmee iedereen overweg kan. Je voelt dat het een uitgerijpt concept is. De rustige, consistente besturing en het comfortabele maar toch strakke onderstel maken de Italiaan tot een allemansvriend. Bestuurders die een viercilinder gewend zijn zullen even moeten slikken bij het horen van de roffel uit de uitlaat, het lijkt wel een bromfiets. Laat je echter niets wijs maken, de Punto TwinAir presteert met zijn 100 pk uitstekend. Het geeft zelfs een vleugje rijplezier om de, tegen trillingen onder een flink laag schuimrubber verstopte, motor in de toeren te jagen.

Het mag ondertussen bekend zijn dat de tweepitters van Fiat hun beloofde brandstofverbruik in de praktijk nooit en te nimmer halen, bij 120 km/h op de teller verbruikt de auto dan ook al 6,1 l/100 km volgens de boordcomputer. Je kunt natuurlijk lekker vlot opschakelen, maar doordat het 875 cc kleine motortje zo snel in de toeren klimt blijf je bezig met de overigens prettig schakelende zesbak. Gelukkig neemt de trekkracht bij hoge toeren niet af, zelfs niet richting de begrenzer. Waarom speelt de Punto vandaag de dag een rol in de marge? Simpel: de concurrentie is hem al diverse malen voorbijgestreefd. Is het dan een slechte auto geworden? Nee, in de verste verte niet. Heb je geen behoefte aan de meest moderne technieken en is een compacte vijfdeurs met een aardig uitrustingsniveau en mooie prestaties genoeg, dan is de Punto geen verkeerde keuze. Bovendien is de prima sturende Italiaan laag geprijsd.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Fiat-dealer Visscher in Gorinchem.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 875 cc
Cilinders/Kleppen: 2/8
Max. vermogen: 100 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 145 Nm bij 1.900 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,7 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 1.065 kg

Pittige tweecilinder
Vriendelijk rijkarakter
Scherp prijskaartje
Moderne (veiligheids)systemen ontbreken
Hoge tildrempel
Flink afwijkend brandstofverbruik

Gerelateerd nieuws

Fiat breidt 500L familie uit met City Cross
Fiat stelt nieuwe Argo voor in Brazilië
40 procent nieuwe onderdelen voor opgefriste Fiat 500L
Fiat Tipo nu ook als hatchback en stationwagon
Fiat 124 Spider is officieel
Fiat Fullback is nieuwe pick-up voor Europa
+

Gerelateerde fotospecials

Fiat geeft nieuwe lading foto's vrij van 500X
11-11-2014