Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo Innovation

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo Innovation
Auteur: Arno Lommers
26-07-2016
Er is Opel alles aan gelegen om met de nieuwe Astra te gaan scoren. De Rüsselsheimers zijn letterlijk gestart vanaf een blanco vel papier. Ten opzichte van zijn voorganger moet de Astra K vooral dynamischer en efficiënter rijden. Hiervoor zijn het nieuwe GM-platform D2XX en moderne motoren ontwikkeld waardoor de auto tussen de 120 en 200 kilo lichter uitvalt ten opzichte van zijn voorganger. Om te zien of Opel werkelijk een sprong vooruit heeft gemaakt, ging ik op pad met de Astra 1.4 Turbo Innovation.

De uitstraling van de Astra moet het lichtvoetige karakter van de wagen benadrukken. Een opvallende designfeature is de zwarte C-stijl, waardoor het dak deels lijkt te zweven. De grille, koplampen en achterlichten versterken de visuele breedte van de auto. De afgenomen lengte van 4,37 meter (-5 cm) en hoogte van 1,46 meter (-2,6 cm) doen de luchtweerstand (Cw) dalen tot 0,285. De carrosserie en de onderhuidse structuur van de Astra zijn twintig procent lichter dan voorheen.

Ondanks de compactere buitenmaten en de twee centimeter kortere wielbasis nam de interieurruimte net toe. Dankzij nieuwe zetels hebben passagiers achterin een stuk meer beenruimte en ook in de hoogte kom je geen centimeters te kort. In de hoogwaardig aanvoelende cockpit heeft Opel veel aandacht geschonken aan de details en afwerking. Het aantal bedieningsknoppen is flink teruggebracht, heel wat functies worden geactiveerd via het touchscreen in de middenconsole. De AGR-gecertificeerde stoelen zitten formidabel, waarbij de bestuurdersstoel 18-voudig verstelbaar is. Dit keurmerk wordt door een onafhankelijke organisatie ter preventie van rugklachten toegekend. Een massagefunctie en ventilatie zijn optioneel, net als een verwarmd stuur.

Technisch hebben de ingenieurs alle registers open getrokken. De Astra K is de eerste Opel met de persoonlijke connectiviteit- en service-assistent OnStar. Het systeem alarmeert bijvoorbeeld automatisch de hulpdiensten wanneer de airbags worden geactiveerd. Ook biedt het 24/7 toegang tot hulp en persoonlijke assistentie en fungeert de auto als een 4G LTE mobiele Wi-Fi-hotspot. Een andere primeur is de nieuwste generatie van het IntelliLink infotainmentsysteem waarmee je via Apple CarPlay en Android Auto een smartphone kunt koppelen aan het infotainmentsysteem. De IntelliLux LED Matrix-verlichting voert continu grootlicht zodra de auto de bebouwde kom verlaat. De Opel Eye-camera scant de omgeving en zorgt dat medeweggebruikers niet verblind worden.

De testauto beschikt over een nieuwe viercilinder 1.4 Turbo benzinemotor met 150 pk en 230 Nm. Dit aluminium blok met directe inspuiting is door tal van technische verbeteringen lichter en stiller dan zijn 10 pk minder sterke voorganger. Ondanks het feit dat deze Astra 1.178 kilo weegt en de cijfers op papier een vlotte auto beloven, voelt het in de praktijk wat gezapig aan. Vooral bij lage toeren moet de motor even op gang komen. Vanaf 2.500 omwentelingen komt de trekkracht heel gelijkmatig vrij zonder je het gevoel te geven voor een pittige motor te hebben gekozen. Een groot pluspunt is dat de krachtbron erg stil is en nooit op een bokkig gedrag betrapt kan worden. Het gewichtsverlies dat Opel voor elkaar heeft weten te krijgen voel je goed in het weggedrag van de nieuwe Astra. Bijna lichtvoetig danst de auto over rotondes. In combinatie met de 18-inch wielen worden korte oneffenheden wel stug doorgegeven, maar op lange welvingen in het wegdek is het veercomfort erop vooruit gegaan. Bovendien stuurt de Astra met iets meer gevoel dan voorheen, al is het elastische Opel-gevoel nog niet volledig uit de installatie weg gefilterd.

Opel heeft er goed aan gedaan de nieuwe Astra niet nog eens een groeispurt te laten maken. Het vorige model was simpelweg te groot en te zwaar. Met de Astra K zijn de Duitsers weer op de goede weg. Knap werk is dat de ruimte op de achterbank fors groter is. Bovendien voelt de auto veel lichtvoetiger aan, al mag de besturing nog een keer onder de loep genomen worden. Net als de 1.4 Turbo motor trouwens, de opgegeven 150 pk zou je hem niet geven. Begin volgend jaar verschijnt de stationwagon, wat in Nederland ongetwijfeld de verkooptopper gaat worden. Of Jan met de pet onder de indruk is van alle leverbare (veiligheids)systemen is nog maar de vraag, de Opel-dealer heeft voor een prijs vanaf net geen 20 mille in ieder geval wel weer een geduchte concurrent voor de Ford Focus en Volkswagen Golf in de showroom staan.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door de Opel Centrale in Papendrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.398 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 sec.
Topsnelheid: 215 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,1 l/100 km (1:19,6)
Gewicht: 1.178 kg

Lichtvoetig weggedrag
Ergonomische stoelen zitten uitmuntend
Veel technologische hoogstandjes
Waar zijn die 150 pk?
Licht elastisch gevoel in besturing
Veel opties alleen in pakket leverbaar

Gerelateerd nieuws

Logisch vervolg: Opel Insignia GSi Sports Tourer
Nieuwe Opel Corsa S: wanneer een OPC net te extreem is
Opel verrast met nieuwe Insignia GSi
Officieel: Opel Grandland X is grote broer van Crossland X
Opel haalt doek van avontuurlijke Insignia Country Tourer
Opel onthult Insignia Sports Tourer in aanloop naar Genève
+