Rijtest: DS 5 1955 2.0 BlueHDi 150

Rijtest: DS 5 1955 2.0 BlueHDi 150
Auteur: Arno Lommers
30-07-2016
Je mist de merknaam Citroën in de typeaanduiding? Klopt, DS is sinds kort een op zichzelf staand merk. DS is het luxemerk van de Double Chevron, met een eigen logo, identiteit en aparte dealervestigingen. Vooral in China is DS er alles aan gelegen om in the picture te komen van welvarende klanten, maar ook in ons werelddeel zien de Fransen mogelijkheden. Niet voor niets is kortgeleden de eerste DS Store in Amsterdam geopend. Het meest opvallende model in het gamma is zonder twijfel de DS 5. Hoog tijd om deze uniek gelijnde wagen eens aan de tand te voelen.

De DS 5 kwam begin 2012 op de markt en is gedeeltelijk gebaseerd op het platform van de Peugeot 3008. Desondanks is de auto heel wat groter dan zijn neef. Exclusiviteit stond bij de ontwikkeling voorop en dat hebben de designers vooral in het exterieur tot uiting willen laten komen. Bij de onthulling sprak Citroën over een hypnotiserende en expressieve styling. Neem alleen al de chromen strip van de koplampunits naar de voorruit en de lijn over de flanken, twee elementen die overgenomen zijn van de C-SportLounge Concept uit 2005. Dit jaar heeft de 4,53 meter lange DS 5 een facelift gekregen waarbij vooral de nieuwe "DS Wings" grille opvalt. Ook de LED-koplampen en achterlichtunits zijn opnieuw ontworpen.

Het sfeervolle interieur van de DS 5 is net als het uiterlijk bijzonder vormgegeven. Neem bijvoorbeeld de met de hand gestikte lederen bekleding van de stevige en goed steunende voorstoelen, net een horlogeband. Er is veel leder en aluminium gebruikt en alles wat je aanraakt voelt hoogwaardig aan. Desondanks is het kwaliteitsniveau aan boord nog niet op het niveau van de Duitse concurrentie. Met de komst van het nieuwe touchscreen is de bedieningsknop op de middenconsole verdwenen, maar er zijn genoeg knoppen overgebleven in de cockpit. Ergonomisch zijn de druktoetsen niet allemaal even handig geplaatst, het head-up display bedien je bijvoorbeeld met schakelaars in de dakconsole. Vorm is duidelijk voor functie gegaan. Op de achterbank verzet de DS 5 geen bakens als het om zitruimte gaat, maar passagiers zul je niet snel horen klagen. Ook de kofferruimte is met 465 liter voldoende groot om met vier personen een weekendtrip te ondernemen, al is de tildrempel aan de hoge kant.

De testauto is een DS 5 in de speciale 1955-uitvoering, een verwijzing naar het jaar waarin de eerste DS werd gepresenteerd. Je herkent de in "Bleu Encre of Blanc Nacré" gespoten DS 5 1955 aan de goudkleurige logo’s op de achterklep, voorportieren en naafdoppen. De DS badge op de motorkap wijkt daarnaast af van de reguliere DS 5. Speciale details in het interieur zijn de logo’s in de hoofdsteunen en vloermatten, een genummerde badge en het klassieke DS uurwerk. Standaard is de auto voorzien van een achteruitrijcamera, LED-koplampen, 18-inch lichtmetalen wielen en een navigatiesysteem. Naast de geteste 2.0 BlueHDi 150 pk dieselmotor is de DS 5 1955 er ook als 1.6 THP 165, een viercilinder turbomotor met zestraps automaat.

Bij het instappen valt meteen de verhoogde zitpositie van de DS 5 op. Grotere bestuurders zullen al snel kritiek hebben op het feit dat de elektrisch verstelbare stoel niet laag genoeg kan ingesteld worden. Aan de andere kant is deze zithouding ideaal, want de DS 5 is een forse en onoverzichtelijke auto om mee te manoeuvreren. Door de hoge taillelijn en de kleine ruiten krijgen de passagiers een geborgen gevoel, maar is het zicht schuin naar achteren allerminst goed. Ook de gedeelde achterruit werkt niet mee. Schuin naar voren wordt het zicht beperkt door de grote A-stijlen en de unit met sensoren achter de binnenspiegel. Gelukkig bewijzen de driehoekige extra zijruitjes en de achteruitrijcamera hun nut.

Citroën heeft de gefacelifte DS 5 iets meer op comfort afgestemd, voorheen was de vering te hard voor een auto waarvan je juist gerieflijkheid verwacht. Nog altijd is de avantgardistische Fransman geen zwevend tapijt, maar het woordje "te" hebben de ingenieurs geschrapt. Een opvallend detail is dat de achteras op dwarsrichels voelbaar een sprongetje opzij zet. Dat verwacht je niet, maar gelukkig zet de kont niet door. Sturen doet de DS 5 erg goed, met flink wat tegendruk en zeker niet indirect. Een bergweggetje kan met deze auto best plezierig uitpakken, want de wielophanging is een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Onder de motorkap heeft de testauto de fijne 2.0 turbodieselmotor van PSA Peugeot Citroën met 150 pk. Het is een erg soepel blok dat altijd vlot reageert op het gaspedaal en zeker net boven 2.000 toeren per minuut komt de snelheid er goed in. Van dieselgeratel is geen sprake, nooit zal je je ergeren aan een te hoog geluidsniveau. Een mooie, donkere brom laat de motor tijdens het accelereren horen. De met korte en duidelijke schakelwegen gezegende zesbak zorgt ervoor dat de motor altijd in het juiste toerengebied valt na het op- of terugschakelen.

We kunnen concluderen dat het Franse design, de flinke standaarduitrusting en het goede weggedrag van deze flinke middenklasser een goed alternatief maken voor de gevestigde orde. Verwacht geen zijdezacht verende sofa, dat doel heeft DS met deze auto niet voor ogen gehad. Het draait bij de DS 5 eerder om rijplezier. Eén ding is zeker: met een DS 5 maak je een statement.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door DS Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 370 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,1 l/100 km (1:24,4)
Gewicht: 1.512 kg

Onderscheidend design
Fijne aandrijflijn
Goed stuurgedrag
Beperkt zicht door achterruit
Te hoge zitpositie
Verspreid geplaatste knoppen

Gerelateerd nieuws

Dit is het nieuwe vervoermiddel van Emmanuel Macron
DS 7 Crossback is nieuwe premium crossover
DS verrast met E-Tense Concept
Nieuw front en updates voor DS 3 en DS 3 Cabrio
Gefacelifte DS 4 en DS 4 Crossback zijn officieel
Gelekt: vernieuwde DS 4 en DS 4 Crossback
+