Rijtest: Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium

Rijtest: Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium
Auteur: Arno Lommers
18-11-2016
Na zeven jaar mag de eerste Peugeot 3008 met pensioen en rolt inmiddels nummer twee van de band in het Franse Sochaux. Met 870.000 verkochte exemplaren was de crossover best succesvol. Toch gooit Peugeot het met de nieuwe 3008 over een andere boeg door er een echte SUV van te maken. Het hoopt zo beter de concurrentie aan te kunnen met verkoopstoppers als de Renault Kadjar en Volkswagen Tiguan. Om te kijken hoe groot de slaagkansen van de SUV zijn, gingen we op pad met de 3008 1.6 BlueHDi 120 Blue Lease Premium.

Ontwerper Gilles Vidal en zijn team hebben zich voor het exterieur van de 3008 laten inspireren door de Quartz Concept uit 2014. Er staat een stoere SUV voor je met scherpe, katachtig vormgegeven (LED-)koplampen, grote luchtinlaten en een brede grille met prominent in het midden de leeuw van Peugeot. Aan de zijkant geven de hoge raamlijn en de vloeiende lijnen de auto een robuuste uitstraling. De kleur Metallic Copper van de testauto is een echte eyecatcher die goed combineert met de herfstkleuren van de bladeren op de weg. Opvallende details aan de achterkant zijn de kleine achterruit en de hooggeplaatste kentekenplaat.

Peugeot heeft voor het interieur Bertrand Rapatel verantwoordelijk gesteld. Waarschijnlijk niet voor het laatst, want zowel de vormgeving als de afwerking van het dashboard zijn verbazingwekkend mooi. Alle 3008’s hebben een fraai digitaal instrumentarium dat diverse instellingen kent. Je kunt niet alleen de kaart van het navigatiesysteem voor je toveren, ook een hele minimalistische opstelling met enkel een digitale kilometerteller is mogelijk. Op de middenconsole vinden we een 7-inch touchscreen van het infotainment- en navigatiesysteem, maar gelukkig zijn er ook zogenaamde Toggle Switches (sneltoetsen) voor de meest gebruikte functies zoals de radio en airco.

De gebruikte materialen voelen hoogwaardig en duurzaam aan en ook de forse, stevige en met een flinke zijdelingse steun gezegende stoelen geven een goed gevoel. Na een korte tijd wen je al snel aan het compacte stuurtje waar de klokkenwinkel bovenuit torent. De nieuwe 3008 is een stuk ruimer dan zijn voorganger, hij is dan ook bijna tien centimeter langer geworden. Op de achterbank van de 4,45 meter lange SUV heeft iemand van 1,82 meter meer dan voldoende beenruimte en plek voor het hoofd is er in overvloed. Bovendien zit de achterbank erg prettig en is de bagageruimte flink gegroeid naar 520 liter. De tweedelige achterklep van de vorige 3008 is verleden tijd, maar bij het nieuwe model is de klep naar wens wel elektrisch bedienbaar.

Peugeot levert de 3008 met twee benzine- en twee dieselmotoren, gecombineerd met een handgeschakelde of automatische zesbak. Bovendien heb je de keuze uit zes uitrustingsniveau’s. De 3008 is gebaseerd op het EMP2-platform wat ook gebruikt wordt voor de 308 en Expert/Traveller. Ten opzichte van de vorige 3008 met dezelfde dieselmotor weegt de nieuwe generatie 119 kilo minder, bovendien staat de testauto op Michelin "Slimline" banden in de maat 205/55 R19. Dit rubber moet zorgen voor een lage rolweerstand gecombineerd met een goed veercomfort en een uitstekende wegligging. Momenteel levert alleen Michelin deze maat als zomer- en winterband (Primacy 3 en Alpin 5). Dat de 3008 een forse SUV is met een hoger zwaartepunt dan een 308 SW is duidelijk in snelle bochten. Rechtuit spoort de auto als een trein, maar vlot genomen klaverbladen of rotondes eindigen in licht onderstuur. Geen probleem, waarschijnlijk zit de doelgroep van de 3008 ook niet te wachten op een scherp sturende Franse gezinswagen. Adaptieve dempers zijn niet leverbaar, maar het veercomfort krijgt ook in combinatie met de 19-inch wielen een voldoende. Een kleinere bandenmaat zal dit alleen maar verbeteren. Wel worden korte oneffenheden goed doorgegeven aan de passagiers. De besturing is licht en biedt weinig gevoel, daar mag Peugeot zich nog een keer over buigen. Door het kleine stuurtje is de installatie erg direct, maar meer feedback blijft welkom.

De 1.6 BlueHDi-motor met 120 pk voelt vlotter aan dan de acceleratie van 0-100 km/h in 11,2 seconden doet vermoeden. Vooral de 300 Nm trekkracht draagt bij aan een soepele snelheidsopbouw. Met 1.279 kilo is deze 3008 relatief licht en tussensprintjes verlopen vlot. Dat het er dieselmotor in het vooronder ligt merk je nauwelijks, het geluidsniveau is erg laag.

Peugeot is verheugd dat de 3008 kort na zijn introductie al zo’n groot succes is. Er zijn met 24.000 stuks, waarvan 15.000 in Frankrijk, inmiddels drie keer meer orders getekend dan verwacht en voor de productie in het Franse Sochaux zijn alle verloven ingetrokken. Niet zo vreemd ook, want de nieuwe 3008 is een erg fijne en praktische gezins-SUV die er bovendien erg goed uitziet. De 1.6 BlueHDi-motor presteert prima en is mooi stil. De gevoelloze besturing is een werkpunt, maar verder niets dan lof over de nieuwe Fransman.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot-dealer Visscher in Culemborg.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.560 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 120 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 189 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 1.229 kg

Relatief laag gewicht
Uitstekende afwerking
Vlotte en stille dieselmotor
Geen adaptieve dempers leverbaar
Volledige uitrusting kost geld
Lichte, gevoelloze besturing

Gerelateerd nieuws

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi
Bescheiden facelift voor Peugeot 308
Autonome Peugeot Instinct concept kent je door en door
Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV
Nieuwe Peugeot 3008 nu ook als GT
Peugeot verrast met L500 R HYbrid concept
+

Gerelateerde fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet
07-06-2017