Rijtest: Volvo V90 D4 Geartronic Inscription

Rijtest: Volvo V90 D4 Geartronic Inscription
Auteur: Arno Lommers
07-12-2016
Slechts weinig autofabrikanten kunnen prat gaan op zo’n rijk erfgoed op het gebied van stationwagons als Volvo. Op 18 februari dit jaar stelden de Zweden in Stockholm hun laatste paradepaardje voor, de nieuwe V90. Deze stad is niet voor niets gekozen, hier begon in 1953 het estate-verhaal met de Duett. Dankzij zijn enorme laadruimte was deze auto inzetbaar voor zowel bedrijfsdoeleinden als gezinsactiviteiten. Of de verse V90 de reputatie van Volvo op dit gebied eer aandoet zoeken we uit met een V90 D4 Geartronic Inscription.

In 63 jaar tijd heeft Volvo wereldwijd meer dan zes miljoen stationwagons verkocht, ongeveer een derde van de totale autoproductie van het Zweedse merk sinds de oprichting in 1927. Het erfgoed is nu benut voor het derde lid van de 90-serie. De V90 maakt volgens zijn makers grote stappen op het gebied van esthetiek, kwaliteit en afwerking. Daarnaast zou de grote premium estate praktischer en veelzijdiger zijn dan ooit. Feit is dat de V90, net als de S90 op het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) staat en wordt gebouwd in het Zweedse Torslanda. Niet alleen Europa is een belangrijke markt voor Volvo, ook Noord-Amerika en vooral China behoren tot de veroveringsgebieden. Al verwacht men dat vooral Europeanen met de V90 aan de haal gaan. In ons werelddeel is de stationwagon tenslotte traditiegetrouw populairder dan een sedan.

Het was voor het designteam dan ook geen simpele opgave om de V90 een vormgeving mee te geven die in alle drie de werelddelen geaccepteerd zou worden. Gelukkig is men hierin geslaagd, vooral het niet agressieve front met de holle grille (een eerbetoon aan de aloude P1800) draagt hieraan bij. De T-vormige dagrijverlichting, de "hamer van Thor" gedoopt, maakt de V90 tot een opvallende verschijning in de achteruitkijkspiegel van zijn voorgangers op de weg. Aan de zijkant zijn het de strakke lijnen en lange daklijn die kenmerkend zijn voor puur Scandinavisch design. De 4,94 meter metende auto komt solide over met zijn korte voorste overhang en lange wielbasis. Veel toeschouwers geven toe te moeten wennen aan de schuine achterkant. De tijd dat een stationwagon van Volvo een vierkante schoenendoos hoort te zijn is voorbij. Wel is bijna iedereen het erover eens dat de derrière van de V90 beter op het netvlies valt dan die van de S90.

Binnenin oogt de V90 smaakvol en uitnodigend, alsof je een huiskamer binnenstapt. Volvo wil hier het begrip luxe een nieuwe betekenis geven. Het eerste dat opvalt is het licht naar de bestuurder toe gebogen 9-inch touchscreen geflankeerd door twee verticale ventilatieroosters. Door de meeste functies onder te brengen in het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem ontstaat er een oase van rust. De afwerking heeft Volvo erg goed voor elkaar. Er is een Duitse concurrent die nog luxueuzere materialen gebruikt en tot nog kleinere naden tussen de diverse panelen komt, maar in Zweden weet men waar een auto in dit segment aan moet voldoen. De ingenieurs hebben duidelijk een scherp oog gehad voor de manier waarop alles aanvoelt. Kopers kunnen kiezen voor diverse soorten prachtig leer (ook op het dashboard) en interieurlijsten van echt hout. Zoals het een Volvo betaamt zitten de zeer ergonomisch gevormde voorstoelen koninklijk, net als de achterbank. Op de tweede zitrij hebben passagiers tot 1,90 meter meer dan genoeg beenruimte, qua hoofdruimte steekt de V90 echter niet boven zijn concurrenten uit. Met 526 liter aan bagagecapaciteit hoef je niet op een koffer meer of minder te kijken zodat de auto ook tijdens vakanties zal kunnen bekoren. Met de achterbank neergeklapt behoort de V90 met 1526 liter echter niet tot de toppers in zijn segment.

Vier nieuwe viercilinder benzine- en dieselmotoren en elektrificatie van de aandrijving vormen de basis van de toekomststrategie van Volvo. In de motorenfabriek in het Zweedse Skövde worden alle machines uit de Volvo Engine Architecture-familie (VEA) op dezelfde productielijn gebouwd. Het doel van dit project is om te komen tot hogere prestaties dan de oude zescilinders leverden en om minder brandstof dan de vorige serie viercilinders te verbruiken. Met behulp van i-ART-technologie wordt bij elke ontstekingscyclus de juiste hoeveelheid brandstof afgemeten en geïnjecteerd. De injectoren zijn computergestuurd en monitoren de injectiedruk. De testauto is een V90 D4 met onder de kap de 190 pk sterke D4204T14 Twin Turbo. Via de AW TG-81SC Geartronic met acht versnellingen gaat alle power richting de voorwielen. Dat het een viercilinder is hoor je eigenlijk alleen bij het starten en als het gaspedaal dieper ingetrapt wordt. Bij constante snelheid is de motor erg stil en drijft hij de forse Volvo, op een golf van 400 Nm tussen 1.750 en 2.500 toeren, tot mooie prestaties. Iedereen zal beamen dat een vijf- of zescilinder beter klinkt, maar het is geen afzien met deze machine. Als het moet mag er een aanhanger van 1.800 kilo aan de trekhaak, de tankinhoud is met 55 liter voor zo’n grote auto aan de krappe kant.

Wanneer je niet meer dan de helft van de motorkracht gebruikt schakelt de automaat soepeltjes en zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling. Als de bestuurder haast krijgt zijn er lichte schokjes te voelen en doet de aandrijflijn nerveus aan. Gelukkig is het geheel onder zulke omstandigheden niet zo bokkig als bij Volvo’s uit de jaren ’80 en ’90, maar op dit punt doet de concurrentie het beter. Het nieuwe SPA-platform staat garant voor een hoge mate van precisie, stabiliteit en comfort. De voorwielophanging van double wishbone-ontwerp en de integrale achteras-ophanging zorgen voor een zeer goede wegligging. Volvo heeft gemikt op comfort, maar in ruim genomen bochten laat de auto het niet afweten. In krappe straatjes voelt hij zich minder thuis en klinkers dringen zeker in combinatie met 20-inch wielen stug tot de inzittenden door. De snelheidsafhankelijke besturing geeft niet overdreven veel feedback, maar voelt best gewichtig aan. Als reisauto valt er op de V90 niets af te dingen. Het is geen sportieve hogesnelheidstrein, eerder een wellness-oase op wielen.

Geheel volgens Volvo’s filosofie is de veiligheidsuitrusting van de V90 van een hoog niveau. Standaard heeft de auto IntelliSafe Assist met adaptieve cruise control, Distance Alert en de semi-autonome rijmodus Pilot Assist. City Safety herkent nu ook grote dieren en Run-off Road Mitigation zorgt met stuurcorrecties dat de auto niet van de weg raakt als de auto over de zijbelijning rijdt. De V90 is uitgebreid te personaliseren met een reeks (interieur)kleuren, wielen, bekledingen en andere aantrekkelijke opties. Reken dan wel op een gepeperd prijskaartje.

De V90 zal ongetwijfeld een tevredenstellende positie in de verkoophitlijsten gaan innemen. Wie niet zit te wachten op een gebruikelijke Audi A6, BMW 5 Reeks of Mercedes E-Klasse, maakt met Volvo’s nieuwe estate een uitstekende keuze.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Volvo-dealer Broekhuis in Zeist.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 190 pk bij 4.250 tpm
Max. koppel: 400 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 4,5 l/100 km (1:22,2)
Gewicht: 1.633 kg

Strak design
Afwerking op hoog niveau
Vertrouwenwekkend rijgedrag
Te stug op 20-inch wielen
Imago viercilinder in luxe estate
Nerveuze aandrijflijn bij vraag om power

Gerelateerd nieuws

Verkoopcijfers Volvo stegen wereldwijd elf procent in september
Made in Belgium: nieuwe Volvo XC40 is officieel
Nieuwe Volvo XC60 aangepakt door Polestar
Elke nieuwe Volvo heeft elektrische motor vanaf 2019
In China gebouwde Volvo S90 voortaan per trein naar Zeebrugge
Nieuwe Volvo XC60 is officieel
+

Gerelateerde fotospecials

Schitterende fotoshoot met Volvo 850 T-5R en V60 Polestar
09-11-2014