Rijtest: Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M Line

Rijtest: Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M Line
Auteur: Arno Lommers
10-12-2016
Nog een paar maanden geduld en dan staat de tweede generatie Mazda CX-5 in de showroom. Omdat de sinds februari 2012 verkrijgbare crossover uit Japan in ons land nog altijd de bestverkochte Mazda is, wijden we er nog een rijtest aan. Eind 2014 heeft de CX-5 een facelift gehad waarbij niet alleen het uiterlijk en interieur zijn opgefrist, maar ook de techniek. Dat Mazda met dit model vol in de roos heeft geschoten blijkt wel uit het feit dat er al na drieënhalf jaar een miljoen exemplaren gebouwd waren.

In 2011 liet Mazda in Genève de Minagi Concept zien, waarna een half jaar later op de IAA in Frankfurt het productiemodel verscheen. Het ontwerp van Masashi Nakayama, dat geïnspireerd is op die van een jachtluipaard, is de eerste belichaming van Mazda’s Kodo-design (“Ziel van beweging”) dat momenteel al verspreid is over de rest van het gamma. Nakayama’s opdracht was om een sportief ontwerp te combineren met functionaliteit. De CX-5, die op een nette luchtweerstandscoëfficiënt van 0,33 kan bogen, heeft een uitgesproken neus met een grote grille en prominente wielkasten. Aan de achterkant oogt de crossover met zijn vleugelvormige lichtunits elegant en de zijkant kenmerkt zich door vloeiende lijnen die een gevoel van snelheid moeten oproepen. Je kunt kiezen uit een palet van negen koetswerkkleuren waaronder het Soul Red metallic van de testauto. Voor Europa wordt de CX-5 gebouwd in het Japanse Hiroshima, maar vanaf eind 2012 rolt de auto ook in Maleisië, Rusland en China van de band.

Binnenin heeft Mazda de bestuurder vooropgesteld. Het horizontale design van het dashboard lijkt op een cockpit en zo voelt de CX-5 ook aan. Hij nodigt echt uit om te gaan rijden. De materialen en afwerking van het interieur zijn van prima kwaliteit met zachte materialen en aluminium sierpanelen. Voorin zit je op goed steunende stoelen die in de testauto elektrisch verstelbaar zijn. De zitpositie is actief en met de ergonomie zit het ook wel snor. Met een lengte van 4,56 meter biedt de auto een uitstekende hoeveelheid ruimte op de achterbank en ook de bagageruimte is voldoende groot. Met de achterbank rechtop gaat er 503 liter vracht mee, klap je de leuning neer dan staat er 1.620 liter tot je beschikking.

Inmiddels mag bekend zijn dat Mazda geen fan is van gedownsizede turbomotoren. In het land van de rijzende zon spreken ze liever over ‘rightsizen’, of zoals Mazda over het SkyActiv-concept. De CX-5 was bij zijn komst het eerste model van het merk dat hierover beschikte. Onder SkyActive valt het efficiënt inzetten van innovaties, materialen en technieken op het gebied van aandrijving, onderstel en koetswerk. De focus ligt daarbij op ‘Jinba Ittai’, het gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder. Voorin de testauto ligt de direct ingespoten 2.0 liter SkyActiv-G motor met 165 pk en 210 Nm. Opvallend hoog voor een benzinemotor is de compressieverhouding van 14:1. Hoewel een hoge compressie de thermische efficiëntie verhoogt, veroorzaakt het pingelen en koppelverlies. Een rijker brandstofmengsel kan dit voorkomen, maar komt de zuinigheid niet ten goede en voorkomt het koppelverlies niet.

Mazda’s oplossingen hiervoor zijn onder andere een lang uitlaatspruitstuk dat de druk van de gassen en de hoeveelheid gassen die terug de verbrandingskamer in stromen vermindert. Bovendien heeft de motor injectoren die de brandstof beter vernevelen, een geoptimaliseerde ontstekingstiming en sequentiële kleptiming (S-VT). Het is echt een hele fijne motor die een prettige gasrespons koppelt aan een zeer soepel karakter. Ook de alerte zestraps automaat schakelt als een zonnetje en is nauwelijks op een schokje te betrappen. In de sportstand trekt de motor volledig door tot de toerenbegrenzer en schakelt de bak met tussengas terug. Dat is leuk om een keer te proberen, maar te nerveus voor elke dag. Als je wilt sprint de CX-5 ook in de normale stand al flink uit de startblokken, maar rustig met weinig toeren door de stad rijden vindt de aandrijflijn ook geen probleem.

Zoals elke Mazda tegenwoordig een heerlijk rijgedrag heeft, kun je je ook aan de wegligging van de CX-5 verlekkeren. Uiteraard is het een auto die wat hoger op zijn poten staat en die eerder tegen de grenzen van zijn kunnen aanloopt, maar de testauto is uitgerust met 19-inch wielen die een prima kleefkracht garanderen. De lage bandenwang gaat ten koste van het veercomfort, maar je kunt natuurlijk altijd kiezen voor een paar maten kleiner. Uiteraard is de CX-5 met deze grote sloffen stevig geveerd, maar van oncomfortabel is geen sprake. De besturing erg rustgevend, maar lekker direct. De auto geeft je veel vertrouwen en is goed in balans.

De eerste generatie Mazda CX-5 mag dan wel op het punt staan om afgelost te worden, het is nog steeds een aantrekkelijke crossover. Het is een goed uitziende, prettig rijdende en voldoende ruime auto. Er zijn concurrenten met een comfortabeler onderstel, maar als je van lekker sturen houdt kun je niet om de CX-5 heen. De aanschafprijs is vrij hoog, maar daar krijg je wel een uitgebreide standaarduitrusting voor terug. Nog even bij de dealer langsgaan voordat de tweede generatie zijn opwachting maakt kan dus een goed idee zijn.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Mazda-dealer Moerman Jansen in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 165 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 210 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 191 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 6,3 l/100 km (1:15,9)
Gewicht: 1.320 kg

Veel interieurruimte
Hoog uitrustingsniveau
Vertrouwenwekkend weggedrag
Flinke prijs
Nieuw model in aantocht
Automaat nerveus in sportstand

Gerelateerd nieuws

Populaire Mazda CX-5 al na vier jaar afgelost door nieuwe generatie
Mazda RX-9 verschijnt in 2020
Mazda MX-5 bereikt kaap van 1 miljoen exemplaren
Mazda MX-5 RF heeft stalen klapdak
Mazda CX-9 is strakke SUV voor de VS
Nieuwe Mazda CX-9 verschijnt dag te vroeg op het internet
+