Rijtest: Ford Transit Custom Anniversary Edition 2.0 TDCi

Rijtest: Ford Transit Custom Anniversary Edition 2.0 TDCi
Auteur: Arno Lommers
18-05-2017
Het erfgoed van Ford-bestelauto’s begon op 9 augustus 1965 toen de eerste Transit in het Britse Langley het levenslicht zag. Inmiddels is het de bestverkochte bestelwagen ter wereld, in Engeland zelfs al sinds 1984. Vandaag de dag voert Ford een gamma Transits in diverse maten. De compacte Transit Courier en Connect, de geteste Custom en de grootste Transit-zonder-verdere-toevoeging. De Transit Custom is er al sinds 2012, maar een nieuwe dieselmotor is een goede reden om hem weer eens onder de aandacht te brengen.

Er is een ruime keuze uit motorvarianten, aandrijfconfiguraties, laadlengtes en wagenhoogtes voor de Transit Custom. De testauto is een gesloten bestelwagen in de standaardkleur Frozen White met lange wielbasis, normaal dak en de nieuwe 130 pk sterke 2.0 TDCi EcoBlue dieselmotor. Bovendien is dit een luxe Anniversary-uitvoering ter ere van het 50-jarig bestaan van de Transit. Door de lange wielbasis bedraagt de laadlengte 2,92 meter (drie Europallets) en heeft de laadruimte een formaat van 6,2 kuub. Met 1.024 kilo mag er een flinke vracht mee en tegen meerprijs is het mogelijk de laadcapaciteit nog te verhogen.

Het uiterlijk van de Transit is herkenbaar als Ford, veel elementen zie je ook terug in de personenauto’s van het merk. Dat een bestelwagen niet saai hoeft te ogen bewijst de Transit Custom maar weer eens. Vooral de neus komt met zijn grote luchtinlaat stoer over. Dankzij de grote zijruiten en dito spiegels is het uitzicht goed, al blijft de dode hoek bij het afslaan groot. Om de veiligheid te vergroten zijn zijruiten in de laadruimte te bestellen, net als een achteruitrijcamera. De testauto heeft twee praktische achterdeuren, een klep behoort echter ook tot de mogelijkheden. Rechts monteert Ford standaard een schuifdeur, links is er een als optie leverbaar. Voor een strakke look kun je tenslotte nog kiezen voor lichtmetalen wielen, in kleur gespoten bumpers en een sprekende carrosseriekleur.

Om achter het stuur van de Transit te kruipen is een kleine klim noodzakelijk, maar door het ver openslaande portier en de opstaptrede is dat geen moeilijke opgave. Eenmaal gezeten op de stevige stoel is een goede zitpositie snel gevonden. Standaard is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en kantelbaar. Het stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar. De Transit Custom is voorzien van heel wat opbergvakken, aflegplanken en bekerhouders. Alle bedieningsknoppen zijn eenvoudig te vinden, enkel de bediening van het navigatiesysteem kan beter. De Transit Custom heeft behoorlijke afmetingen, in dit geval een lengte van 5,34 meter en een breedte van bijna twee meter. Dat heeft gevolgen voor de draaicirkel, die is met een 12,8 meter niet gering.

Ford heeft een nieuwe 2.0 TDCi EcoBlue-motor ontwikkelt die voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm. Dit blok met een dubbele bovenliggende nokkenas, zestien kleppen en distributieketting wordt aangeboden met 105 pk, 130 pk en 170 pk. Het blok is voorzien van een uitlaatgasnabehandelingssysteem met selectieve katalytische reductie (SCR) met AdBlue voor NOx-reductie. Bovendien is het onderhoudsinterval nu 60.000 kilometer of 2 jaar. Technisch een ingenieuze ontwikkeling als we Ford mogen geloven, maar feit is wel dat het in de praktijk een heerlijk soepele en vrij stille aandrijflijn is in combinatie met een trefzekere handgeschakelde zesbak. De maximale trekkracht van de 130 pk-variant is een stevige 385 Nm en komt vrij bij 1.500 toeren. Op vlak van de gasrespons is het wachten tot 2.000 toeren voor de turbo goed op gang komt.

Het comfort staat voor een bestelwagen op een behoorlijk niveau. Onder de testauto liggen 215/65 R16-banden met een vrij hoge wang. Twee duim groter is ook mogelijk. Nu is het vooral zonder lading dat de Transit zijn roots niet verloochent. Het geluidsniveau is op constante snelheid laag en de motor draait mooi rond. Het weggedrag is zoals we van Ford mogen verwachten eveneens uit de kunst. Je merkt met een grote bestelwagen op weg te zijn, maar door de directe, niet te sterk bekrachtigde besturing blijft er flink wat gevoel aanwezig en is de auto precies te plaatsen. Tegenwoordig zijn snelheden van boven de 140 km/h probleemloos bereikbaar met dit soort auto’s en met 130 pk is de 1.916 kilo wegende Transit Custom dan ook goed bediend. Aan de trekhaak mag een aanhangwagen van 2.800 kilo, eveneens een keurige waarde.

Met de nieuwe, erg fijne EcoBlue-motor is de Transit Custom een nog betere aanbieding in zijn klasse. Ford heeft een mooi prijskaartje aan de bestelwagen gehangen en ook de opties zijn gunstig geprijsd, zeker in vergelijking met de Volkswagen Transporter en Mercedes-Benz Vito. Een goed weggedrag staat bij Ford hoog in het vaandel en daar profiteren ook de bedrijfswagens van. Alleen nog even een echt goed werkend navigatiesysteem monteren, dan is deze evergreen echt tot in de puntjes gerijpt.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford-dealer Wensveen in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 130 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel: 385 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,2 l/100 km (1:16,1)
Gewicht: 1.916 kg

Modern design
Gunstig geprijsd
Goede rijeigenschappen
Grote draaicirkel
Stug geveerd zonder lading
Bediening infotainmentsysteem

Gerelateerd nieuws

Ford frist Europese versie van Mustang op
Derde keer, goede keer: vernieuwde Ford Ecosport
Ford onthult GT 67 Heritage Edition
Opgefriste Ford Tourneo Custom is officieel
Gelimiteerde Ford GT Competition Series is gericht op circuit-fanaten
Nieuwe Ford Fiesta ST haalt 200 pk uit driecilinder
+