Rijtest: Peugeot Traveller Business 2.0 BlueHDi 180 EAT6

Rijtest: Peugeot Traveller Business 2.0 BlueHDi 180 EAT6
Auteur: Arno Lommers
23-05-2017
Gezinnen worden kleiner, de MPV is uit de mode en SUV’s zijn in opmars. Wat voegt zo’n grote personenbus als de Peugeot Traveller dan nog toe? Wel, dit soort auto’s wordt bijvoorbeeld ingezet voor shuttle-vervoer bij hotels, luchthavens of evenementen. In de bouwnijverheid rijden deze wagens dan weer in een robuuste basisuitvoering als transportmiddel voor bouwvakkers, maar ze zijn er ook met een zeer luxe uitrusting. Een week op pad met de Traveller was dan ook een genoegen.

Peugeot heeft de luxe personenvervoerder van de Expert omgedoopt tot Traveller. Ook van de technisch gelijke Citroën Jumpy en Toyota ProAce zijn er opgewaardeerde versies die nauwelijks meer aan een bestelbus doen denken. De drie auto’s worden gezamenlijk in de Sevel Nord-fabriek vlakbij het Franse Valenciennes in elkaar geschroefd. PSA is verantwoordelijk geweest voor de techniek van de drieling. Het EMP2-platform kennen we van de Citroën C4 Picasso, de 1.6 diesel met 95 of 115 pk en de 2.0 diesel met 150 of 177 pk zijn eveneens van Franse komaf. Peugeot levert de Traveller met standaard wielbasis en een totale lengte van 4,96 meter en als verlengde uitvoering die 5,31 meter meet. Een gerobotiseerde zesbak is optioneel op de 95 pk-motor, de 177 pk tweeliter heeft standaard een 6-traps automaat. Naar wens heeft de Peugeot een achterklep of twee achterdeuren en zowel links als rechts een schuifdeur. De Traveller biedt plaats aan minimaal 8 personen en dat worden er 9 wanneer je kiest voor de bijrijdersbank in plaats van een enkele stoel. Enkel de luxueuze VIP-versie beschikt maar over 6 of 7 stoelen.

De Peugeot Expert ziet er als bestelwagen zelfs zonder meegespoten bumpers al niet verkeerd uit en de Traveller oogt door enige toevoegingen nog beter. De bumpers en spiegels zijn bij de personenvervoerder meegespoten in de koetswerkkleur en ook de aanwezigheid van lichtmetalen wielen en donkergetint glas doen wonderen. Het front van de auto sluit naadloos aan bij de rest van het gamma van Peugeot. De motorkap is kort en dat zorgt samen met de hoge zit voor een goede overzichtelijkheid. Door het vierkante koetswerk is het zicht rondom eveneens prima. Dat ook het interieur gebaseerd is op dat van een bedrijfsauto heeft zo zijn voordelen. Aan opbergvakken is er geen gebrek en specifieke houders voor een smartphone en een tablet zijn als accessoire leverbaar. Het robuuste van de Expert is niet ingeruild voor zachtere materialen, dat zou de luxueuze versie van de Traveller niet misstaan hebben.

De standaarduitrusting is vrij compleet. Voor onder andere airco, een licht- en regensensor, mistlampen en cruise controle hoef je niet bij te betalen. De testauto is bovendien voorzien van lichtmetalen wielen, een panoramisch dak, een alarm- en navigatiesysteem en een achteruitrijcamera. De 1.644 kilo wegende Traveller heeft met alle acht zitplaatsen in gebruik nog 507 liter bagageruimte over. Wanneer de twee achterste zitrijen worden omgeklapt heb je 2.228 liter tot je beschikking. Het laadvermogen bedraagt normaal gezien 1.140 kilo, maar de testauto heeft een upgrade tot 1.356 kilo meegekregen.

Diep verscholen in het vooronder van de voorwielaangedreven Traveller ligt in dit geval de soepele en stille 2.0 BlueHDi-turbodiesel met 174 pk en 400 Nm. Ten opzichte van een personenauto is ook deze luxe bestelbus minder goed geïsoleerd, wat betekent dat zowel motor, wind als banden hoorbaar zijn, al blijft het wel binnen de perken. Door de gekozen overbrengingen van de automatische zesbak heeft de motor bij lage toerentallen al enorm veel trekkracht, ideaal voor het trekken van een maximaal 2.200 kilo wegende aanhangwagen en de acceleratie is zeer goed. Onder normale omstandigheden schakelt de bak vroeg en schokvrij op, ga je steviger op het gaspedaal staan dan wisselt het mechaniek later van verzet. Qua rijgedrag is een onbeladen Traveller met zijn torsieas achter op korte dwarsrichels licht springerig, glooiende weggedeeltes worden zeer gerieflijk verwerkt. Alle stoelen zijn vlak vormgegeven, tijdens een vlot genomen bocht moet je je schrap zetten. Sportief rijden is niet aan dit soort auto’s besteed, de lichte besturing geeft een goed gevoel, al ben je zelfs op rotondes al flink aan het hoepelen. Desondanks laat de Traveller zich niet snel gek maken en steekt onderstuur niet te vroeg de kop op.

Peugeot heeft met de uitstekend rijdende Traveller een moderne personenvervoerder in het gamma. Het is een zeer praktische en duurzaam aanvoelende bus en de geteste 177 pk-versie is erg vlot. Het leveringsprogramma biedt veel mogelijkheden en ten opzichte van een concurrent als de Mercedes-Benz V-Klasse liggen de prijzen op een schappelijker niveau.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 177 pk bij 3.750 tpm
Max. koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.644 kg

Veel interieurruimte
Vertrouwenwekkend weggedrag
Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
Zijdelingse steun stoelen
Kan bedrijfswagen-afkomst niet verhullen

Gerelateerd nieuws

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi
Bescheiden facelift voor Peugeot 308
Autonome Peugeot Instinct concept kent je door en door
Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV
Nieuwe Peugeot 3008 nu ook als GT
Peugeot verrast met L500 R HYbrid concept
+

Gerelateerde fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet
07-06-2017