Rijtest: Honda Civic Sedan 1.5 i-VTEC Turbo Executive

Auteur: Arno Lommers
23-06-2017
In Noord-Amerika en Canada gaan sedans nog steeds als zoete broodjes over de toonbank en dus is het niet vreemd dat de vierdeurs Civic van de tiende generatie door Honda eerst in de VS geïntroduceerd werd. In oktober 2015 startte de productie in Indiana en Ontario, kort daarna gevolgd door Thailand en China. Het Autosalon van Parijs vormde vorig jaar het toneel voor de Europese introductie en zojuist is de Civic Sedan bij de Belgische en Nederlandse dealers gearriveerd.

De Civic-met-kont voor Europa ziet het levenslicht in Turkije. Net als de vijfdeurs hatchback is de sedan een forse auto, maar wel een stuk sierlijker. Ten opzichte van zijn broer met grote achterklep is hij nog eens 11 centimeter langer en 1,3 centimeter lager. Waar de Civic 5-deurs eerder de sportief ingestelde automobilist aanspreekt, is de sedan chiquer vormgegeven. Ontwerper Jarad Hall heeft een auto getekend die je kunt zien als de opvolger van de Europese Accord. De neus komt, op de chromen grille na, overeen met die van de hatchback. Er zijn zeven exterieurkleuren beschikbaar, waaronder het Polished Metal Metallic van de testauto. De achterkant is met zijn minder prominente bumperpartij rustiger vormgegeven.

Honda heeft het interieur van de Civic Sedan (modelcode FC1) volledig overgenomen van de vijfdeurs. Minder futuristisch dan voorheen, maar nog altijd anders dan anders. Moderne, strakke en horizontale lijnen en een digitaal instrumentenpaneel zorgen voor een cockpit-achtig gevoel. Op de middenconsole vinden we op de juiste hoogte het touchscreen van het helaas nogal traag reagerende Connect-infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. De airco wordt via een apart bedieningspaneel ingesteld, maar de toetsen op het fijne driespaak-stuur zien er erg goedkoop uit. Honda heeft wat betreft de afwerking wel duidelijk een stap vooruitgezet. Veel soft-touch materialen en de verfijnde manier waarop alle panelen op elkaar aansluiten stralen kwaliteit uit.

Voorin zitten de passagiers behoorlijk laag. Dit zorgt voor een gevoel van veiligheid en verbondenheid met de auto. Het zicht rondom is verbeterd en ten opzichte van de Civic 5-deurs ontbreekt bij de sedan de spoiler die de achterruit in tweeën deelt. Als gevolg van de flinke afmetingen is vooral de beenruimte op de achterbank goed voor elkaar. Door de coupé-achtige daklijn is hoofdruimte daarentegen niet in overvloed aanwezig. Op het gebied van bagageruimte kan de Civic Sedan zich met 519 liter meten met de concurrentie.

Het onderstel van de vierdeurs Civic komt logischerwijs ook overeen met dat van de vijfdeurs, alleen zijn de adaptieve schokdempers niet leverbaar. Missen doen we die feature niet, want deze Japanner ligt sowieso erg strak op de weg. Het weggedrag is zeer neutraal, onderstuur is nauwelijks te bespeuren en bochten kun je met een grote snelheid aansnijden. De elektrisch werkende, variabele stuurbekrachtiging is qua stabiliteit en feedback werkelijk top. Precies zwaar genoeg en heerlijk consistent, typisch Honda en met 2,2 omwentelingen van links naar rechts mooi direct. Voorheen liet de negende generatie Civic nog 3,1 omwentelingen noteren, een behoorlijk verschil. De nieuwe Civic biedt een hoop rijplezier, wat door de lage zitpositie nog eens wordt versterkt. Desondanks is het comfortniveau prima en zullen ook lange reizen zorgen voor een glimlach.

De nieuwe 1.5 VTEC Turbo-motor met 182 pk is in eerste instantie ontwikkeld om zoveel mogelijk rijplezier te bieden, het brandstofverbruik kwam voor Honda op de tweede plaats. Meteen na een druk op de startknop laat de Civic een veel belovende brom horen. Highlights die de motor maken tot wat hij is zijn de directe injectie, een compacte en snel reagerende monoscroll-turbolader, een elektronische wastegate, Honda's Intelligent-Variable Timing and Lift Electronic Control (i-VTEC) en Dual-Variable Timing Control (Dual-VTC). De compacte turbo bouwt ook bij lage toeren en een kleine gasklepopening snel druk op en de turbodruk wordt geregeld door de elektrisch gestuurde wastegate.

De 182 pk sterke viercilinder voelt in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak anders aan dan met de CVT. Nu je zelf aan het werk moet is de turboduw veel prominenter aanwezig en kun je de motor lekker opstuwen tot aan de 6.500 toeren. Dan krijst de machine het uit van plezier, maar ijlt wat na bij het overschakelen. Eerst gas los en dan koppeling in, is het devies. Met een maximale trekkracht van 240 Nm bij 1.900 tot 5.000 toeren sleurt de Civic er stevig aan. De versnellingspook laat zich met korte, duidelijke klikjes en een korte polsbeweging door de zes verzetten leiden. Echt Japans, zo’n fijn schakelgevoel evenaren weinig Europese auto’s. De vrij korte verhoudingen zijn ook goed op elkaar afgestemd, zodat het toerental precies uitkomt op het punt dat er daadwerkelijk trekkracht paraat staat.

Honda biedt de Civic Sedan alleen aan met de 1.5 i-VTEC Turbo-motor. Wel is er keuze uit drie uitrustingsniveaus en kun je gaan voor de CVT-transmissie. De testauto is de meest luxe Executive met onder andere lederen bekleding, navigatie, LED-koplampen, adaptieve cruise control en een verwarmde achterbank. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Op het gebied van veiligheidssystemen heeft Honda het volledige register aan afkortingen opengetrokken. Het gaat te ver om hier alle systemen te noemen, maar de dode hoek, verkeersborden, de wegbelijning en de afstand tot andere auto’s houdt de Civic allemaal voor je in de gaten.

Eigenaars van een Honda Accord wordt al jaren geen volwaardige vervanger aangeboden. Met de komst van de nieuwe Civic Sedan lijken de Japanners dit nu recht te zetten. De vierdeurs oogt chiquer dan de sportieve Civic hatchback en biedt een behaaglijk interieur. Door de toegenomen lengte ontstijgt de auto eigenlijk het C-segment, waardoor je ook anders aan moet kijken tegen het ogenschijnlijk pittige prijskaartje. Ga alle standaard items van de Civic eens aankruisen in de optielijst van een willekeurige (Duitse) concurrent en je komt op hetzelfde bedrag. De nieuwe turbomotor overtuigt, net als het strakke weggedrag. Dat niet alles koek en ei is, zij hem vergeven. Wat meer hoofdruimte achterin en een beter werkend infotainmentsysteem blijven op het verlanglijstje staan. Net als een grotere tankinhoud, want 46 liter is erg weinig. Nu maar hopen dat veel enthousiastelingen de weg naar de dealer weten te vinden.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Honda-dealer Vervoort in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.498 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 182 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 1.900 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,6 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,8 l/100 km (1:17,2)
Gewicht: 1.250 kg

Fijne versnellingsbak
Hoog uitrustingsniveau
Uitgebalanceerd weggedrag
Weinig hoofdruimte achterin
Matig infotainmentsysteem
Kleine tankinhoud

Gerelateerd nieuws

Elektrische Honda Neu-V combineert kunstmatige intelligentie en autodelen
Honda haalt doek van nieuwe CR-V
Honda verrast in Parijs met Civic Type-R Concept
Honda stelt Europese versie van Civic hatchback voor
Gelekt: de nieuwe Honda Civic Hatchback
Productieversie van Honda Civic bekend dankzij patentschetsen
+

Gerelateerde fotospecials

Bewonder de Honda NSX vanuit elke hoek dankzij 40 nieuwe foto's
04-07-2016