Rijtest: Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

Rijtest: Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation
Auteur: Arno Lommers
27-06-2017
Samen met het Franse PSA-concern gaat Opel een nieuwe toekomst tegemoet. Het eerste resultaat van de in 2012 gestarte samenwerking is de Crossland X, een crossover die gezien kan worden als de opvolger van de tweede generatie Meriva. MPV’s zijn namelijk uit de gratie gevallen bij het grote publiek en worden massaal ingewisseld voor crossovers. Na de Mokka X is de Crossland X het tweede lid van de X-familie.

De Crossland X is toegespitst op stedelijk gebied, vierwielaandrijving is niet leverbaar. Opel heeft het over een stadse crossover, afgekort CUV (Crossover Utility Vehicle). Met zijn contrasterende dakkleur (zwart, grijs of wit) en skidplates heeft de Crossland X een trendy uitstraling. De 4,21 meter lange Opel oogt eigentijds en fris, maar ook robuust. De ‘double wing’ LED-dagrijverlichting en de prominente grille geven de neus het bekende familiegezicht en het lijkt alsof het dak boven de raamstijlen zweeft. Net als de Adam buigt de verchroomde sierlijst aan de achterkant naar beneden af. Mark Adams, Vice President Design Europe, noemt dit met mooie woorden “Sculptural Artistry meets German Precision”. Nu maar hopen dat veel kopers een opvallende kleur bestellen, zoals het True Blue metallic van de testauto.

Dat Opel alleen de techniek met Citroën en Peugeot deelt, komt ook tot uiting in het interieur. Na de Astra en Insignia komt de indeling van het keurig afgewerkte dashboard met zachte toplaag bekend voor. Ergonomisch klopt het geheel, de bestuurder vindt snel zijn weg. Een mooi en uitgebreid infotainmentsysteem met Apple CarPlay en een overzichtelijke klokkenwinkel maken de commandopost van de Crossland X tot een prettige omgeving. Een waardevolle tip is om te kiezen voor de geweldig zittende en ruim verstelbare ergonomische voorstoelen. Op de achterbank vinden passagiers tot 1,90 meter een uitstekend ruimteaanbod. Hoofd, benen en voeten hebben meer dan voldoende bewegingsvrijheid, al is de zitting van de bank nogal vlak. Hierdoor mis je steun aan je bovenbenen. De achterbank is verschuifbaar waardoor de bagageruimte kan groeien van 410 tot 520 liter. Maximaal heeft de Crossland X een laadcapaciteit van 1.255 liter.

De nieuwe crossover wordt samen met de Mokka X in het Spaanse Zaragoza gebouwd. De auto staat op het PF1-platform van PSA, bekend van de huidige Peugeot 2008 en de nieuwe C3 Aircross. Ondanks dat de auto hoog op zijn wielen staat, is er geen overmatig sprake van overhellen in bochten. Vering en demping zijn stevig afgesteld, verkeersdrempels blijven dan ook niet onopgemerkt. Oncomfortabel wordt het aan boord van de Crossland X echter niet. Vooral lange welvingen in het wegdek slikt het onderstel prima weg. Onder normale omstandigheden voelt de besturing stabiel en niet te zwaar bekrachtigd aan. Opvallend is dat bij een snelle richtingsverandering het ESP erg snel een van de voorwielen afremt en de stuurinstallatie zijn gevoel verliest en bevriest.

Onder de motorkap houdt zich ook Franse techniek schuil. De basismotor is een atmosferische 1,2 liter driecilinder met 82 pk, gevolgd door een even grote turbomotor met 110 of 130 pk. De vierpits 1.6 dieselmotor is er met 100 en 120 pk. Wij hebben gereden met de 110 pk turbomotor in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Deze combinatie zal kenners het gevoel geven in een Peugeot 2008 te rijden. De driecilinder roffel van de door Opel EB2DT genoemde motor en de lange schakelwegen komen bekend voor. Voor de 1.134 kilo wegende Crossland X is deze aandrijflijn een goede keuze, zeker op vlakke wegen. De motor is soepel, trekt er vanaf 2.000 toeren lekker aan en komt vlot op gang. Tussensprintjes werkt de auto ook vlot af, zijn makers geven aan dat er in z’n vijf in 12,3 seconden van 80 tot 120 km/h geaccelereerd kan worden. In bergachtig gebied komt de 1.2 Turbo met 130 pk ongetwijfeld beter tot zijn recht, maar weet wel dat beide motoren niet meer dan 840 kilo aan de trekhaak mogen. Zelfs voor de 1.6 CDTi-diesel met 120 pk is 870 kilo het maximum.

De Crossland X Selection beschikt standaard over cruise control en Lane Departure Warning. Slimmer is de keuze voor de Online Edition met airco, elektrische ramen achter en DAB+-radio. De meest uitgebreide Innovation-uitvoering heeft automatische airco, Keyless Entry en navigatie. Als optie kun je nog kiezen voor een panoramisch dak, ergonomisch gevormde voorstoelen, LED-verlichting en een head-up display.

Opel heeft in samenwerking met PSA een zeer aardige crossover op de markt gebracht die zeker potentieel heeft om publiek bij de andere aanbiedingen in dit segment weg te houden. Of de Duitser met Franse techniek concurrenten als de Mazda CX-3 en Renault Captur verslaat is echter nog afwachten. Feit is dat de Crossland X een prima ruimteaanbod en betrouwbaar rijgedrag combineert met een gunstig prijskaartje.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door de Opel Centrale in Sliedrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/4
Max. vermogen: 110 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 210 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,9 l/100 km (1:20,4)
Gewicht: 1.134 kg

Fijne aandrijflijn
Up-to-date uitrustingsmogelijkheden
Goed ruimteaanbod
Vlakke zitting achterbank
Basisuitvoering zonder airco
Beperkt trekgewicht

Gerelateerd nieuws

Logisch vervolg: Opel Insignia GSi Sports Tourer
Nieuwe Opel Corsa S: wanneer een OPC net te extreem is
Opel verrast met nieuwe Insignia GSi
Officieel: Opel Grandland X is grote broer van Crossland X
Opel haalt doek van avontuurlijke Insignia Country Tourer
Opel onthult Insignia Sports Tourer in aanloop naar Genève
+