Rijtest: Peugeot 308 Berline 1.2 PureTech 130 Allure

Rijtest: Peugeot 308 Berline 1.2 PureTech 130 Allure
Auteur: Arno Lommers
05-10-2017
De tweede generatie van de Peugeot 308 is inmiddels vier jaar op de markt, traditioneel het moment voor een kleine opfrisbeurt. Begin dit voorjaar nam Peugeot haar populaire C-segmenter dan ook onder handen. Een rijtest met de 1.2 PureTech 130, voorzien van Allure-pakket, moet uitwijzen of de 308 zich daarmee voldoende bewijst ten opzichte van de concurrentie.

De proporties van de huidige generatie 308 zijn goed uitgebalanceerd, het is een vijfdeurs hatchback met een dynamische en zelfverzekerde uitstraling. Bovendien is de auto net gefacelift, wat hem weer bij de tijd brengt. Met 4,25 meter van voor- tot achterbumper valt hij mooi tussen zijn concurrenten die de laatste tijd ook in vernieuwde vorm zijn verschenen. Het zal een kwestie van smaak zijn waar je keuze op valt. Deze 308 Allure oogt chique dankzij de donkerblauwe lak en enkele chromen accenten.

In het interieur komt heerlijk veel licht binnen dankzij het grote panoramadak. Zo valt nog meer op dat Peugeot de 308 een overzichtelijk en net afgewerkt dashboard heeft gegeven. Er is gekozen voor een i-Cockpit met klein, laaggeplaatst driespaaks stuur en hoog gepositioneerde klokkenwinkel. Je kunt de bestuurdersstoel goed laag tegen de bodem positioneren en na korte tijd went de lage stand van het kleine stuur. Bijna alle functies bedien je via het touchscreen op de middenconsole, zo ook de airco. Dit geeft weliswaar een cleane indruk, maar gaat ten koste van de snelheid waarmee je de temperatuur aanpast. Ook een bestemming invoeren in het navigatiesysteem is omslachtig en als de zon op het scherm schijnt zie je niets meer.

Dat de 308 een prima gezinsauto is wordt duidelijk op de achterbank, hier is ruimte genoeg voor in ieder geval twee volwassenen of twee kinderzitjes. De forse stoelen, in dit geval bekleed met leer, omarmen je goed en zijn ruim verstelbaar. Qua bagageruimte is de Peugeot met 420 liter één van de ruimste auto’s in zijn klasse. De testwagen staat op niet al te grote 16 inch wielen, maar ligt toch lekker strak in de bocht. Samen met de directe besturing leidt dat tot een actief rijgedrag.

Op het gebied van prestaties valt er over de 1.199 cc grote driecilinder turbomotor met 130 pk niet te klagen. De trefzeker schakelende zesbak heeft de goede verhoudingen om het maximale koppel van 230 Nm bij 1.750 toeren goed te kunnen gebruiken. In de praktijk hoef je daarom nooit bij meer dan 3.000 toeren te schakelen om vlot mee te kunnen in het verkeer. Doe je dat wel, dan blijkt de 308 1.2 PureTech een verrassend vlotte hatchback. De auto weegt dan ook niet meer dan 1.065 kilo.

Zoals gezegd: deze 308 1.2 PureTech 130 Allure is een goed aanbod in het C-segment. De wagen ziet er keurig uit en de pittige motor zal zowel op krappe binnenwegen als op snelwegen voor langere ritten zijn passagiers behagen.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt dankzij Peugeot Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,6 sec.
Topsnelheid: 207 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,6 l/100 km (1:21,7)
Gewicht: 1.065 kg

Pittige driecilinder
Ruime koffer
Strak rijgedrag
Onrustig op slecht wegdek
Bediening multimediascherm
Hoofdruimte achterin met panoramadak

Gerelateerd nieuws

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi
Bescheiden facelift voor Peugeot 308
Autonome Peugeot Instinct concept kent je door en door
Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV
Nieuwe Peugeot 3008 nu ook als GT
Peugeot verrast met L500 R HYbrid concept
+

Gerelateerde fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet
07-06-2017