Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT Line

Auteur: Arno Lommers
16-10-2017
Peugeot speelt met de 2008 al vier jaar mee in het compacte segment van de crossovers. Drie jaar na de introductie heeft de 2008 een nieuwe snoet gekregen. Op technisch gebied is er niet veel veranderd, maar dat was ook niet meteen nodig om de stevige concurrentie van repliek te dienen. De 2008 weert zich kranig en het publiek weet de Peugeot-showroom nog steeds goed te vinden. Op pad gaan we met de meest luxueuze en vlotte 2008, namelijk de 1.2 PureTech 130 GT Line.

Naast de nieuwe grille heeft de vernieuwde 2008 nieuwe lichtunits, stoere spatbordverbreders en beschermplaten onder de carrosserie gekregen. De achterlichten lijken op klauwen van een leeuw en hebben een 3D-effect. Net als voor de facelift heeft de 2008 een apart ontworpen bovenste deel van de carrosserie met een soort verhoging in het dak. De 4,16 meter lange 2008 staat hoger duidelijk hoger op zijn poten dan de 208, zijn kleinere broertje. Al met al een geslaagde vernieuwing. De i-Cockpit van Peugeot is inmiddels beroemd en berucht. Er zijn mensen die zweren bij dit concept, andere klanten kunnen er dan weer niet aan wennen. Peugeot is in ieder geval van mening dat de hoge positie van de klokkenwinkel onnodige afleiding voorkomt en een head-up display overbodig maakt.

Het compacte stuur zorgt ervoor dat de bestuurder zijn armen dichter bij elkaar kan houden en zijn handen lager kan positioneren. Dit moet een ontspannen zithouding opleveren. Met een lengte van 1,82 meter moet ondergetekende bekennen dat deze zitpositie best fijn is, zeker in een wat hogere auto als de 2008. Met het touchscreen bedien je de belangrijkste functies van de auto. Gelukkig heeft de verwarming nog een gewone knoppencluster want continu over het scherm swipen werkt minder vlot. Aan boord van de netjes afgewerkte 2008 hebben vier personen ruim plaats, ook op de wat vlakke achterbank valt het ruimteaanbod niet tegen. De bagageruimte meet 350 liter en is gebruikelijk in deze klasse.

Met 130 pk komt de 2008 1.2 PureTech zeer goed vooruit. Net iets meer dan negen seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in dit segment gewoon erg vlot. De driepitter sleurt er behoorlijk aan, zeker als de toerenteller het cijfer 2 is gepasseerd. Onder het genot van een typische roffel laat de 2008 weten tot heel wat in staat te zijn. Het gaat zelfs zo ver dat er bij lekker gasgeven flink wat aandrijfkrachten in het stuur voelbaar zijn. In combinatie met het sterk zelfcentrerende effect leidt dit zelfs in rechte lijn tot schaatsneigingen, zeker op een hobbelige weg. Als de bocht eenmaal is ingezet stuurt de auto prima en ondanks het kleine stuur en het feit dat een kleine stuurbeweging voldoende is voor een richtingsverandering, komt het geheel niet nerveus over. Schakelen doet de standaard zesbak met een stevig gevoel en bij het GT Line pakket hoort een forse, lekker koude aluminium pookknop.

De wegligging is dan ook prima, vering en demping zijn goed op elkaar afgestemd. Onder normale omstandigheden voelt de auto nooit te stug aan, maar wel lekker strak, zeker met de 205/50 R17-banden van de GT Line. De 2008 GT Line beschikt standaard over Grip Control, een systeem dat de grip verbetert door de aandrijving van de voorwielen aan de ondergrond aan te passen met behulp van de regeling van het ESP. Er zijn vijf standen: Standaard, Sneeuw, Offroad, Zand en ESP Off.

Naast diverse zwarte, chromen en rode sierdelen is de GT Line voorzien van prima steunende stoelen met specifieke bekleding, extra getinte achterruiten, mooie 17-inch wielen en een sportstuur. Zeker in de kleur Rouge Ultimate oogt de 2008 fraai. Daarvoor hoef je niet direct de meest luxueuze en vlotte variant te hebben, ook de wat minder getalenteerde versies zijn een prima keuze als je op zoek bent naar een compacte SUV.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 130 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 sec.
Topsnelheid: 200 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,8 l/100 km (1:20,8)
Gewicht: 1.135 kg

Met 130 pk zeer vlot
Geslaagde facelift
Ruime uitrusting
GT Line is geen koopje
Aandrijfreacties in stuur
Touchscreen reageert traag

Laatste rijtesten

Rijtest: Peugeot 108 1.0 e-VTi Bleu Lion

Rijtest: Peugeot 108 1.0 e-VTi Bleu Lion

Rijtest: Peugeot 308 Berline 1.2 PureTech 130 Allure

Rijtest: Peugeot 308 Berline 1.2 PureTech 130 Allure

Rijtest: Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

Rijtest: Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

Rijtest: Honda Civic Sedan 1.5 i-VTEC Turbo Executive

Rijtest: Honda Civic Sedan 1.5 i-VTEC Turbo Executive

Rijtest: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line

Rijtest: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line

Rijtest: Hyundai i10 1.0i Comfort

Rijtest: Hyundai i10 1.0i Comfort

Rijtest: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Aspiration

Rijtest: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Aspiration

Rijtest: Peugeot Traveller Business 2.0 BlueHDi 180 EAT6

Rijtest: Peugeot Traveller Business 2.0 BlueHDi 180 EAT6

Gerelateerd nieuws

Nieuwe Peugeot Rifter volgt Partner op

Nieuwe Peugeot Rifter volgt Partner op

Peugeot is het laatste merk van PSA dat zijn nieuwe ludospace voorstelt. We hadden verwacht om kennis te maken met een nieuwe Partner, maar Peugeot kiest voor de naam ...
LEES MEER
Bewijs: nieuwe Peugeot 508 klaar voor Genève

Bewijs: nieuwe Peugeot 508 klaar voor Genève

Peugeot brengt volgende maand een geheel nieuwe 508 mee naar het autosalon van Genève. De eerste foto’s van de sedan zijn inmiddels online ...
LEES MEER
De mooiste Peugeots ooit gemaakt

De mooiste Peugeots ooit gemaakt

De afgelopen jaren zijn er al heel wat prachtige auto’s de revue gepasseerd op Autotijd.be. En al is het voor velen vooral een degelijk merk, ook Peugeot heeft prachtige modellen waar wij vaak met ...
LEES MEER
Nieuwe Peugeot 308 TCR is klaar voor het circuit

Nieuwe Peugeot 308 TCR is klaar voor het circuit

Na iets meer dan twee jaar stuurt Peugeot de 308 Racing Cup met pensioen. Gelukkig staat met de nieuwe 308 TCR een waardige opvolger klaar die binnenkort zal aantreden in de World Touring Car ...
LEES MEER
Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi

De tweede generatie van de Peugeot 308 is inmiddels bij het midden van zijn levenscyclus aanbeland. De opgefriste basisversie kregen we een tweetal weken geleden voorgeschoteld en vandaag is de ...
LEES MEER
Bescheiden facelift voor Peugeot 308

Bescheiden facelift voor Peugeot 308

Peugeot heeft de eerste info vrijgegeven over de opgefriste 308. De C-segmenter doet het lang niet slecht in de verkoopslijsten, de uiterlijke wijzigingen blijven dan ook ...
LEES MEER
MEER NIEUWS

Gerelateerde fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet