Rijtest: Peugeot 108 1.0 e-VTi Bleu Lion

Auteur: Arno Lommers
21-10-2017
Iedereen denkt weleens terug aan vroeger, toen autorijden nog echt autorijden was. Geen systemen om automatisch afstand te houden, geen verfrissende airco en alle portieren apart op slot doen. Tegenwoordig kun je je haast niet meer voorstellen hoe we daarmee hebben kunnen leven. Zo rudimentair als destijds zijn vandaag de dag zelfs de goedkoopste auto’s niet meer. Toch zijn de echte instapmodellen nog steeds te krijgen en waarom ook niet? Ze rijden hetzelfde als hun beter uitgeruste, maar veel duurdere broertjes van hetzelfde model. Een test met de meest basic Peugeot 108 laat zien dat beknibbelen helemaal niet erg hoeft te zijn.

Al elf jaar lang doen de Peugeot 107 en 108 mee in het segment van de kleine stadsauto’s. Samen met zijn halfbroers Citroën C1 en Toyota Aygo heeft hij al lang niet meer het rijk alleen. We moeten eerlijk zijn: veel automerken hebben inmiddels modellen naar voren geschoven die beter zijn afgewerkt, comfortabeler rijden en een ruimer interieur bieden. Desondanks blijft de in het Tsjechische Kolin gebouwde drieling een aantrekkelijk aanbod en is het afhankelijk van je smaak waar de voorkeur naar uitgaat.

Met zijn strak vormgegeven neus ziet de kleine Peugeot er best chic en elegant uit, zeker als je de auto aankleedt in een flitsende kleur. Personalisatiemogelijkheden zijn er genoeg: met stickers, wielen en lakkleuren in allerlei soorten en maten kun je de 3,48 meter korte 108 precies aan je wensen laten voldoen. Let wel op: dat kost geld en we willen terug naar de basis. Typisch Peugeot zijn de achterlichten met de drie lichtbanen die een diepte-effect hebben. Bijna ouderwets kun je de wieldoppen op de stalen wielen noemen, maar na een paar parkeerschades is een kunststof afdekking veel goedkoper te herstellen dan een lichtmetalen wiel.

Op het gebied van afwerking is er ten opzichte van de vorige 108 een stap voorwaarts gemaakt. Verwacht hier echter niet het niveau van een Opel Karl of Volkswagen up!, maar net als het exterieur oogt ook de binnenkant van Peugeots kleinste een stuk frisser dan dat van zijn tegenstrevers. Bovenin de middenconsole huist een eenvoudige radio met AUX-aansluiting en Bluetooth-verbinding voor de smartphone. De verwarming bedien je met wat priegelige knopjes, maar werkt erg effectief. Airco is tegen een bescheiden meerprijs te bestellen, net als elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. Voorin heeft Peugeot erg fijne stoelen met een leuk stofje en traploos verstelbare leuningen gemonteerd en het stuur is in hoogte verstelbaar. De 108 is niet de ruimste in zijn klasse, vooral op de achterbank is het behelpen. Ook de koffer valt met 168 liter niet ruim uit, maar ten opzichte van de 139 liter in de eerste generatie 108 kunnen we wel spreken van een vooruitgang.

Door de compacte afmetingen is de auto enorm wendbaar in de stad. Het is gewoon leuk om met de auto krappe straatjes te trotseren. De besturing is op de juiste manier bekrachtigd, vrij direct en voelt goed aan. Neigingen tot onderstuur heeft Peugeot inmiddels weten te verminderen, bovendien is het veercomfort zeer redelijk. Het korte motorkapje bedekt een 1.0 liter driecilinder VVT-i benzinemotor met 69 pk en 95 Nm. Volgens de officiële metingen verbruikt de 108 slechts 3,8 liter benzine per 100 km. Reken erop dat er in de praktijk elke 100 kilometer zo’n vijf liter uit de tank verdwijnt. Met 830 kilo is de 108 een lichtgewicht en Peugeot heeft weinig isolatie toegepast, waardoor het gebrom van de driecilinder en afrolgeluiden duidelijk hoorbaar is. Gelukkig is het door de lange versnellingsbakverhoudingen op constante snelheid goed uit te houden aan boord, maar stil is de 108 niet. Qua prestaties komt de auto vooral in de stad tot zijn recht. Tot 100 km/h komt de driepitter goed uit de verf. Daarboven is het logischerwijs een kwestie van het gaspedaal in de vloerbedekking duwen en geduld hebben.

Toen de 107 elf jaar geleden op de markt kwam stond het model aan de top van het A-segment. Inmiddels is er veel gebeurd en voelen auto’s met een prijs tussen de 10.000 en 15.000 euro aan als een klasse hoger. Peugeot zit met de huidige 108 de concurrentie op de hielen, maar qua afwerking en comfort scoren heel wat concurrenten beter. Op het gebied van design springt de 108 echter meer in het oog. Een leuk uiterlijk is in de klasse van de stadsauto’s geen onbelangrijk aankoopargument. Als een karige uitrusting geen probleem is en je wilt tegen lage kosten autorijden, dan is de 108 een aanrader.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot-dealer Visscher in Culemborg.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 998 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 69 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 95 Nm bij 4.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 14,3 sec.
Topsnelheid: 157 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 3,8 l/100 km (1:26,3)
Gewicht: 830 kg

Vrolijk uiterlijk
Vinnige motor
Goed weggedrag
Weinig zit- en bagageruimte
Harde materialen dashboard

Gerelateerd nieuws

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi
Bescheiden facelift voor Peugeot 308
Autonome Peugeot Instinct concept kent je door en door
Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV
Nieuwe Peugeot 3008 nu ook als GT
Peugeot verrast met L500 R HYbrid concept
+

Gerelateerde fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet
07-06-2017