Test Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano (2025)

Door Stijn Roggeman | 01-09-2025

Samenvatting

  • Pluspunten: uitstekende rijeigenschappen, tijdloos design, fysieke knoppen
  • Minpunten: verouderd infotainmentsysteem, beperkte achterbankruimte, geen elektrische kofferklep, hoog verbruik
  • Ideaal voor: liefhebbers van pure rijdynamiek en bestuurders die stijl en beleving verkiezen boven praktische troeven
Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano 2025

Introductie

De Alfa Romeo Giulia is ondertussen bijna 10 jaar op de markt. Logisch dus dat er af en toe een speciale editie verschijnt voor wat hernieuwde media-aandacht. In 2024 trok Alfa Romeo het doek van de Giulia Tributo Italiano. Autotijd ging er een week mee op pad om uit te zoeken of deze sedan vandaag de dag nog steeds de moeite waard is.

Video: Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano in detail

Bekijk hier onze video van de Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano. We tonen het exterieur en interieur van onze testwagen en nemen je mee onderweg voor een volledige POV-rijervaring. Zo ontdek je zelf hoe deze sportieve sedan eruitziet en rijdt.

Exterieur

Zoals de naam al doet vermoeden is de Giulia Tributo Italiano verkrijgbaar in de drie kleuren van de Italiaanse vlag: Rosso Alfa, Verde Montreal en Bianco Alfa. Die carrosseriekleuren worden steeds gecombineerd met een contrasterend zwart dak. De Italiaanse vlag op de spiegelkappen en de zwarte V-vormige grille zijn twee opvallende accenten. Verder krijgt deze Giulia 19-inch velgen en rode Brembo-remklauwen mee.

Het algemene design van de Giulia kent inmiddels weinig geheimen meer. De laatste facelift, waarop ook deze Tributo Italiano-versie is gebaseerd, dateert immers van 2023. De Giulia blijft een klassieke sedan in het D-segment, een markt die tegenwoordig flink onder druk staat en waar enkel de premiummerken nog actief zijn met concurrenten zoals de Mercedes C-Klasse, BMW 3 Reeks en de gloednieuwe Audi A5. Hoewel die Duitse rivalen allemaal een stuk jonger zijn, kan de Giulia dankzij haar tijdloze ontwerp qua uitstraling nog altijd moeiteloos concurreren. Jammer genoeg kan hetzelfde niet gezegd worden van het interieur.

Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano 2025

Interieur

Laten we beginnen met de nieuwigheden van de Tributo Italiano aan te duiden. We zien nieuwe geperforeerde lederen sportstoelen voorzien van rode accenten en een opvallend geborduurd Tributo Italiano-logo op de hoofdsteunen. Rode stiksels op het dashboard, de portierpanelen en de stoelen dragen bij aan de stijlvolle, Italiaanse ambiance.

Verder neemt deze editie uiteraard alle elementen over van de gefacelifte Giulia. Je vindt dus onder meer een 11,3-inch digitaal instrumentenpaneel en 8,8-inch infotainmentscherm. En bij dat laatste wringt het schoentje voor de Giulia. In de beginjaren van het model was het infotainmentsysteem al suboptimaal, maar ondertussen is het gewoon hopeloos verouderd. De reactiesnelheid is te traag, de menu’s zijn weinig intuïtief en de beeldkwaliteit laat te wensen over. Het verschil met de Duitse merken is hier bijzonder groot.

Nemen we plaats achterin, dan valt de tegenvallende beenruimte op. Ook hier kan de Giulia niet meer concurreren met de Duitse alternatieven, die dankzij een recentere generatiewissel makkelijk 10 centimeter langer zijn tot zelfs bijna 20 centimeter voor de Audi A5. Gelukkig zit je wel comfortabel op de lederen achterbank. Verder heb je twee ventilatieroosters en een usb-poort ter beschikking en een centrale armsteun met twee bekerhouders. In de rugleuning van de voorstoelen zijn geen opbergvaken verwerkt, maar vind je simpele opbergnetten.

De kofferinhoud bedraagt een nette 480 liter en de achterbank kan neergeklapt worden. Wel jammer van de kofferklep die je via de sleutel vanop afstand kan openen, maar die je manueel moet sluiten. Bovendien loop je tegen de beperkingen van een klassieke sedan aan: de kofferopening is erg smal waardoor zelfs een gewone krat met boodschappen lastig uit de koffer te tillen is.

Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano 2025

Aandrijflijn

Wat de aandrijflijn van de Giulia Tributo Italiano betreft valt er weinig nieuws te ontdekken. Alfa Romeo levert deze editie namelijk met de bestaande 280 pk sterke 2.0 turbobenzinemotor en 210 pk sterke 2.2 turbodiesel, beide gekoppeld aan een achttraps-automaat en Q4-vierwielaandrijving. Voor wie het liever houdt bij achterwielaandrijving, is er ook een 160 pk turbodiesel beschikbaar. Verwacht geen mild hybrid ondersteuning, het gaat telkens om klassieke verbrandingsmotoren waarbij elke vorm van elektrificatie ontbreekt.

Voor deze test rijden we met de enige benzineversie met 280 pk en 400 Nm koppel. Die snelt in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 240 km/h. Het theoretisch gecombineerd verbruik ligt tussen 7,7 en 8,2 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 173 tot 183 g/km.

Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano 2025

Rijervaring

Wanneer je instapt lijkt de Giulia misschien niet meteen iets bijzonders. Maar zodra je hem meeneemt op een dynamische rit wordt duidelijk waar de reputatie van deze sedan vandaan komt: de rijeigenschappen. Tijdens onze trip naar het Zwarte Woud bleek rijden in de kronkelende bergwegen in Dynamic-rijmodus een waar genot. Vooral de schakelflippers achter het stuur kwamen daar uitgebreid van pas. Ze zijn ideaal als je even zelf wil schakelen en dankzij hun royale formaat vind je ze altijd terug, ongeacht hoe het stuur gedraaid staat in een bocht. Daarbij voelt de Giulia lichtvoetig aan en dat is hij ook met een leeggewicht van zo’n 1.600 kilo.

Een pluspunt van de leeftijd van dit model is de royale aanwezigheid van fysieke knoppen. Zaken als de klimaatregeling of het volume blindelings kunnen bedienen tijdens het rijden is vandaag een zeldzaamheid en in de Giulia een verademing.

Toch botst de auto in het dagelijkse gebruik opnieuw op de keerzijde van die leeftijd en dan vooral door het infotainmentsysteem. De achteruitrijcamera wordt bijvoorbeeld zo klein afgebeeld dat hij amper als hulpmiddel kan dienen, voor een premiummerk eigenlijk onaanvaardbaar.

Wat verbruik betreft, geeft Alfa Romeo een normverbruik op van 7,7 tot 8,1 l/100 km. Dat zijn vrij forse cijfers naar huidige maatstaven, maar ze blijken in de praktijk opmerkelijk realistisch. Ons testgemiddelde kwam uit op 8,4 l/100 km.

Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano 2025

Prijs

Minder relevant bij deze test zijn de prijzen. De tributo Italiano serie is immers niet meer nieuw te configureren. De benzineversie was het duurst met een prijskaartje van 65.050 euro. Voor de 160 pk sterke diesel vroeg Alfa Romeo in België 57.550 euro terwijl de 210 pk sterke diesel 62.550 euro kostte. Exclusiviteit heeft dus zijn prijs want de Tributo Italiano was zo nog eens 3.500 duurder dan de Veloce uitvoering.

De productie van de huidige Alfa Romeo Giulia loopt stilaan op zijn eind. De sedan is momenteel enkel nog verkrijgbaar als diesel met een Belgische basisprijs van 47.178 euro.

Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano 2025

Eindoordeel

De Alfa Romeo Giulia bevestigt in deze Tributo Italiano-uitvoering nog maar eens haar status als rijdersauto pur sang. Met zijn sublieme weggedrag en tijdloos design weet ze nog altijd harten te veroveren en voelt ze als een echte klassieker in wording. Toch weegt de leeftijd van het model intussen zwaar door. Het infotainmentsysteem is achterhaald, de achterbank biedt beperkte ruimte en praktische details zoals een elektrische kofferklep ontbreken. Allemaal zaken die je anno 2025 in dit segment wel verwacht. Voor de liefhebber blijft de Giulia onweerstaanbaar, maar om een breder publiek te overtuigen is een opvolger dringend aan de orde.

Technische gegevens Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano (2025)

Motor Benzine
Vermogen 280 pk / 206 kW
Versnellingsbak Automaat
0–100 km/h 5,2 s
Topsnelheid 240 km/h
Verbruik 7,7–8,1 l/100 km
CO2-uitstoot 173–183 g/km
Catalogusprijs België € 63.370

Volg Autotijd op YouTube

Op ons YouTube-kanaal CarStan POV Driving tonen we elk detail van het exterieur en interieur van onze testwagens en nemen we je mee voor een virtuele testrit. Volg ons net als 10.000 anderen en mis geen enkele nieuwe video!

Exterieur, interieur & testritten

Meer rijtesten