Pluspunten: scherp rijgedrag en sportieve prestaties, mechanisch sperdifferentieel, sportief design
Minpunten: beperkt rijbereik, harde kuipstoelen bij lange ritten, interieur onvoldoende uniek
Ideaal voor: liefhebbers die een compacte, sportieve EV willen met echte Alfa Romeo-rijbeleving en minder belang hechten aan praktische inzetbaarheid
Introductie
We rijden intussen voor de derde keer met een Alfa Romeo Junior. Na onze tests met de elektrische instapversie en de mild-hybrid variant, is het nu de beurt aan de Junior Veloce: een echte elektrische hot hatch. Met een prijskaartje dat vlot richting de 50.000 euro gaat zijn de verwachtingen hooggespannen. Staat het rijgedrag op het niveau dat je van Alfa Romeo mag verwachten en is er een geslaagd evenwicht gevonden tussen prestaties en rijbereik? Autotijd zocht het voor je uit tijdens een uitgebreide test met de snelste Junior tot nu toe.
Video: Alfa Romeo Junior Veloce in detail
Bekijk hier onze video van de Alfa Romeo Junior Veloce. We tonen het exterieur en interieur van onze testwagen en nemen je mee onderweg voor een volledige POV-rijervaring. Zo ontdek je zelf hoe de sportiefste versie van deze crossover eruitziet en rijdt.
Exterieur
De Alfa Romeo Junior is in standaardvorm al een sportief ogende crossover, maar de Veloce-versie trekt nog wat meer de aandacht. Het grootste herkenningspunt aan de buitenkant zijn de 20-inch lichtmetalen Venti-velgen, uniek verkrijgbaar op de Veloce. Zijn deze niet jouw smaak, dan heb je een probleem want andere opties biedt Alfa Romeo niet aan. Verder draagt de Veloce altijd de Progresso-scudetto grille en behoren adaptieve Full LED Matrix koplampen en privacy glass tot de standaarduitrusting. Je kan kiezen uit 6 lakkleuren, steeds gecombineerd met een zwart dak. Tenzij je voor Nero Tortona als lakkleur kiest eindig je dus met een two-tone lakafwerking. Onze testwagen is uitgevoerd in de lakkleur Brera Red, een kleur die niet alleen qua naam maar ook qua kleurtint helemaal bij Alfa Romeo past.
Interieur
Binnenin trekt de Junior Veloce de sportieve lijn door, maar wie droomt over unieke designelementen voor deze topversie zoals bijvoorbeeld koolstofvezel accenten moeten we teleurstellen. De Veloce neemt het interieur en de beschikbare opties geheel over van de 156 pk Speciale-uitvoering die we eerder testten. Concreet levert Alfa Romeo de Junior Veloce standaard met Spiga-sportstoelen in zwart/rood techno-leder met “scudetto”-effect. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en biedt ook een massagefunctie. Onze testwagen is uitgerust met de optionele Corsa-stoelen van Sabelt. Hiervoor moet je meteen het “Pack Sport Veloce” bestellen, waarbij je naast die stoelen ook een stuurwiel krijgt in een mix van leder en Alcantara.
Ook de rest van het interieur komt overeen met de goedkopere Speciale-versie. De bestuurder kijkt uit op een volledig digitaal 10,25-inch instrumentenpaneel, centraal aangevuld door een even groot infotainmentscherm dat licht naar de bestuurder toe is gedraaid. Sfeerverlichting accentueert mooi de luchtroosters, centrale tunnel en de overkapping van het instrumentenpaneel.
Gezien de overeenkomsten met de basisversies blijven onze opmerkingen over het interieur van de Junior Veloce dezelfde. Alle knoppen op de middenconsole kennen we van de goedkopere volumemerken binnen de Stellantis-groep. Zelfs de voor Alfa Romeo kenmerkende DNA-draaiknop voor de rijmodi is vervangen door een standaard-knop. Ergonomisch zeker oké, maar het voelt allemaal minder speciaal terwijl je dat toch verwacht in een Alfa Romeo. Verder is het infotainmentscherm zodanig laag gepositioneerd dat je tijdens het rijden je hoofd te fel moet afwenden van de weg. Dat doen de andere merken binnen Stellantis eigenlijk allemaal beter. Bovendien is de schermgrootte (10,25”) wat misleidend want het is vooral breed en laag wat de duidelijkheid van bijvoorbeeld de navigatiekaart niet ten goede komt.
Achterin wordt de beenruimte serieus beperkt door de dikke uitpuilende achterkant van de optionele Sabelt-kuipstoelen. Met kinderen achterin lukt het nog wel, maar volwassenen maak je blijer met de standaardstoelen. De hoofdruimte blijft net als in de andere Juniors wel toereikend voor volwassen passagiers. Achterin vind je één usb-c-aansluiting. Centrale ventilatieroosters en opbergvakken in de rugleuning van de voorstoelen zijn er niet, een centrale armsteun en handgrepen boven de deur evenmin. De achterbank zit best comfortabel en krijgt van Alfa Romeo een mooie zwart/rode bekleding in leder en suède. De deurpanelen bestaan dan weer volledig uit goedkoop hard plastic.
In de koffer van de Junior Veloce raak je 400 liter aan bagage kwijt. Dat is best veel voor dit segment en evenveel als in de elektrische basisversie, maar wel 15 liter minder dan in de mild hybride variant. De koffervloer is verstelbaar waarbij het hoogste niveau de tildrempel volledig elimineert. Klap je de achterbank neer (in 60/40-verhouding), dan neemt het koffervolume toe tot 1.265 liter. Reken echter niet op een vlakke laadvloer.
Aandrijflijn
De Junior Veloce 280 beschikt over een volledig elektrische aandrijflijn met 280 pk (207 kW) en 345 Nm koppel die de voorwielen aandrijft. Daarmee sprint hij in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 200 km/h. Het gewicht bedraagt zo’n 1.560 kg, wat ongeveer 250 kilogram meer is dan bij de mild-hybride varianten. De reden daarvoor ligt voor de hand: het lithium-ion accupakket van in totaal 54 kWh.
Rond de officiële verbruikscijfers heerst enige verwarring. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het gemiddelde verbruik 18,6 kWh/100 km en het rijbereik 322 kilometer. Reken je dit door op basis van de bruikbare batterijcapaciteit van 51 kWh, dan kan minstens één van die cijfers niet helemaal kloppen, zelfs niet wanneer je de brutocapaciteit van 54 kWh meeneemt. Ons eigen testverbruik, waar we later in dit verslag dieper op ingaan, geeft een realistischer beeld van wat je qua verbruik en autonomie van de Junior Veloce mag verwachten.
Rijervaring
We halen de testwagen op met een volle batterij, volgens de scherminfo goed voor een rijbereik van 330 kilometer. Nauwelijks twee minuten later op de snelweg merken we echter dat de theoretische WLTP-cijfers in praktijk moeilijk haalbaar zijn: het bereik duikt meteen onder de grens van 300 kilometer. Dat vermoeden wordt bevestigd tijdens de rest van onze zomerse testweek waarin het verbruik consequent rond de 20 kWh/100 km blijft hangen. Rekening houdend met de netto capaciteit van 51 kWh kom je zo uit op een maximaal rijbereik van ongeveer 255 kilometer. In praktijk valt het bruikbaar bereik nog wat lager uit. Je rijdt de batterij immers nooit helemaal leeg.
Het hoge verbruik is meteen ook het grootste pijnpunt van de Junior Veloce want qua rijeigenschappen heeft Alfa Romeo zijn zaakjes wel op orde. Dankzij de relatief compacte batterij voelt de auto opvallend lichtvoetig aan. In bochten blijft hij strak en stabiel terwijl het mechanisch sperdifferentieel helpt om het vermogen efficiënt op de weg te zetten. Acceleraties en hernemingen gebeuren ronduit vlot en de grote Brembo-remmen leveren telkens weer uitstekend werk.
Op vlak van comfort moet je natuurlijk wat toegevingen doen. De Veloce is sportief en dus stevig geveerd. Kasseien, vluchtheuvels of gewoon een slecht wegdek: je voelt het allemaal. Toch wordt het nooit echt oncomfortabel, zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld de Abarth 695 Esseesse Collectors Edition die we eerder reden. De Sabelt-kuipstoelen passen perfect bij het sportieve karakter van de Veloce en bieden uitstekende zijdelingse steun. Tijdens langere ritten ervaar je ze echter al snel als te hard. Geef ons dus toch maar de comfortabele standaard sportstoelen.
Prijs
De Alfa Romeo Junior Veloce staat in de prijslijst vanaf 45.325 euro, tegenover 36.775 euro voor de basisversie met 156 pk. Standaard wordt de compacte elektrische SUV geleverd in wit, maar voor de exclusieve kleur Brera Red van onze testwagen betaal je 1.425 euro extra. Daarnaast werd hij uitgerust met het Pack Sport Veloce (2.375 euro), dat de sportieve Sabelt-kuipstoelen en een leder/alcantara stuurwiel toevoegt, en het Pack Tech Lite (2.375 euro) met onder meer een draadloze smartphonelader, elektrische kofferklep, autonoom rijden op niveau 2 en een achteruitrijcamera met dynamische rasterlijnen. Het panoramisch schuifdak van 1.283 euro maakt het plaatje compleet. Alles samen komt de totaalprijs van onze testwagen zo uit op 52.783 euro.
Eindoordeel
Alfa Romeo stond bij de ontwikkeling van de elektrische Junior Veloce letterlijk en figuurlijk voor een lastig dilemma: focussen op een zo laag mogelijk gewicht en scherpe rijprestaties of toch kiezen voor extra praktische bruikbaarheid met een grotere batterij. De Italianen gingen resoluut voor de eerste optie en dat loont. De Junior Veloce voelt en stuurt zoals je dat van een sportieve Alfa verwacht. Tegelijk blijft het beperkte rijbereik een te grote achilleshiel om de wagen echt veelzijdig inzetbaar te maken. Daardoor is de Veloce vooral weggelegd voor liefhebbers die bewust kiezen met het hart. Wie meer belang hecht aan ratio vindt met de elektrische basisversie of mild hybrid gelukkig een uitstekend alternatief.
Op ons YouTube-kanaal CarStan POV Driving tonen we elk detail van het exterieur en interieur van onze testwagens en nemen we je mee voor een virtuele testrit. Volg ons net als 10.000 anderen en mis geen enkele nieuwe video!