Test Toyota RAV4 Hybrid GR Sport (2025)

Door Stijn Roggeman | 15-04-2025

Samenvatting

  • Pluspunten: sportief design, comfortabel en ruim, efficiënte hybride, complete uitrusting
  • Minpunten: rumoerige CVT, storend ISA-systeem, hoge meerprijs
  • Ideaal voor: Toyota-fans die nét dat tikkeltje meer willen dan de standaard RAV4, en bereid zijn daarvoor te betalen
Voorzijde Toyota RAV4 Hybrid GR Sport in de kleur Emotional Red

Introductie

De huidige generatie van de Toyota RAV4 draait intussen mee sinds 2018, maar blijft onverminderd populair. In 2024 was het zelfs het best verkochte model in de Verenigde Staten, ontegensprekelijk een indrukwekkende prestatie. Toyota heeft het succes te danken aan een doordachte combinatie van betrouwbaarheid, efficiëntie en comfort, verpakt in een stoer SUV-jasje. Met de facelift voor modeljaar 2023 kwam er ook een nieuwe uitvoering bij: de GR Sport. Deze versie moet de SUV wat meer sportieve flair geven, zonder afbreuk te doen aan de gekende troeven van de RAV4. Maar voegt de GR Sport daadwerkelijk iets toe, of is het vooral een esthetisch trucje? We zochten het uit.

Technische gegevens Toyota RAV4 Hybrid GR Sport (2025)

Motor 2.5 liter 4-in-lijn, hybride benzine
Vermogen 222 pk / 163 kW
Versnellingsbak Automaat (CVT)
0-100 km/h 8,4 s
Topsnelheid 180 km/h
Verbruik 5,9 l/100 km
CO2-uitstoot 132 g/km
Catalogusprijs België € 57.950

Video: Toyota RAV4 Hybrid GR Sport in detail

Bekijk hier onze video van de Toyota RAV4 Hybrid GR Sport. We tonen het exterieur en interieur van onze testwagen en nemen je mee onderweg voor een volledige POV-rijervaring. Zo ontdek je zelf hoe deze GR Sport eruitziet én rijdt.

Exterieur: stoerder met stijl

Hoewel het exterieur van de RAV4 sinds 2018 grotendeels onveranderd bleef, oogt de SUV nog altijd actueel. De scherpe lijnen, geaccentueerde wielkasten en hoge neus geven hem een robuuste, avontuurlijke uitstraling. De GR Sport-uitvoering tilt dat naar een hoger niveau met specifieke designelementen zoals pianozwarte wielkastverbreders, glanzend zwarte sierlijsten langs de flanken en achterklep en een geprononceerde grille met G-mesh-patroon. Ook de donkerzilveren voorspoilers (gunmetal-grijs bij de plug-inversie) en de mistlampomlijstingen maken visueel het verschil.

De 19-inch lichtmetalen velgen met glanzend zwarte afwerking hebben zeer fijne krijtstreepdetails als blikvanger. Ze benadrukken het sportieve karakter zonder over de top te gaan. Samen met de GR-badges en de optionele two-tone lakkleur vormt het zeker een coherent en stijlvol geheel.

Achterzijde Toyota RAV4 Hybrid GR Sport

Interieur: functioneel én verfijnd

Binnenin zet de GR Sport dezelfde lijn door: sportieve details worden slim gecombineerd met comfort en gebruiksgemak. Zo zijn de zetels bekleed met een suède-achtig materiaal met kunstlederen zijsteunen, volledig vrij van dierlijke producten. Het GR-logo is subtiel verwerkt in de hoofdsteunen en vloermatten, terwijl zilverkleurige stiksels voor het nodige contrast zorgen. Gunmetal-afwerkingen op stuur, versnellingspook en portiergrepen vervolledigen het geheel.

De facelift van eind 2022 bracht ook een nieuw infotainmentsysteem met zich mee. Dat laat zich bedienen via een 10,5-inch HD-scherm centraal op het dashboard. Het systeem werkt snel en heeft een logisch opgebouwde menustructuur. De fysieke knoppen voor de klimaatregeling zijn een verademing, gebruiksvriendelijk en tijdens het rijden blindelings te bedienen. Verder kan de bestuurder rekenen op een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel.

Comfort ontbreekt evenmin. De elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurder zorgen voor een aangename zitpositie, terwijl achterin meer dan voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar is. Een detail dat opviel: alleen de passagiersstoel vooraan beschikt over een opbergvak aan de rugzijde. Ook de ventilatieroosters achterin hadden iets gebruiksvriendelijker gemogen, want het hendeltje voor de bediening is onhandig klein.

De 580 liter grote koffer met een maximale breedte van 1.499 mm is een troef, zeker dankzij de automatische kofferklep, relatief vlakke laadvloer en het feit dat de veiligheidsgordels achteraan netjes uit de weg blijven bij het neerklappen van de achterbank.

Interieur Toyota RAV4 Hybrid GR Sport met stuurwiel, bestuurdersdisplay en infotainmentscherm

Aandrijflijn: beproefde hybride kracht

Onder de motorkap van de RAV4 Hybrid GR Sport ligt een 2.5-liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 222 pk. Schakelen verloopt via een CVT-automaat, wat typisch is voor Toyota’s hybride modellen. Standaard vierwielaandrijving (AWD) zorgt voor extra grip bij een nat wegdek of lichte offroadtoepassingen.

De RAV4 Hybrid is geen sprintkanon, maar met een 0-100 km/h tijd van 8,4 seconden voelt hij in het dagelijks verkeer nooit traag aan. De topsnelheid bedraagt 180 km/h.

Rijdende Toyota RAV4 Hybrid GR Sport

Rijervaring

Hoewel de naam "GR Sport" verwachtingen kan scheppen van een sportieve rijdynamiek, is ons oordeel een stuk genuanceerder. De RAV4 GR Sport voelt zeker voldoende strak aan, maar blijft in de eerste plaats een comfortabele gezins-SUV.

Toyota nam de moeite om het onderstel aan te passen met stijvere veren en schokdempers. Het probleem is dat de aandrijflijn niet meteen uitnodigt tot zeer sportief rijgedrag waardoor je in praktijk niet snel iets merkt van deze updates. Want ja, wie de GR Sport een beetje op de staart trapt, wordt niet beloond met een sportieve soundtrack, maar wel getrakteerd op het typisch hoge CVT-gebrom. Dat blijft het enige pijnpunt van Toyota’s hybride systeem.

Ga je toch wat dynamischer rijden, dan duikt de 4,6 meter lange RAV4 GR Sport best vlot een bocht in zonder dat de koets overhelt. Tegelijk blijft het rijcomfort op peil: oneffenheden in het wegdek worden keurig opgevangen. Verder is de gasrespons zeer snel. Een druk op het gaspedaal levert meteen het gewenste extra vermogen op, wat zorgt voor een vlot en reactief gevoel, zowel in stadsverkeer als bij inhaalmanoeuvres op de autosnelweg. Het stuurgevoel is precies, niet te licht en zonder hinderlijke dode zone rond de middenstand.

Toyota’s ervaring met hybrides werpt duidelijk z’n vruchten af: de overgang tussen benzine- en elektromotor verloopt echt naadloos, en het geheel voelt zeer uitgekiend aan. In onze testweek haalt de RAV4 Hybrid GR Sport een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km. Bijzonder netjes voor een SUV met vierwielaandrijving, zeker gezien de iets dynamischere rijstijl dan gemiddeld.

De GR Sport versie beschikt standaard over stuurverwarming en dat werd tijdens onze koude voorjaarstest uitermate geapprecieerd. Verder ligt het ronde stuurwiel met schakelpaddles perfect in de hand en is het uitgerust met traditionele fysieke knoppen. Functionaliteit boven design, daar wordt je bij een rijtest in 2025 blij van.

De Intelligent Speed Assistance (ISA) is dan weer een regelrechte stoorzender: het systeem gaf op de snelweg meermaals een foutieve snelheidslimiet aan en is enkel uit te schakelen via een menu in het instrumentendisplay. Onpraktisch, zeker gezien andere merken dit met één fysieke knop oplossen. Ook op vlak van geluidsisolatie is er ruimte voor verbetering. Wind- en bandengeruis zijn vrij aanwezig in het interieur.

Handig is de standaard Panoramic View Monitor, die het parkeren een stuk eenvoudiger maakt. En voor wie eens van de verharde weg wil afwijken: met een bodemvrijheid van 185 mm en waaddiepte van 500 mm heeft de RAV4 GR Sport best wat capaciteiten in huis.

Tenslotte: het geremde trekvermogen van 1.650 kg maakt de hybride RAV4 ook interessant voor wie een caravan of aanhangwagen wil meenemen op vakantie. Bij de plug-in hybride is het maximale trekgewicht iets lager, namelijk 1.500 kg.

Zijkant Toyota RAV4 Hybrid GR Sport

Prijs: sportiviteit met een stevig prijskaartje

De RAV4 Hybrid GR Sport heeft in België een catalogusprijs van 57.950 euro. Daarmee kost deze versie bijna 7.000 euro meer dan de instapversie met dezelfde aandrijflijn, die je al vanaf 51.190 euro op de oprit hebt staan. Heb je voldoende aan voorwielaandrijving, dan daalt de vanafprijs zelfs tot 44.950 euro. De two-tone lakkleur van onze testwagen, Emotional Red met zwart dak, is een extraatje van 475 euro. Wie meer elektrisch wil rijden (lees: wie van fiscale voordelen kan genieten) vindt bij Toyota ook een plug-in hybride RAV4 GR Sport vanaf 64.630 euro.

Koffer Toyota RAV4 Hybrid GR Sport

Eindoordeel: sportieve flair, maar stevige meerprijs

De Toyota RAV4 Hybrid GR Sport weet visueel absoluut te overtuigen. De fraaie designaccenten, zoals de glanzend zwarte details, de unieke 19-inch velgen en het verfijnde interieur met suède-look bekleding, tillen het geheel naar een hoger, meer premium ogend niveau. Ook het onderstel werd effectief aangescherpt, wat resulteert in een dynamisch rijgedrag, zonder aan comfort in te boeten.

Toch blijft de meerwaarde vooral visueel en minder mechanisch. Wie dus vooral op zoek is naar een efficiënte, ruime en comfortabele SUV, vindt in de gewone RAV4 Hybrid nog steeds een bijzonder sterke aanbieding. De GR Sport zal eerder een keuze zijn voor wie echt valt voor het design, en bereid is daarvoor stevig bij te betalen.


Volg Autotijd op YouTube

Onder de naam "CarStan POV Driving" maakt Autotijd video's over geteste wagens op YouTube.

POV testritten

Meer rijtesten