Audi stelt op het salon van Peking de nieuwe TT RS voor. Zowel de coupé als de roadster beleven er hun wereldpremière en beschikken over een vijfcilinder motor met maar liefst 400 pk.
Dat Audi opnieuw met een hete TT RS zou komen, was geen geheim meer dankzij een
behulpzame fotograaf. Nu weten we ook wat er zich onder de kap afspeelt. Audi kiest voor de 2.5 liter vijfcilinder uit de vorige generatie TT RS, maar het blok werd door de ingenieurs wel grondig herzien. Het vermogen stijgt daardoor met 60 pk tot een mooie 400 pk. Het maximale koppel bedraagt 480 Nm en is beschikbaar tussen 1.700 en 5.850 tpm. De 0-100 tijd is navenant: 3,7 seconden voor de coupé en 3,9 seconden voor de roadster. De topsnelheid wordt begrensd op 250 km/h, maar kan indien gewenst worden opgetrokken tot 280 km/h.
Aan de buitenzijde is de TT RS te herkennen aan de agressiever ontworpen bodykit en de achtervleugel. Het is ook de eerste Audi in serieproductie die met OLED achterlichten kan uitgerust worden. In het interieur vinden we nog steeds Audi’s Virtual Cockpit, een 12.3 inch groot scherm waarop alle informatie op verschillende manieren kan weergegeven. Voor de TT RS introduceert Audi een speciale RS-layout waarbij de toerenteller, bandendruk, g-kracht en het koppel nadrukkelijk in beeld worden gebracht.
De TT RS beschikt daarnaast over een nieuw, lederen stuurwiel met een knop om de motor in en uit te schakelen en extra knoppen met diverse functies. Het opzet is dat de handen van de chauffeur steeds aan het stuur kunnen blijven.
In de herfst van dit jaar komt de nieuwe TT RS in Europa op de markt. De vanafprijs voor de coupé bedraagt 66.400 euro, voor de roadster tel je minimaal 69.200 euro neer.